Šiuolaikinio naujo automobilio garantija yra daugiau nei tik skambi deklaracija. Garantijos sąlygos ir trukmė atspindi gamintojo pasitikėjimą savo kūriniu ir tarnauja kaip įsipareigojimas, saugantis pirkėjo ramybę. Nors visi automobilių gamintojai teikia bent minimalius vartotojų apsaugos reikalavimus atitinkančias garantijas, kai kurie jų nesibaimina pasiūlyti ambicingesnių įsipareigojimų. Ką jie suteikia mašinų savininkams ir kodėl sutinka labiau įsipareigoti?
Įvairūs keliai į sėkmę ir reputaciją
Istoriškai Europos automobilių gamintojai buvo nuolatiniai inovuotojai, diktuojantys viso pasaulio madas ir tendencijas dėl nuolat diegiamų pažangių technologijų, užtikrinamo našumo, dizaino ir saugumo pažangos. Senojo žemyno prekių ženklai davė toną viso pasaulio bendrovėms.
Tarp jų buvo ir įmonių, kurios pirmenybę nuolat teikė savo automobilių tvirtumui ir patikimumui. Kas negirdėjo 1990-ųjų posakių apie „Volvo“ iš ketaus“ ar „amžinąjį „Mercedes-Benz“?
Vis dėlto vertinant techninio patikimumo aspektą Europos gamintojų reputacija nebuvo visiškai nepriekaištinga. Tai ypač išryškėjo, kai tiek Senąjį žemyną, tiek Šiaurės Ameriką užplūdo japoniški automobiliai.
Iš pradžių japonų gamintojai buvo laikomi nesubtilių, kartais – netgi gremėzdiškų ar tiesiog keistų modelių kūrėjais, bet netrukus jie greitai pakilo į įvairiausių patikimumo reitingų viršūnes. Tai leido Tolimųjų Rytų prekių ženklams ne tik sustiprinti savo lyderystę rinkose, bet ir įsitvirtinti vairuotojų pasąmonėje kaip patikimumo sinonimas.
Kita panaši banga atūžė iš Pietų Korėjos. Šiandien P. Korėjos prekių ženklai yra tarp pasaulio lyderių, nors devintajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje vaizdas buvo visiškai kitoks. Patys pirmieji jų bandymai įsiveržti į pasaulines rinkas buvo iš esmės nesėkmingi. Vis dėlto iš naujo įvertinę vartotojų lūkesčius P. Korėjos gamintojai nusprendė savo sėkmę statyti ant kokybės ir precedento neturinčios garantijos sistemos pamatų.
„Nėra ko slėpti – skambūs tokių korėjiečių, kaip „Hyundai“ ar „Kia“, 5-7 metų garantijų pažadai iš pradžių buvo sutikti gana skeptiškai. Daug kam jie atrodė net įtartini – galbūt reikia kažką skaityti mažomis raidelėmis sutarties apačioje? Prireikė šiek tiek laiko, tačiau vėliau tapo aišku, kad tie pažadai buvo ne iš piršto laužti. Ne be tų pačių europiečių pagalbos šiuolaikinio dizaino, pažangios inžinerijos ir ilgalaikės garantijos derinys galiausiai leido jiems užimti visiškai kitas pozicijas Europoje“, – prisimena laidos „Autopilotas“ automobilių apžvalgininkas ir „Lietuvos metų automobilio“ rinkimų komisijos narys Egidijus Babelis.
Vienas ryškiausių šių pokyčių pavyzdžių – Pietų Korėjos įmonė KGM, anksčiau vadinta „SsangYong“. Štai Baltijos šalyse dviem jos modeliams suteikiama 7 metų arba 150 000 km garantija gerokai viršija rinkos vidurkį. Pavyzdžiui, toks garantinis laikotarpis taikomas pažangiai elektrinei SUV modelio „Torres EVX“ versijai, o jo baterijai suteikiama net 10 metų arba milijono nuvažiuotų kilometrų garantija.
