Žiemos sezonas baigėsi. Laikas automobiliams parūpinti vasarines padangas. Pasirinkimo labirintuose dažnai klaidžioja ir patyrę vairuotojai.
Įprasta sezono dilema
"Gerai, kad praėjusiais metais susisiekimo ministras spėjo atšaukti ankstesnių gudručių priimtą draudimą naudoti dygliuotas padangas. Po šios žiemos daug kas įsitikino šių padangų privalumais", – pastebėjo padangų pardavėjai.
Tačiau nuo balandžio 10 d. su dygliuotomis padangomis bus draudžiama važinėti. Kovo pradžioje dar nedaugelis vairuotojų skubėjo rūpintis vasarinėmis padangomis. Pastarąją savaitę vis daugiau vairuotojų pradėjo rūpintis, kokias padangas pasirinkti, kaip sutaupyti.
Taupyti be rizikos
Ekonominis sunkmetis privers daugelį vairuotojų griebtis šiaudo ir mėginti sutaupyti perkant pigesnes padangas. Bendrovės "Egzotika" prekybos tinklo direktorius Juozas Buitkus supranta, kad neretai vairuotojai neturi kitos išeities, tačiau perspėja, kad perdėtas taupymas, perkant padangas, kelia pavojų sveikatai ar net gyvybei. Prekybininkai tikina, kad sutaupyti galima ir nerizikuojant.
Pašnekovas akcentavo, kad nauja kokybiška (nebūtinai itin brangi) padanga, tvarkingai eksploatuojama, gali tarnauti iki aštuonerių metų. Intensyviau važinėjant gali atlaikyti apie tris penkis sezonus. Ilgainiui ne tik mažėja protektoriaus sluoksnis, bet ir sensta bei savybes praranda pats gumos mišinys. Padangas veikia oro pokyčiai: plieskianti saulė, lietus, purvas ir pan. Taip pat didelę įtaką turi teisingai suderinta automobilio pakaba ir sureguliuotas ratų pasvirimo kampas.
"Juk žmogus dažnai važiuoja ne vienas, o su šeima, bičiuliais. Renkantis padangas reikia įvertinti, kad svarbiausia – saugumas, stabdymo kelias, o tik po to – komfortas, triušmo lygis, greitis ir kiti parametrai. Kai susimąstai apie sveikatą ir gyvybę, imi kitaip vertinti ir išlaidas. Jei tik yra galimybė, visada patarčiau pirkti aukštesnės klasės produktą", – aiškino J.Buitkus.
Keiskite kruopščiai
Daugelis vairuotojų, susirengę pasikeisti padangas, paskubomis atlieka šią procedūrą ir sėda prie vairo. Padangų žinovai taip elgtis nerekomenduoja. Visų pirma svarbu patikrinti oro slėgį padangose, taip pat būtina ratus kokybiškai subalansuoti.
Jei padangos ne naujos, derėtų jas akylai apžiūrėti, ar guma nesuskeldėjusi, korpusas tvirtas, be menkiausių įtrūkimų. Jei tokių aptinkama, kyla pavojus, kad padanga gali bet kada sprogti ir sukelti rimtų nemalonumų kelyje.
"Rekomenduojama kiekvienąkart nuvažiavus 5 tūkst. kilometrų sukeisti vietomis priekinius ratus su galiniais. Taip užtikrinama, kad padangos dils lygiai ir abi automobilio ašys turės identišką sukibimą su keliu, – patarė J.Buitkus. – Be to, reikia nepamiršti ratų subalansuoti. Šie patarimai ne iš piršto laužti. Mūsų keliuose duobių netrūksta. Kartais vairuotojas gali ir nepajusti smūgio per vairą, bet tai nereiškia, kad, pataikius į gilesnę duobę, ratui nieko nenutiko. Iš akies to nenustatysi. Ir menkiausia rato vibracija veikia važiuoklę ir atitinkamai greičiau nei įprastai sudyla tam tikros detalės. Ratų balansavimas nėra itin brangi paslauga, tad vairuotojai turėtų tuo pasirūpinti."
