Dažnai nutinka taip, kad nusipirkusieji automobilį svarsto, keisti ar ne variklio tepalus. Atsakymas paprastas: net jei tepalai ir atrodo šviesūs, juos patartina pasikeisti. Prieš keisdami visuomet pasižymėkite, kiek nuvažiuota kilometrų, ir kito keitimo datą. Daugelis mano, kad seni tepalai yra tamsūs. Bet tokie būna ne visada.

 

Tamsūs tepalai nebūtinai yra blogi, kai kurios tepalų markės natūraliai būna tamsesnės, o dyzeliniuose automobiliuose tepalai patamsėja kur kas greičiau nei benzininiuose.Tačiau ir dyzeliniams, ir benzininiams varikliams galioja toks pats tepalų keitimo intervalas. Kartais dėl prastų arba senų tepalų kyla įvairių variklio problemų, pavyzdžiui,kompensatoriai ima „kalti“ – jie pirmieji tarsi praneša apie nekokybiškus ar seniai keistus variklio tepalus.

 

Tokie gali prastai tepti variklį, ypač ekstremaliomis sąlygomis – kai šaltas oras ar aukšti variklio sūkiai, tolimos ir ilgos kelionės. Be to, kaupiasi nuosėdos, apsineša vidinės detalės, būna, kad užstringa tepaliniai žiedai ir variklis pradeda deginti tepalus. Seni tepalai esant šaltam orui pasidaro tirštesni, todėl sunkiau paleisti automobilį, padidėja kuro sąnaudos.

 

Alyvų klasifikacija

 

Gausi pasiūla priverčia sudvejoti net ir išmanantįjį apie tepalus. Kaip nepasiklysti tarp įvairiaspalvių talpyklų? Tereikia žinoti turimo automobilio markę, jo amžių, variklio tipą ir šiek tiek suprasti apie alyvos skirstymą į grupes.

 

Renkantis alyvą svarbiausia atsižvelgti ne į jos gamintoją, bet į API grupę ir SAE klampos indeksą, prieš tai žvilgtelėjus į automobilio eksploatacijos instrukciją. Reikėtų atsižvelgti į faktinę ar menamą ridą bei likutinį resursą. Kitaip tariant, į gerokai padirbėjusį, bet vis dar budrumo nepraradusį variklį netikslinga pilti brangiausios sintetinės alyvos, ypač jei jame nėra hidraulinių kompensatorių.

 

Kokybiška, keičiama gamintojo rekomenduotu laiku pusiau sintetinė alyva ne tik nepablogina padėties, bet ir leidžia sutaupyti. Klaidinga manyti, kad alyvą, jei ji brangesnė už kitas, galima keisti gerokai rečiau. Netikslinga pirkti ir pigią, bet neaiškios kilmės į nekokybiškas talpyklas išpilstytą alyvą, motyvuojant tuo, kad ji dažniau bus keičiama.

 

Alyvos svarbiausias eksploatacines savybes ir tinkamumą konkrečiam variklio tipui apibrėžia kokybės klasė pagal API (angl. „American Petroleum Institute“) eksploatacines grupes ir klampos indeksas pagal SAE (angl. „Society of Automotive Engineers“) klasifikaciją. Šie du indeksai yra pagrindiniai žymenys. Pavyzdžiui, pagal API nurodytą eksploatacinę grupę ir kokybės klasę galima nustatyti, kokiam variklio tipui (pirmoji raidė: S – benzininiams; C – dyzeliniams; jei alyva universali – žymima dviem raidėmis, pvz.,SF/CC – pirmosios raidės nurodo, kad alyva rekomenduojama naudoti benzininiame variklyje, o antrosios rodo, kad alyvą galima naudoti ir dyzeliniame variklyje) ir kokio amžiaus konstrukcijai konkreti alyva tinkamiausia.

 

Klampumo indeksas

 

Klampumo, arba skysčio vidinės trinties, indeksą apibrėžia SAE vienetai. Prie indekso esanti raidė W (angl. „Winter“) nurodo, kad alyva žieminė. Visų sezonų alyvų pirmieji skaičiai nurodo, kad klampumas esant 18 laipsnių temperatūrai yra tokia pati, kaip ir nurodytos klasės žieminės alyvos, o antrieji skaičiai – alyvos klampumą esant 100 laipsnių temperatūrai. Be to, pirmą nurodytą skaičių galima vertinti kaip šalto variklio paleidimo sąlygas: kuo didesnis skaičius ir atitinkamai klampumas, tuo paleidimas sunkesnis (palyginimui: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W ir 25W). Vasarinės alyvos atskiru raidiniu simboliu nežymimos, tik: 20, 30, 40, 50, 60. Tačiau efektyviausia naudoti visiems sezonams skirtas alyvas. Jose visada nurodomi du klampumo indeksai SAE vienetais, pvz.: 15W-40, 10W-40, 5W-40 ir pan.

 

Optimalų pirkinį galima iliustruoti pavyzdžiu. Sakykim, 1992 m. automobiliui su benzininiu varikliu gamintojas rekomenduoja SH kokybės klasės pagal API specifikaciją alyvą.

Vadinasi, būtina naudoti ne žemesnės kokybės klasės alyvą, ji gali būti tiek mineralinė, tiek pusiau sintetinė. Verta atkreipti dėmesį, kad gamintojai dažniausiai atsižvelgia į vidutinio sunkumo eksploatacijos sąlygas, todėl jei automobiliu važinėjama daug, patartina naudoti aukštesnės kokybės klasės alyvą, t. y. SJ ar SL.

 

„Sekundė“