Kas sudaro gerą garantiją?
Gera garantija apima visapusišką automobilio dalių ir mazgų skaičių, pasižymi pagrįsta trukme ir aiškiai signalizuoja apie gamintojo įsipareigojimą siekti kokybės. Automobilių savininkams tai reiškia, kad jų investicijos bus apsaugotos nuo nenumatytų problemų. Konkurencingoje rinkoje stipri garantija gali būti lemiamas veiksnys pirkėjams, ypač tiems, kurie teikia pirmenybę ilgalaikiam patikimumui ir mažoms priežiūros išlaidoms.
„Daugelis gamintojų patobulino savo garantijų sąlygas, tačiau apskritai jos vis dar kuriamos atsižvelgiant į pirmųjų savininkų poreikius, ypač į tų, kurie naudojasi nauju automobiliu nuo 3 iki 5 metų ir paskui jį keičia. Tai, žinoma, yra pozityvi tendencija, nes niekas nenori, kad transporto priemonės priežiūros kaštai ketvirtaisiais ar penktaisiais naudojimo metais staiga pašoktų iki dangaus. Visi nori nuspėjamų išlaidų per visą naudojimo laikotarpį.
Tad štai, jeigu garantija išsitęsia iki šešerių ar septynerių metų, tai jau siunčia signalą tiems vairuotojams, kurie mašinas keičia rečiau arba ieško solidžios investicijos naudotų automobilių rinkoje. Jeigu pirmasis savininkas neviršijo nustatyto ridos limito, galimybė įsigyti penkerių metų senumo automobilį su tebegaliojančia gamykline garantija yra neabejotinai patraukli“, – dėsto E. Babelis.
Elektromobilių era
Dabar dinamiškiausiai vystomas automobilių tipas – elektra varomi modeliai, todėl kyla natūralus nerimas dėl jų ilgalaikio patikimumo, naudotų elektromobilių likutinės vertės ir baterijų ilgaamžiškumo. Norėdami numalšinti šį nerimą, dauguma gamintojų siūlo 8 metų arba 160 tūkst. nuvažiuotų kilometrų baterijų garantiją. Taip pat įsipareigojama, kad pasibaigus šiam laikotarpiui arba pasiekus nustatytą ridą baterijų talpa sieks bent 70 proc. pradinės talpos.
Dalis gamintojų nebijo pasiūlyti ir daugiau. Pavyzdžiui, „Toyota“ Baltijos šalyse siūlo pratęstą garantiją elektromobilių baterijoms. Pasibaigus pradinei 5 metų arba 100 tūkst. km garantijai, ji kasmet gali būti pratęsta vieneriems metams arba 15 tūkst. km, kol automobiliui sukaks 10 metų arba jis nuriedės milijoną kilometrų.
O KGM iš karto suteikia 10 metų arba vieno milijono kilometrų garantiją „Torres EVX“ modelio baterijai. Praktiškai tai reiškia, kad garantija galios ir antrajam automobilio savininkui. 73,4 kWh talpos baterija leidžia viena įkrova nuvažiuoti iki 462 km (pagal WLTP).
Maksimaliai išnaudoti garantiją norintiems automobilių savininkams E. Babelis rekomenduoja visų pirma įsigilinti į jos sąlygas, išsiaiškinti, ką apima gamintojo įsipareigojimai.
„Tuomet telieka tinkamai prižiūrėti savo automobilį, laiku atlikti reguliarias technines apžiūras ir keisti eksploatacinius skysčius, filtrus, besidėvinčias detales. Šiais laikais visi priežiūros darbai registruojami skaitmeniniu būdu, tad nesunku kaupti automobilio naudojimo ataskaitą. Ji pravers, kai ateis laikas parduoti automobilį. Ir nepamirškite informuoti kito savininko, jeigu garantija vis dar galioja – tai tikrai daro didelę įtaką likutinei automobilio vertei“, – reziumuoja pašnekovas.