Padangų dydžio pasirinkimas iš akies arba vaikantis grožio ir madų – ydingas ir rizikingas. Automobilis kelyje bus stabiliausias, jei vairuotojas atsižvelgs į jo techninėse charakteristikose esančias lenteles. Pastarosiose ne tik nurodyta, koks tiksliai turi būti
Automobiliu važinėjant po miestą tik vienam asmeniui, oro slėgis padangose gali būti vienoks, o išsirengus į tolesnę kelionę su didesne keleivių kompanija, reikėtų pasirūpinti ir daugiau pripūsti padangas.
Derėtų nepamiršti, kad, užsidėjus mažesnius ratus, nei numatę gamintojai, prietaisų skydelio rodmenys gali pradėti klysti: greitis ir kilometražas neatitiks realių skaičių. Jei vietoj originalaus dydžio pasirenkamos didesnio diametro padangos, vairuotojas rizikuoja turėti nemalonumų ir su policija, nes, spidometrui rodant vienokį greitį, realiai jis bus gerokai didesnis. Pasiteisinimai, esą nepastebėjau, padangas ne tokias užsidėjau, policijos pareigūnams paprastai negalioja ir vairuotojų nuo baudų negelbsti.
Vietoj oro – azotas
J.Buitkus akcentavo ir saulės spindulių neigiamą poveikį padangoms. Tikėtina, kad, automobiliui stovint atviroje vietoje ir į vieną jo šoną plieskiant kaitriai saulei, skirtingų pusių ratuose atsiras oro slėgio skirtumų. Ekstremalioje situacijoje ir tokia iš pažiūros atrodanti ne itin reikšminga smulkmena gali turėti lemiamos įtakos valdant automobilį.
Siekiant išvengti netikėtumų patariama vietoj oro naudoti azoto dujas, kurios beveik nereaguoja į temperatūrų pokyčius ir slėgis išlieka pastovus. Tiesa, kai kam tai gali pasirodyti pernelyg didelė prabanga.
"Tai yra kiekvieno automobilininko pasirinkimo laisvė. Pripūtimas azoto nėra ypatingai brangus. Tiesa, pasiryžusiesiems tai atlikti siūlau ieškoti kokybiškos įrangos, kuri iš padangos išsiurbia orą ir tik tada pripildo azoto dujų. Taip pasiekiama maksimalaus efektyvumo. Kai kurių šaltinių teigimu, azotas pailgina padangos tarnavimo laiką iki 40 proc. Nesiimu pats to vertinti, bet pripažįstu, kad saugumo sumetimais tai yra išties pravartu. Be to, azoto molekulė yra didesnė, tad, atsiradus mikroįtrūkimui padangoje, ji subliūkš ne taip greitai", – pastebėjo specialistas
Nepamiršta ir ekologijos
Didžiausia padangų tiekėja Lietuvoje bendrovė "Egzotika" šiemet ypatingą dėmesį skyrė lyderio pozicijas pasaulyje užimančio "Bridgestone" gamintojo kūriniams: "Bidgestone Potenza S001" ir "Bridgestone Turanza ER300 Ecopia". Taip pat akcentuotos ir kitos vairuotojus neabejotinai viliosiančios naujienos: "Michelin Pilot Sport 3", "Roadstone N6000", "Roadstone N8000" ir "Kleber Dynaxer HP3". Iš viso šiemet pristatoma per dešimt naujų modelių.
"Pirkėjams šį sezoną pasiūlysime labai geras kainas ir ypač didelį pasirinkimą. Turime daug naujų modelių – tiek pačių garsiausių gamintojų, tiek ir pigesnių kokybiškų padangų, – žadėjo "Egzotikos" savininkas, vienas tituluočiausių Lietuvos
Kalbėdamas apie nūdienos situaciją versle, R.Lipeikis pasidžiaugė, kad šiemet ji pastebimai gerėja. Per pirmus du mėnesius padangų pardavimai išaugo daugiau nei 25 proc., lyginant su tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu.
