Populiarūs Rusijoje, neblogai žinomi Rytų Europoje ir mažai kam girdėti Vakaruose – kas? Vaizdo registratoriai. Įrenginiai, paprastai montuojami transporto priemonės salone, už priekinio stiklo ir filmuojantys mašinos priekinę dalį bei kitus eismo dalyvius.
Kam jų reikia? Vienintelė priežastis – saugumas. Kartais vairuotojai patenka į avarijas, kuriose jie iš tikro nekalti, tačiau visos aplinkybės liudija priešingai, kaip ir tikrasis eismo įvykio kaltininkas. Paprasčiausias to pavyzdys – prie raudono šviesoforo vienoje eismo juostoje stovintys automobiliai. Jeigu vienas jų pariedėjo atgal ir bakstelėjo į už jo stovėjusį automobilį, kaltas juk tas, kuris nelaikė kojos ant stabdžio paminos ir pavažiavo. Tačiau kaip tą įrodyti, jeigu pariedėjusio automobilio vairuotojas nesąžiningas ir kaltės nepripažįsta? Visos aplinkybės rodo, jog kaltas yra saugaus atstumo nesilaikęs ir priekyje buvusiam automobiliui į galinę dalį įvažiavęs vairuotojas.
Tokiu atveju gelbsti liudininkai arba video registratorius. Liudininkų rasi toli gražu ne kiekvienoje sankryžoje, tačiau vaizdo registratorius tokiu atveju išgelbėtų nuo pabrangusio civilinės atsakomybės draudimo ir automobilio remonto išlaidų. Vaizdo registratoriumi padarytas įrašas Lietuvoje gali būti laikomas visateise eismo įvykio medžiaga, jeigu joje matosi kaltininkas, galima identifikuoti automobilius ir t.t.
Analogiškai ir daugelyje Vakarų Europos valstybių, tik daugelyje jų vaizdo registratoriaus naudojimas yra griežtai reglamentuotas trijų žodžių fraze: „tik asmeninėms reikmėms“. Tai reiškia, kad filmuoti galima, tačiau viešinti šią medžiagą – ne. Jeigu Vokietijoje vaizdo registratoriumi užfiksavote kito vairuotojo daromą kelių eismo taisyklių pažeidimą ir tai liudijantį įrašą nusiųsite vietos policijai, baudą gausite pats už asmens teisių pažeidimą.
Dar griežčiau registratorių naudojimas reglamentuotas Austrijoje ir Ispanijoje – čia, bent jau 2016-ųjų pradžioje, registratoriumi padarytas įrašas nebuvo laikomas eismo įvykio įrodymu. Tačiau vėliau tokios normos gali keistis, tad verta prieš kiekvieną kelionę automobiliu pasidomėti, kaip planuojamos aplankyti šalys vertina vaizdo registratorius.
Šiuos įrenginius ypač pamėgo krovininio transporto vairuotojai – neretai ant vilkikų galima pamatyti sumontuotus po du ar tris vaizdo registratorius (du ant išorinių veidrodėlių ir vienas – priekyje). Video registratoriai gana sparčiai populiarėja ir tarp Vakarų Europos sunkiasvorio transporto vairuotojų.
Nepaisant šio įrenginio privalumų, jis turi ir minusų. Vienas jų – tas pats saugumas. Kokybiškiausi vaizdo registratoriai kainuoja šimtą ar daugiau eurų, tad gali tapti nusikaltėlių taikiniu. Kažkada nešiojotės automobilio magnetolą namo, o gal net ir dabar darote tą patį? Šį veiksmą teks atlikti ir su vaizdo registratoriumi, arba prieš naktį bent jau paslėpti jį daiktadėžėje.
Įsigyjant vaizdo registratorių, svarbu atkreipti dėmesį į keletą aspektų. Vienas svarbiausių – vaizdo kokybė. Jeigu filmavimo raiška bus žema ir nebus įmanoma įžiūrėti kitų automobilių valstybinių numerių, iš registratoriaus naudos nebus. Taip pat svarbi filmavimo tamsiu paros metu kokybė – pigiausi, kelias dešimtis eurų kainuojantys video registratoriai tamsiu paros metu neretai būna beverčiai.
Autogidas.lt