10 litų. Tiek prašo stotelėse keleivių lūkuriuojantys taksistai, jei keleivis nori pavažiuoti vos kilometrą ar du. Vairuotojai geriau toliau snūduriuos, nei trauksis iš eilės dėl kelių litų.
Taksometro nė neįjungė
"Kauno dienos" eksperimentas parodė, kad miesto centre dirbantys taksistai veža ne visus klientus: arba turi važiuoti gana toli, arba už kelis nuvažiuotus kilometrus sumokėsi ne mažiau kaip dešimtinę. Būtent tiek kainuoja nuvažiuoti nuo autobusų stoties iki Raudonojo Kryžiaus traumatologijos punkto Gedimino gatvėje.
Šis maršruto ilgis – vos kilometras. Jei užmokestis būtų skaičiuojamas pagal taksometrą, jis būtų siekęs vos 4–5 litus. Tačiau taksistas, iš anksto perspėjęs apie galutinę kainą, taksometro nė neįjungė.
Paklausus "Kodėl 10 litų?", taksi vairuotojas atsakė dar nepatrauklesniu pavyzdžiu: "Nuo stoties iki "Akropolio" irgi imame 10 litų." Nuo autobusų stoties iki "Akropolio" – vos 0,6 km, kelionė taksi turėtų kainuoti 3–4 litus.
Tiesa, 10 litų įkainis būdingas ne visiems miesto centre, taksi stotelėse išsirikiavusiems vežėjams. Prie "Akropolio" keleivių laukęs taksi vairuotojas mielai sutiko pavėžėti iki Muzikinio teatro.
Rodydamas į ant lango pritvirtintą navigacijos prietaisą, pagyvenęs vyras išdėstė nesąžiningos taksistų veiklos priežiūros subtilybes. Navigacinė įranga, pasak jo, reikalinga tam, kad keleivis būtų vežamas pačiu trumpiausiu arba racionaliausiu keliu, nebent pats klientas pageidautų važiuoti kitaip.
Per vos kelias minutes trukusią kelionę taksistas spėjo papasakoti, kad toli gražu ne visos taksi įmonės naudojasi tokiomis šiuolaikinėmis priemonėmis.
Nuvažiuoti šiuo taksi nuo "Akropolio" iki Muzikinio teatro kainavo 6 litus – taip rodė taksometras, kuriame buvo matyti ir tarifas – 2,5 lito už kilometrą. Tiesa, taksistas patikslino, kad turi teisę prašyti ir 10 litų – toks esą savivaldybės nustatytas minimalus mokestis, jei reikia vežti keleivį nedidelį atstumą miesto centre.
"Juk prarandi savo eilę taksi stotelėje. Kadangi apie mokestį iš anksto neperspėjau, imu tiek, kiek rodo taksometras", – šypsodamasis patikslino vežėjas. Važiuojant vyras juokais prasitarė: "Juk aš nežinau, gal jūs kontrolieriai."
Skiriasi keliais litais
Nejaugi ir telefonu iškviestas taksi diktuos savo sąlygas veždamas vos už kelių kvartalų? Pamėginome taksi užsisakyti dar šiuolaikiškiau – internetu. Tokią paslaugą teikiančioje interneto svetainėje reikia įrašyti išvykimo ir nuvykimo vietą – iškart parodomas maršrutas žemėlapyje, apskaičiuojamas atstumas ir nurodoma preliminari kaina.
Kompiuterinė programa suskaičiavo, kad nuo Muzikinio teatro iki "Akropolio" – 2,8 km, orientacinė kelionės kaina – 8–10 litų. Netrukus į telefoną atsiųsta trumpoji žinutė, kad po keturių minučių automobilis privažiuos. Kelionės tikslą pasiekėme sumokėję 8,38 lito. Gavęs 10 litų, vairuotojas grąžos davė 1 litą.
Taksi paslaugomis besinaudojantys kauniečiai daugiau ar mažiau yra išnarstę važiavimo taksi subtilybes, bet miesto svečiai gali pasirinkti ir patį nepalankiausią variantą. Žmonėms, kurie nepažįsta miesto, skuba, tiesiog gyvybiškai būtina, kad taksi juos nuvežtų, kaip sakoma, iki durų.
Nemažai atvykėlių, žmonių iš provincijos važiuoja į Kauno klinikas. Prie autobusų stoties įsėdome į stotelėje laukiantį pirmą taksi automobilį. Užmerktomis akimis prie vairo sėdėjęs vairuotojas, išgirdęs kelionės tikslą – į Klinikas, nušvito. Taksometras, iš pradžių rodęs 1,99, pradėjo sukti vis didesnius skaičius, o guviai nusiteikęs vairuotojas trumpino kelionę nenutrūkstamu pokalbiu ir patarimais, kaip sveikti susirgus sezoninėmis ligomis.
Privažiavus Klinikas, taksometras rodė kiek daugiau kaip 14 litų. Padavėme 100 litų kupiūrą, tačiau vairuotojas neturėjo grąžos ir ilgai nesvarstęs ištiesė sukrapštytus 13 litų.
"Kiek kainuotų nuvažiuoti iki stoties?" – prie Klinikų teiravausi vieno iš gausybės laukiančių taksi vairuotojų. "15 litų", – tuoj pat atsakė taksistas.