Pagrindinės šių metų naujovės
"Bridgestone Potenza S001" – tai naujos kartos sportiškos, ypač galingiems automobiliams skirtos padangos, pasižyminčios dideliu efektyvumu dėl itin mažo pasipriešinimo riedėjimui. Europos rinkoje jų galima įsigyti 19 matmenų (nuo 18 iki 20 colių skersmens). Apie pastarąjį gaminį daug ką pasako gan iškalbinga detalė: šios padangos gamyklose montuojamos ant "Aston Martin Rapide" ir "Ferrari F458 Italia" automobilių.
"Bridgestone Turanza ER300 Ecopia" pasižymi išskirtine ekonomija. Anot gamintojų, šios padangos – tikras vairuotojo pagalbininkas taupant degalus. Simbolis "Ecopia" – tai ekologiškumo ženklas. Dar viena išskirtinė jų savybė – puikūs stabdymo ant šlapios kelio dangos rezultatai.
"Firestone TZ 300a" – savo klasės pirmūnė, skirta užtikrinti šeimos automobilių vairuotojų saugumo, komforto ir kuo mažesnio triukšmo lygio poreikius. Be kaskart pabrėžiamo puikaus elgesio ant šlapios kelio dangos, derėtų paminėti ir inžinierių indėlio į protektoriaus raštą, kuris dėl specialių didesnio sukibimo blokelių ir sausame kelyje suteikia išskirtinį stabilumą bei stabdymo patikimumą.
"Michelin Pilot Sport 3" padangos tinkamos sportiškiems miesto automobiliams, kompaktiškiems, dideliems ir galingiems sedanams ir mažesniems sportinio "roadster" ar "coupe" tipo automobiliams, ant kurių nesportinių versijų kaip papildoma įranga montuojami dideli 18–19 colių ratai. Kaip teigia gamintojai, esant šlapiai kelio dangai, jie geriau sukimba su ja posūkiuose, o stabdymo kelias 3 m trumpesnis nei pirmtakės ("Pilot Sport PS2").
"Roadstone N6000" ir "Roadstone N8000" dėl savo rašto specifikos, plačių griovelių užtikrina efektyvų vandens pašalinimą važiuojant šlapia kelio danga. Šios padangos įgalina automobilį kelyje išlikti maksimaliai stabilų net ir važiuojant dideliu greičiu, o asimetrinis protektoriaus raštas prisideda prie dar geresnio sukibimo posūkiuose.
"Kleber Dynaxer HP3" – verta dėmesio padanga dėl savo didelės ridos, nes atnaujintas hibridinis protektorius užtikrina optimalų sukibimo su kelio danga ir dėvėjimosi balansą. Gamintojai tvirtina, kad ši padanga taip pat nenusileidžia konkurentų gaminiams šlapiame kelyje – platūs išilginiai protektoriaus grioveliai efektyviai pašalina vandens perteklių.
J.Buitkus apie restauruotas ir naudotas padangas
Vasarinės padangos protektoriaus gylis turėtų būti ne mažesnis nei 3 mm. Tam tikrose instrukcijose nurodomas 2 mm gylis. Daugelis gamintojų naudoja skirtingus mišinius pirmam ir antram sluoksniams. Tai reiškia, kad, ant padangos likus tik porai milimetrų protektoriaus, guma bus visiškai nebe ta, kuri buvo iki tol. Suprantama, kad tada, kai darbinis padangos protektoriaus rašto sluoksnis nuvažinėtas, sukibimas su kelio danga irgi atitinkamai pastebimai suprastės.
