Turbūt daugybė žmonių, paklausti apie savo darbo vietą, atsakytų, jog ji galėtų būti dar patogesnė ar labiau skatinanti produktyvumą. O didžiuma darbdavių pripažintų, kad, norint prisivilioti gerų darbuotojų, šiandien neužtenka pasiūlyti vien dosnaus atlygio, – dar būtina pasirūpinti kokybiška, komfortiška darbo aplinka. Apie tai buvo kalbama ir neseniai praūžusiuose „DKV LIVE Metų sunkvežimio 2023“ rinkimuose.

Geriausiai įvertino ergonomiką ir komfortą

Minėtame konkurse komforto, ergonomikos ir saugumo įrangos kozirius išsitraukęs „Scania 460 S“ sunkvežimis skynė pergales atitinkamose kategorijose. Švedų gamybos kūrinys buvo nepralenkiamas „Metų inovacijos“, „Metų ergonomikos“ ir „Metų komforto“ nominacijose. Rinkimuose taip pat varžėsi tokie modeliai kaip „Volvo FH“ ir „FH Electric“, MAN TGX, „Ford F-MAX“, „Mercedes-Benz eActros“ ir „Scania 25P“.

Konkurso dalyvius vertino vienuolika patyrusių transporto žurnalistų ir verslo profesionalų, kasdien susiduriančių su pervežimo klausimais. Kiekvienas jų nešykštėjo nei kritikos, nei komplimentų pretendentams į nominacijų nugalėtojus, teikė aštrius vertinimus apie jų „išvaizdą ekselyje“, su užsidegimu leidosi į diskusijas apie kitus skaičius. Vis dėlto prabilus apie tai, kas labiausiai džiugina būtent vairuotoją, daugumos nuomonės sutapo.

„Natūralu, kad galvojama apie vairuotoją ir jo poreikius. Komfortas ir ergonomika apima tiek vidines, tiek išorines medžiagas, viskas turi būti nuolat tobulinama. Aišku, tuomet žiūrima į kainos, komforto ir atsiperkamumo balansą. Tačiau vidutinio dydžio įmonės, norinčios užtikrinti geras darbo sąlygas savo vairuotojams, dažnai renkasi „Scania“ kaip savo transporto parkų pagrindą“, – paaiškino rinkimų komisijos narys, įmonės „Ivetra ir Ko“ direktorius Borisas Ignatjevas.

Jis atkreipė dėmesį, kad Švedijos gamintojams neužmigti ant laurų padeda nuolatinės paieškos, ką dar būtų galima patobulinti.

„Vertinant ergonomiką ir komfortą, „Scania“ visuomet yra favoritas, ir tai liečia visus jų tarptautinio gabenimo modelius. Gerai, kad jiems pavyksta tai išlaikyti daugybę metų“, – dėstė konkurso ekspertas.

 

Kas svarbu vairuotojui

Specialistai sutinka, kad be patogiai pasiekiamų valdiklių ar kokybiškų, ilgai besidėvinčių medžiagų daug laiko kelyje praleidžiantiems vairuotojams ne ką mažiau svarbios yra novatoriškos vairavimo pagalbos bei saugumo sistemos. Šios technologijos leidžia ne tik mažinti stresą kelyje, stebi vairuotojo atsakus, bet ir padeda išvengti incidentų.

Rinkimų komisijos narys, žurnalistas Valdas Juozas Vilūnas pažymėjo, kad profesionalūs vertintojai „Scania S“ serijos modelį įvertino kaip ypač modernų, inovatyvų ir itin gerai subalansuotą. Šie aspektai ir leido jam pelnyti pergales būtent tose srityse, kurios aktualios prie vairo sėdinčiam žmogui.

„Vilkikas patogus ir saugus tiek vairuoti, tiek ilsėtis. Jis ekonomiškas, o tai reiškia, jog leidžia vežėjams uždirbti daugiau lėšų. Elektroniniai vairuotojo pagalbininkai padeda išvengti žmogiškų klaidų, mažina vairuotojų stresą. Vilkikas per radaro jutiklius kiekvieną akimirką stebi akląsias zonas, analizuoja situaciją ir įspėja vairuotoją apie galimus pavojus šviesos indikacijomis bei akustiniais signalais. Automobilis atpažįsta ne tik kitas transporto priemones, bet ir pėsčiuosius bei dviratininkus“, – vardijo pašnekovas.

Įvairiais jutikliais ginkluotos švedų gamintojo sunkvežimio sistemos ne tik stebi aplinką, bet ir aktyviai padeda vairuotojui laikytis eismo juostos viduryje, saugiai persirikiuoti, o, priėmus pernelyg pavojingą sprendimą, – netgi gali jį panaikinti ir grąžinti junginį į savo eismo juostą.

Be to, specialistų vertintas modelis galėjo pasigirti ir gausia saugos oro pagalvių komplektacija. Įvykus avarijai akimirksniu dujomis prisipildančios apsaugos pagalvės ne tik leidžia išvengti traumų, bet ir apsaugo nuo dūžtančio stiklo šukių iš visų kabinos pusių.

Nuo 2024 m. liepos mėnesio visos Europos Sąjungoje registruojamos transporto priemonės turės atitikti naująją ES kelių eismo saugumo direktyvą – Bendrąjį saugos reglamentą (BSR). Švedijos bendrovė pažymi, kad visos jos parduodamos naujos transporto priemonės nuo numatyto laikotarpio atitiks visus reikalavimus, o dauguma reikalaujamų pagalbinių saugos technologijų „Scania“ modeliuose diegiamos jau kurį laiką.

 

Įvertino ir vairuotojo poilsio zoną

V. J. Vilūnas atkreipė dėmesį, kad kitas labai svarbus dalykas – ne tik vairuotojo darbo, bet ir poilsio vietos komfortas. Gamintojai patys pažymi, jog „Scania 460 S“ komplektacija yra viena gausiausių visoje rinkoje, tad atsižvelgta į abu kriterijus.

Pavyzdžiui, sunkvežimio sėdynės gali turėti ne tik šildymo, bet ir ventiliavimo funkciją. Be to, jos gali būti greitai ir nesudėtingai reikiamu kampu pasukamos į šoną, kad vairuotojas neuždelsdamas susikurtų patogią poilsio zoną.

„Ergonomika bei komfortas ne mažiau svarbūs ir likusioje kabinos dalyje, atsitraukus nuo vairaračio. Mūsų vertintoje „Scania 460 S“ sumontuotas gultas yra net metro pločio, kabinoje taip pat įrengta erdvi spinta, yra net keletas šaldytuvų, mikrobangų krosnelė ir kavos gaminimo aparatas, įdiegta itin tyliai veikianti, nakčiai skirta vėsinimo įranga“, – pažymėjo rinkimų komisijos narys.