Dar tik besipildanti svarbi elektra varomų lengvųjų automobilių niša, specialistų vertinimu, kol kas susilaukė sporadiško gamintojų dėmesio, tačiau debiutantų skaičius auga. Tai – šešiaviečių ar septynviečių modelių segmentas, kurį Lietuvoje itin vertina gausesnės šeimos. Mūsų krašte netrūksta paprastai iš Jungtinių Amerikos Valstijų atkeliavusių erdvių, ir kasdienai, ir ilgoms kelionėms tinkamų automobilių, tačiau dabar, keičiantis technologijų erai, akys krypsta į daugiaviečius elektromobilius.

Solidi erdvė, aukšto lygio pasyvusis ir aktyvusis saugumas, gausus komforto technologijų paketas bei nepamainomas universalumas – kas nenorėtų tokio automobilio? Dėl to šis segmentas tebemasina tiek tris keturis vaikus auginančias šeimas, tiek pavienius vairuotojus, mėgstančius į komfortiškas keliones leistis su gausia manta. Ilgą laiką jis buvo neatsiejamas nuo galingesnių dyzelinių variklių.

Tačiau laikai keičiasi, tad Europoje pamažu privalomu visų automobilių atributu tampa elektrinė pavara. O ką gamintojai gali pasiūlyti erdvių septynviečių segmente? Ar elektrinė pavara gali sėkmingai pakeisti iškastiniais degalais varomus variklius net ir tokiuose modeliuose?

 

Gretos gausėja

Nors jau skaičiuojame elektros pavaros aktyvios plėtros dešimtmetį, tačiau iki šiol gamintojai neskubėjo rinkos pildyti dideliais elektromobiliais. Pirkėjai galėjo rinktis tik iš „premium“ segmento pasiūlos, kurią formavo plačiai piniginę atverti reikalavę elektriniai „Mercedes-EQS SUV“, „Volvo EX90“ ar „Tesla Model X“ arba specifiški vienatūriai „Volkswagen ID. Buzz“ ar „Citroën ë-Space Tourer“.

Tačiau vienas po kito į gatves išriedėjo ir vidutinės klasės septynviečiai SUV modeliai „Peugeot e-5008“ bei „Kia EV9“ su beveik 100 kWh talpos baterijomis. Naujausias debiutantas – lapkritį „Hyundai“ pristatytas „Ioniq 9“. Tai kol kas erdviausias korėjiečių elektromobilis, savo dizainu, technologijomis ir galimybėmis akivaizdžiai taikantis į gausesnių šeimų poreikius. Vien ko vertas faktas, kad šį elektromobilį galima komplektuoti su kol kas didžiausia šiame segmente net 110,3 kWh (106 kWh panaudojamos) talpos baterija.

Dėl tokios baterijos daugiavietis elektromobilis tinka ne tik kasdieniams reikalams tvarkyti (vaikams po mokslo įstaigas ar būrelius vežioti, taip pat keliauti į darbą ar į miesto parduotuves), bet ir ilgoms išvykoms dėl iki 620 kilometrų siekiančio be sustojimo nuvažiuojamo atstumo (numatoma pagal WLTP metodiką). Tokiose kelionėse privalumu tampa ir 250 kW galios įkrovimo sparta, kuri leidžia sparčiojo įkrovimo stotelėse baterijos energijos atsargas nuo 10 iki 80 proc. atkurti per 24 minutes.

Platformos „carVertical“ automobilių rinkos ekspertas Matas Buzelis sako, kad naujos kartos septynviečiai elektromobiliai su didesnėmis baterijomis tikrai atlieps visus poreikius, kurie kils tokių transporto priemonių pirkėjams. Pagrindine psichologine kartele gali tapti didelių elektromobilių įsigijimo kaina, kuri aiškiai pranoksta iškastiniais degalais varomus konkurentus.

„Pavyzdžiui, Vengrijoje buvo netgi siūloma lengvata septynviečius automobilius perkančioms daugiavaikėms šeimoms. Sveikintina iniciatyva, nes tokio tipo automobiliai yra gana brangūs. Tad ir Lietuvoje, mano akimis, tokie modeliai labiausiai turėtų sudominti entuziastus“, – sako rinkos žinovas.