Iš Vakarų šalių dažnai atvežama naudotų padangų su 5 mm ir dar gilesniu protektoriaus raštu, tačiau būkime realistai: nei protingas vokietis, nei prancūzas ar kitas užsienietis geros ir kokybiškos padangos neišmes. Nenoriu moralizuoti, tačiau utilizuoti atiduota padanga nebus saugi. Su ja geriausiu atveju rizikingai nuvažinėsi vieną kitą milimetrą protektoriaus ir galiausiai turėsite išmesti. Čia jau kiekvienam spręsti individualiai, ar verta švaistyti pinigus tokiems laikiniems pirkiniams.
Pakanka pažiūrėti į naudotų padangų prekyvietes ir nesunkiai suprasime, kokia iš jų nauda. Juk naudotos padangos dažnai laikomos tiesiog atvirame lauke, po saulės spinduliais ir taip išbūna pusmetį ar ilgiau. Galite neabejoti, kad iš tokios padangos tikrai nieko gero nebelikę.
Restauruotos padangos? Nepulčiau iškart smerkti tokio pasirinkimo. Svarbiausia, kad jos būtų maksimaliai kokybiškos, o tokių tikrai pasitaiko. Tiesa, jos ir kainuoja ne po keliasdešimt litų, kaip siūloma turgavietėse. Siūlyčiau vairuotojams nepasikliauti vien tik turgaus prekeivių kalbomis, esą jų siūloma prekė – Vokietijos meistrų darbas. Dažnai tai būna tik akių dūmimas, o iš tiesų protektorius priklijuotas čia pat, Lietuvoje, ir kartais tai būna atlikta itin nekokybiškai.
Ne paslaptis, kad naujai priklijuotas protektorius dažnai būna gerų gamintojų padangų protektoriaus rašto kopija. Atrodytų, tarsi pusdykiai gauni aukščiausios klasės padangą. Tai netiesa. Pogrindyje dirbantiems restauratoriams nerūpi nei gumos mišinio sudėtis, nei kiti svarbūs faktoriai. Tai akivaizdu, kai ratų dirbtuvėse meistrams sunkiai sekasi subalansuoti tokius ratus.
Pirkdamas padangas nepamirškite liaudies patarlės, kad šykštus moka dukart. Įsigijęs pigią prekę ne tik rizikuoji savo saugumu, bet turi nusiteikti išlaidauti kurui.
Specialistai rekomenduoja
Vairuotojai turėtų pasirūpinti, kad nenaudojamos padangos būtų deramai saugomos iki kito sezono:
Jei padangos yra su rantlankiais, tai visų pirma jos visos turi būti pripūstos iki reikiamos normos ir horizontalioje padėtyje suguldytos viena ant kitos. Padangas be ratlankių patartina laikyti vertikaliai, sustatytas vieną greta kitos. Svarbiausia, kad padangos būtų sudėtos uždaroje patalpoje, saugant jas nuo tiesioginių saulės spindulių. Atokus garažo kampas tam kaip tik tinka. Pravartu, kad sandėliavimo patalpa būtų pakankamai vėsi, o oro temperatūra svyruotų kuo mažiau.
Dygliuotųjų sezonas baigiasi
Balandžio 1 d. baigiasi privalomo žieminių padangų naudojimo laikotarpis. Tiesa, Kelių eismo taisyklės nedraudžia važinėtis su įprastomis žieminėmis padangomis ir šiltuoju metų laiku. Tačiau dėl minkšto gumos mišinio ant įšilusios kelio dangos gerokai pailgės žieminių padangų stabdymo atstumas, automobilis bus sudėtingiau valdomas ir sunkiau prognozuojamas. Be to, žieminės padangos vadinamojo vasaros sezonu kur kas greičiau susidėvės.
Dygliuotas padangas naudojantys vairuotojai turėtų atminti, kad nuo balandžio 1 d. iki balandžio 10-osios dygliuotas transporto priemonių padangas privaloma pakeisti padangomis be dyglių.