Šalies gatvėse ir keliuose nuolat daugėja automobilių, didėja naujų, neseniai vairuotojo pažymėjimą gavusių asmenų skaičius. Dideli automobilių srautai ir kartais neprognozuojami kitų vairuotojų manevrai gali stipriai įbauginti dar nepatyrusį vairuotoją, todėl labai svarbu koncentruotis į eismą, o ne pašalinius trikdžius.

Pasak vairavimo instruktorės Odetos Žičkės, pradedantys vairuotojai kartais pamiršta, kad turi nedaug patirties – anot jos, išlaikytas vairavimo egzaminas nereiškia, kad iškart tampi geru vairuotoju.

„Pradedantys vairuotojai kartais nepagalvoja apie tai, kad eisme visuomet reikia žvalgytis. Tai ypatingai galioja didžiuosiuose miestuose, kadangi jų keliai yra itin sudėtingi. Žiūrėti į veidrodėlius, žvalgytis per petį ir tikrinti akląją zoną reikia ne tik egzamino metu, tai privaloma daryti kaskart dalyvaujant eisme. Pavyzdžiui, prieš pradedant rikiuotis į kitą eismo juostą, reikėtų atidžiai apsižvalgyti, įsitikinti, kad nėra automobilių, o jeigu jų yra, patikrinti, ar jie nutolę saugiu atstumu. Tai padarius galima saugiai persirikiuoti“, – vardina ji.

Pašnekovė tikina, kad į kelią išriedėję naujieji vairuotojai nemato pėsčiųjų – tai dažniau nutinka tiems, kurie vairuoja automobilį su mechanine pavarų dėže. Dėl praktikos stokos arba išsiblaškymo pradedama žvalgytis į pavarų svirtį, nes baiminamasi įjungti ne tą pavarą, taip atitraukiant dėmesį nuo eismo, tačiau instruktorė nuramina, kad praleidus daugiau laiko už vairo, pavaras vairuotojai išmoks mintinai.

„Nepatyrę vairuotojai taip pat dažnai maišo pedalus arba nejaučia jų svorio – kuomet koja nėra pripratusi prie pedalų, pasidaro sunku palaikyti pastovų greitį. Žinoma, pajusti greitį ir geriau susipažinti su pedalų vietomis padės didesnis praktikos kiekis. Kai kurie žmonės mano, kad norint gerai vairuoti užtenka išlaikyto egzamino, bet tai netiesa – po vairavimo pamokų ir egzamino žmogus tik pradeda suprasti, kad jis yra už vairo, tačiau daug vairuojant lavinami tiek įgūdžiai, tiek bendras supratimas apie eismą. Tai ilgainiui tampa įpročiu, o vairuotojas pradeda gerai jaustis eisme per daug apie tai negalvodamas“, – aiškina O. Žičkė.

Moteris teigia, kad eisme saugiau ir patikimiau jaustis galima tik tada, kai pats žmogus už vairo jaučiasi tvirtai ir pasitiki savo sugebėjimais.

„Išmokti vairuoti arba tai daryti geriau gali visi. Šiuo metu mokinu žmones nuo 16-os iki 82-ejų metų amžiaus. Vieni vairavimo subtilybes įsisavina greičiau, kiti – lėčiau, bet tai yra normalu, nes mes visi esame skirtingi. Svarbu turėti noro išmokti ką nors naujo ir tobulėti“, – sako instruktorė.

 

Giria moteris už jų tolerancija kelyje

Pasak šįmet 108 kilometrų moterų lenktynėse Palangoje „Circle K Racing Team Women’s by Autojuta“ komandą atstovavusios lenktynininkės I. Mitkutės, kiek didesnį stresą už vairo gali jausti vairuojančios moterys, nes jos kasdien susiduria su daugybe stereotipų – sakoma, kad moterims trūksta parkavimo įgūdžių, greičio ir manevringumo. Anot jos, tai girdėti yra nemalonu, tačiau kartais šiuose žodžiuose galima įžvelgti ir dalelę tiesos.

„Moterys pasižymi itin didele tolerancija kitiems eismo dalyviams ir laikosi vairavimo kultūros bei etiketo. Žinoma, būtų galima patobulėti tam tikrose srityse, pavyzdžiui, labiau atkreipti dėmesį į kelių eismo ženklus ir neprarasti koncentracijos. Kartais šios užduotys gali būti sunkiai išpildomos, kadangi moterims dažnai tenka vežti vaikus į mokyklą, būrelius ar iš jų, o bendravimas su vaikais gali nukreipti dėmesį nuo kelio“, – samprotauja pašnekovė.

Anot jos, eisme visiškai nejausti streso yra neįmanoma, jeigu į vairavimą žiūrima atsakingai, o norint jaustis ramiau, labiausiai padeda atidumas, koncentracija ir nesiblaškymas.

„Eismas gali gąsdinti bet kurį žmogų, bet labiausiai baimę kelia pradedantiesiems vairuotojams. Moterims, kurios neseniai išsilaikė vairavimo teises, norėčiau duoti patarimą iš savo asmeninės patirties – venkite parkuoti automobilį mažose stovėjimo aikštelėse, kadangi dažniausiai būna labai sudėtinga tiek tvarkingai priparkuoti automobilį, tiek išvažiuoti iš aikštelės, nekliudžius greta stovinčių automobilių. Taip pat stenkitės palaikyti akių kontaktą su kitais vairuotojais – sudėtingesnėse situacijose to pakanka, kad susikalbėtumėte“, – pataria lenktynininkė.

 

Ragina nedvejoti

Pašnekovė sako, kad vairuoti išmoko dar būdama 16-os metų, todėl vairavimo egzaminas jai atrodė lyg teorinis – jo metu moteris tik dar geriau susipažino su kelio ženklais ir bendromis saugaus eismo taisyklėmis.

„Vairuotojo pažymėjimą turiu jau 20-imt metų, bet vairavimo egzaminą atsimenu lyg jis būtų įvykęs vakar – buvau paskutinė savo grupėje, o instruktorius buvo labai išvargintas po visos dienos. Per klaidą egzaminui gavau automobilį su automatine pavarų dėže, nors turėjau važiuoti su mechanine pavarų dėže. Tai man labai palengvino patį egzaminą, nes tais laikais dar nebuvo tokios galimybės pasirinkti automatinę pavarų dėžę, kaip dabar“, – prisimena lenktynininkė.

I. Mitkutė teigia, kad vairuoti automobilį gali kiekvienas, bet tai daryti atsakingai – ne visi.

„Jeigu ruošiatės laikyti vairavimo egzaminą, pasistenkite sąžiningai išmokti kelio ženklus – visa kita ateis su patirtimi. Per egzaminą nepanikuokite, nes stresas sukelia sumaištį galvoje, vairuokite ramiai ir bandykite prisiminti viską, ką mokėtės. Jeigu nepavyko iš pirmo karto, nenusiminkite – pavyks iš antro“, – pataria ji.