Taksi dažnai važinėjantis kaunietis Arūnas: Žinau tiek, kad iškvietus taksi telefonu yra pigiau, nei įsėdus į stovintį čia pat gatvėje. Man tai atrodo nelogiška. Aš asmeniškai esu susitaręs su vienu taksistu, kad nuo S.Žukausko iki A.Mickevičiaus gatvės jis mane nuveš už 13 litų. Taigi, kai prireikia važiuoti, dažniausiai skambinu tiesiai jam. Kartais skambinu ir į vieną bendrovę, kelionė kainuoja panašiai ar net pigiau – 12 litų. Įsėdus į taksi gatvėje, tiek pat trunkanti kelionė atsiėjo apie 15 litų. |
---|
Nors prieš akis rikiavosi kone dešimt taksi automobilių, nusprendžiau išsikviesti taksi telefonu. Po kelių minučių privažiavo erdvus, apynaujis automobilis – ligi tol išbandytieji drąsiai galėjo vadintis "garbaus amžiaus". Nekalbus vairuotojas, vikriai laviruodamas nuvežė į autobusų stoties prieigas ir, suapvalindamas taksometro parodytą sumą, viršijusią 13,5 lito, paėmė 14 litų. Pastebėjau, kad šios bendrovės įkainis bene didžiausias – 2,8 lito už kilometrą.
Valdžia kainų nereguliuoja
Kiek kainuos kelionė, priklauso ne tik nuo to, ar įsėsi gatvėje, ar išsikviesi telefonu. Kaune yra 26 taksi paslaugas teikiančios įmonės. Nuo 2005 m. bendrovės pačios yra nustačiusios paslaugų įkainius.
Visose bendrovėse nustatytas vienkartinis mokestis už įsėdimą – 2 litai. Išsikvietus taksi telefonu, tarifas dieną – nuo 1,5 iki 2,8 lito, naktį ir švenčių dienomis – nuo 1,8 iki 2,8 lito už nuvažiuotą kilometrą. Užmiestyje tarifas – nuo 1,5 iki 3 litų už kilometrą.
Sėdant į gatvėje pasirinktą taksi, tarifas – nuo 2 iki 2,8 lito tiek dieną, tiek naktį. Nuvažiuoti kilometrą užmiestyje su gatvėje pasirinktu taksi kainuoja nuo 2 iki 3 litų.
Atrodo, kad taksistai naudojasi tuo, jog jų paslaugų neišvengiamai prireikia skubantiems į oro uostą keleiviams. Pasiteiravus taksistų Kauno oro uoste paaiškėjo, kad kelionė į Kauną vidutiniškai kainuoja 50 litų. Jei keleivį reikia vežti į kitą miesto galą, kaina auga.
Nuo oro uosto iki autobusų stoties – apie 15 km, pagal taksometro parodymus kelionė taksi turėtų atsieiti iki 40 litų.
Kalti nebent vairuotojai
Kalbintų taksi įmonių vadovai tikino, kad vairuotojai privalo vadovautis tik taksometro parodymais.
"Jei už nedidelį atstumą keleivio prašoma mokėti mažiausiai 10 litų – tai vairuotojų savivalė. Pasitaiko tokių, kurie savavališkai taip elgiasi", – pripažino bendrovės "Žalgiris LT" direktorius Aurikas Čibirka. Jei keleiviui kyla kokių nors abejonių, jis patarė kreiptis į savivaldybės Transporto skyrių.
"Būna, kad vairuotojai važiuoja ir nedidelį atstumą, paima 2–3 litus. Yra kaip yra. Nėra fiksuotos sumos, kurios negaudamas taksistas nejuda iš vietos", – pritarė įmonės "Žaibiškas greitis" direktorė Ingrida Karpavičienė. Jos pastebėjimu, nėra daug piktnaudžiaujančių keleivių, norinčių taksi važiuoti vos puskilometrį. Kai kurie, pasak jos, supratingi, susitaria, kad taksistas nuveš į netoli esančią vietą, pavyzdžiui, už 5 litus.
Taksi paslaugomis nepatenkinti keleiviai gali paprašyti vairuotojo kvito. Tai specialus blankas, kurį taksistas užpildo ranka.
Savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas Paulius Keras:
Jei taksi vairuotojas reikalauja keleivio mokėti tam tikrą sumą, neatsižvelgdamas į nuvažiuotą atstumą, jis pažeidžia teisės aktus. Taksistui reikia mokėti tiek, kiek rodo taksometras. Jei kyla abejonių dėl užmokesčio, reikia paprašyti kvito. Tada mes galime tirti tokį atvejį. Ar pasitikėti taksometru? Visi šie prietaisai turi būti metrologiškai patikrinti. Pasitelkus metrologijos specialistus, periodiškai rengiami reidai. Tikrinant šiuos prietaisus, pažeidimų tikrai pasitaiko.
Tačiau dėl didesnės vežimo kainos ne visada kaltas taksometras. Kadangi įmonės yra nustačiusios skirtingus vežimo tarifus, už tą patį nuvažiuotą atstumą jos ima skirtingą mokestį. Taksi įmonės tarpusavyje konkuruoja. Mažesnius tarifus yra nustačiusios įmonės, kurios dirba pagal iškvietimus telefonu. Taksi įmonės žino, kad skambindamas žmogus renkasi tą bendrovę, kurios paslaugomis jis patenkintas. Atsitiktinai pasirinkus taksi gatvėje, labai maža tikimybė, kad ir kitą kartą gatvėje pasitaikys tos pačios įmonės vežėjas. Todėl tokios bendrovės yra nustačiusios didesnius vežimo įkainius. Taksistais dirbti pavieniai asmenys negali, šias paslaugas gali teikti tik įmonės. Vis dėlto pasitaiko taksistais prisistatančių nelegalų, neturinčių reikalingų dokumentų.