Portalo „Autoplius.lt“ komunikacijos specialistas Gintenis Dauparas naujiesiems septynviečiams elektromobiliams beria komplimentus dėl jų išvaizdos ir technologinės pažangos, tačiau ateitį taip pat kol kas vertina atsargiai.

„Startine kaina didžioji dalis 7 vietas turinčių elektrinių SUV prilygsta „premium“ segmento modeliams su vidaus degimo varikliais. Tad dažnas minimo elektrinio SUV pirkėjas – entuziastas“, – antrina pašnekovas.

 

Pranašesni naujokai

Tačiau abu ekspertai sutinka, kad tik elektrinę pavarą naudoti apsisprendusiam vairuotojui net ir negausi šiuolaikinių didžiųjų elektromobilių pasiūla užtikrina iš esmės labai panašius techninius duomenis kaip ir vidaus degimo varikliais varomų automobilių, o kai kuriais aspektais juos aiškiai pranoksta. Pavyzdžiui, geresnėmis erdvės išnaudojimo galimybėmis, kurias suteikia elektromobilių konstrukciniai privalumai.

„Žmogui, kuris turi susikūręs reikalingą įkrovimo infrastruktūrą namie ar darbe, toks automobilis gali būti visiškai logiškas pirkinys, jeigu tik jį tenkina pasirinkto modelio parametrai“, – pažymi M. Buzelis.

Kelionių automobiliams labai svarbus komfortas. Štai giminingus „Kia EV9“ ir „Hyundai Ioniq 9“ galima sukomplektuoti ne tik su 7, bet ir su 6 sėdynėmis. Tuomet antrosios eilės sėdynės gali būti pasukamos, taip pat turėti įvairių papildomų funkcijų – pavyzdžiui, atpalaidavimo (kai visiškai nulenkiama sėdynės nugarėlė ar aktyvuojama masažo sistema) ar šildymo.

5 metrų ilgio elektromobiliuose įrengiamos ne dvi, o trys atskiros klimato kontrolės zonos: „Ioniq 9“ jas visas galima valdyti nepriklausomai. Šio modelio keleiviai taip pat gali naudotis nuo priekinių iki galinių sėdynių slankiojančia konsole su daiktadėžėmis ir dalies funkcijų valdikliais. O septynviečio „Peugeot e-5008“ kūrėjai montuoja 360 laipsnių apžvalgos aplink automobilį sistemą, kurią sudaro 4 vaizdo kameros, kad didesniu automobiliu būtų lengviau manevruoti.

 

Našumo svarba

Kelionėms tinkamiems elektromobiliams itin svarbus jų našumas, o vienas iš jį lemiančių parametrų yra aerodinamiškumas. Greitai važiuojant greitkelyje dėl išaugančio pasipriešinimo oro srautams elektrinių modelių sąnaudos taip pat sparčiai auga. Aukšti ir dideli SUV modeliai su oro srovėmis kovoja dar sunkiau.

M. Buzelio teigimu, jeigu elektromobilis žiemą be sustojimo nuvažiuoja bent 400 kilometrų, jis gali būti visaverčiu vieninteliu šeimos automobiliu. Tai leidžia atsisakyti antrosios mašinos ir taip kompensuoti aukštesnę pagrindinės šeimos transporto priemonės įsigijimo kainą.

Todėl gamintojai nuolat bando išspręsti aerodinamikos problemą, gludindami elektromobilių kėbulus, kad šie būtų kuo aptakesni, taikydami įvairius papildomus sprendimus, leidžiančius pagerinti savybes. Pavyzdžiui, naujausio šio segmento atstovo „Ioniq 9“ kūrėjai pasakoja stengęsi išsaugoti kaip galima daugiau lygių paviršių, įskaitant visiškai lygų dugną, taip pat sukonstravo įmantrios formos stogą ir pasitelkė skaitmeninius šoninius veidrodėlius – visa tai leido pasiekti tik 0,259 Cd siekiantį oro pasipriešinimo koeficientą.

Europos keliuose „Ioniq 9“ turėtų pasirodyti antroje 2025 metų pusėje. Gamintojai nestokoja optimizmo dėl šio modelio, nes ant tos pačios elektromobiliams skirtos E-GMP platformos sukurti „Ioniq 5“ ir „Ioniq 6“ paeiliui triumfavo 2022 ir 2023 metų geriausių pasaulio automobilių rinkimuose.