Kiek degalų yra normalu vartoti automobiliui? Jeigu tai – hečbekas, jo benzininis variklis išvysto apie 100 kW galią, tai mieste jis gali „valgyti“ 10 litrų šimtui kilometrų? Jeigu būtų 8 – tai jau mažai, o 12 – daug? Vienareikšmio atsakymo nėra, nes degalų sąnaudos priklauso nuo daugybės elementų. Tačiau kai kuriuos automobilius galima suskirstyti į grupes pagal jų apetitą degalams.
Sportinių automobilių savininkai, ralio varžybose į savo „Mitsubishi Lancer Evo“ pilantys bioetanolį (E85), iš tokių sąnaudų pasijuoktų. Važiuojant greičio ruože sportiniu režimu, tokiam automobiliui neretai skaičiuojamos 100 l/100 km sąnaudos, o paprastame kelyje – apie 40 l/100 km. Kitaip sakant, norint įveikti vieną kilometrą trasoje, reikia vieno litro bioetanolio. Benzinu varomi sportiniai automobiliai kiek taupesni, dyzelinu – gerokai taupesni, tačiau net ir 1,6 l klasėje lenktyniaujančio automobilio savininkui suprantamos tik dviženklės degalų sąnaudos.
Bet tai – sportiniai automobiliai, gatvės sąlygomis nepasiekiama sąnaudų lyga. O ką galima išskirti gatvėje?
Pagal „antiekonomiškumą“ čia nugalėtų vadinamieji superautomobiliai. Retas „Ferrari“ ar „Lamborghini“ gali pasigirti mažesnėmis nei 20 l/100 km degalų sąnaudomis, o daugelis jų viršytų ir 30 l/100 km. Arti šios ribos būtų daugelis galingų visureigių bei sedanų: BMW X5 M, „Audi S8“ ir kt.
Tačiau čia į rinką ateina technologinis perversmas. Dabar net ir didelis, galingas bei prabangus automobilis gali būti itin ekonomiškas.
Pavyzdžių apstu. „Porsche Panamera E-Hybrid“ turi keturis varančiuosius ratus, išvysto 462 AG, iki 100 km/val. įsibėgėja per 4,7 sek. ir suvartoja... 2,5 l/100 km benzino. Kaip tai įmanoma? Pasitelkiant elektrą ir išmanumą.
„Panamera E-Hybrid“ yra iš tinklo įkraunamas hibridas: jis turi galingą benzininį variklį ir elektrinę jėgainę, kurios bateriją galima įkrauti prijungus prie paprastos rozetės. Su pilnai įkrauta baterija vien elektra didelis „Porsche“ sedanas gali nuvažiuoti keliasdešimt kilometrų. O tiek užtenka, kad degalų sąnaudų testo metu benzininis variklis būtų įjungtas labai trumpai ir pasiektų tokias stulbinamai mažas sąnaudas.
Ar tai apgavystė? Nelabai, tiesiog tokia yra degalų sąnaudų testo metodika, kuri artimiausiais metais turėtų pakisti – ypatingai daug kritikos ji susilaukė po dyzelgeito skandalo, tad Europos Komisijos specialistai dirba kurdami naują programą.
Šiandien dabartinę programą puikiai išnaudoja daugelis gamintojų: pradedant „Toyota Prius Plug-in“ ar „Volvo V60 Plug-in“, baigiant superautomobiliais „McLaren P1“ ar „Porsche 918“.
Tokia sistema, kai iš tinklo įkrauta baterija galima įveikti 40-50 kilometrų, o kartu su elektriniu motoru montuojamas galingas benzininis ar dyzelinis variklis, yra ideali šiandien norint suderinti ekologiją ir galią. Kasdien galima važinėti vien elektra (juk daugeliui kasdieninių kelionių pusšimčio kilometrų – per akis), o prireikus išvykti kažkur toliau – pasinaudoti vidaus degimo variklio privalumais.
Galima pastebėti, kad „Plug-in“ sistemą renkasi vis daugiau automobilių gamintojų – tai tarsi tarpinis variantas tarp tikrųjų elektromobilių ir tradicinių vidaus degimo variklius turinčių modelių.