Lietuvoje techninę apžiūrą atlieka 10 įmonių, suskirstytų pagal apskritis, o visas jas vienija asociacija „Transeksta“. Seime reguliariai pasigirsta pasiūlymų transporto priemonių techninę apžiūrą liberalizuoti – leisti ją atlikti bet kuriam automobilių servisui. Panagrinėkime, kokia galima to nauda ir žala.
Jeigu daugelis automobilių servisų galėtų atlikti automobilių techninę apžiūrą, vairuotojams būtų šiek tiek patogiau: vieną kartą per dvejus metus nereikėtų važiuoti į konkrečią įstaigą, kuri galbūt įsikūrusi ne prie namų, o visus formalumus susitvarkyti netoliese esančiame servise.
Tačiau patogumai tuo ir baigiasi, o numatomų problemų yra gerokai daugiau. Viena jų, nors ir skamba keistai, yra kaina – leidus technines apžiūras atlikti daugeliui servisų, jų kaina pakyla. Nors padidėjus konkurencijai, ji turėtų mažėti, tačiau techninių apžiūrų atveju yra priešingai – bent jau taip nutiko kaimyninėse valstybėse Estijoje ir Lenkijoje. Beje, Lietuvoje apžiūros kaina šiuo metu yra viena mažiausių visoje Europos Sąjungoje.
Antra, kur kas didesnė problema – interesai. Dabar techninę apžiūrą atliekančios įmonės negali teikti automobilių remonto paslaugų. Jeigu automobilių servisai būtų įgalinti atlikti techninę apžiūrą, tai jiems galėtų tapti pasipelnymo šaltiniu. „Šita traukė kliba, reikia ją keisti – nepraeisi technikinės. Gali pakeisti pas mus, nedaug kainuos“, - tokie serviso meistrų-techninės apžiūros specialistų monologai turbūt taptų dažni.
Tačiau bene didžiausia problema yra kokybė. Kai technines apžiūras atlieka mažai įstaigų (šiuo metu – 10), jų veiklą nesunku kontroliuoti, kaip ir užtikrinti kokybę. Korupcijos atvejai, to nepaneigtų niekas, dar gana dažni, tačiau jų skaičius taipogi mažėja, o galimybė už banknotą gauti automobilinę indulgenciją porai metų tampa vis sunkiau pasiekiama.
Jeigu apžiūras atliekančių įmonių skaičius padidėtų bent tris-keturis kartus, kokybę užtikrinti būtų gerokai sunkiau. Tai reikštų, kad šalies keliuose atsirastų daugiau techniškai netvarkingų automobilių – „ramybę dviems metams“ gauti būtų lengviau nei šiuo metu. Vienintelis saugiklis nuo laužų liktų techninės apžiūros atėmimas gatvėse, tačiau policija tokią galią turi ir šiandien. Tik ji nėra deramai išnaudojama.
Įdomus ir kitas aspektas – du iš keturių didžiausių techninės apžiūros „liberalizavimo“ iniciatorių (Eligijus Masiulis ir Petras Gražulis) 2016-aisiais tapo įtariamaisiais korupcijos bylose. O kitas, Arvydas Mockus, sulaukė etikos sargų dėmesio už tai, kad pats valdė transporto įmonę iki tapdamas Seimo nariu.