Elektroniniai nykštukai rūpinasi, kad mūsų kelionės būtų saugios ir patogios. Pasidomėkime, ką šios sistemos sugeba, kaip jos veikia ir kiek kainuoja.

Atstumą iki kliūties matuojančios radarų akys, jutikliai, randantys tinkamą vietą automobiliui pastatyti, kelių eismo ženklus skaitančios kameros ar lazeriniai spinduliai matantys net vadinamojoje aklojoje zonoje. Šie elektroniniai pagalbininkai jau senai nebėra vien prabangių, verslo klasės automobilių įranga. Pastaruoju metu šios technologijos žengė platų žingsnį į priekį. Šie ir kiti elektronikos nykštukai jau montuojami į vidutinės ar net kompaktinės klasės mašinas.

Reikia konkrečių pavyzdžių, prašom. Važiuojant mieste bei kilus susidūrimo pavojui, naujasis Ford Focus sugeba savarankiškai stabdyti. Volvo XC60 atpažįsta pėsčiuosius. O net šeši Volkswagen modeliai moka patys pastatyti automobilį stovėjimo aikštelėje. Žinoma, jeigu vairuotojas šito pageidauja ir negaili pinigų. Mat naujosios technologijos dažnai kainuoja labai brangiai. Pavyzdžiui, C klasės Mercedes pirkėjas gali užsisakyti “Driving Assistance” paketą, kuris palaiko atstumą iki priekyje važiuojančio automobilio, informuoja apie aklojoje zonoje esančias mašinas arba perspėja apie eismo juostos kirtimą. Jo kaina – net 9400 Lt.

Vis dėlto dažną vairuotoją piktina ne tik įrangos kaina, bet kartais ir visiškai nenuspėjamas elektronikos pagalbininkų elgesys. Mat kartais jie savo darbą atlieka labai uoliai, o kartais – perdėm tingiai, todėl ne tik mažina vairavimo malonumą, bet ir gadina vairuotojo nervus. Dar blogiau, kad kai kurie jų veikia net nepatikimai. Pavyzdžiui, kelio ženklus turinčios skaityti sistemos, kartais visiškai nemoka to daryti ir painiojasi.
Gerai, kad dalis vairuotojų vis dar skeptiškai žiūri į įvairius elektroninius pagalbininkus ir neskuba jų montuoti į savo automobilius. Juk pirmiausia reikia gerai išstudijuoti šias elektronines džiungles. Gal daugelis jų visiškai niekam tikusios?

Susigaudyti elektronikos pagalbininkų džiunglėse jums padės šis išskirtinis testas. Čia rasite visus atsakymus į rūpimus klausimus: kaip šios sistemos veikia, kurias verta rinktis, o kurias vis dar ne ir kiek jums visą tai gali kainuoti.

Atstumo kontrolės sistema

Ši sistema fiksuoja priešais važiuojančio automobilio greitį ir automatiškai palaiko iki jo nustatytą atstumą.

Kaip ji funkcionuoja?

Mašinos “nosyje” įtaisyti radarai ieško priešais važiuojančių automobilių 100 metrų atstumų. Aptikę juos, radarai siunčia signalą sistemai, kad ši įsikištų į variklio ir stabdžių darbą bei pristabdytų automobilį. Tokiu būdu yra išlaikomas nustatytas atstumas iki priešais važiuojančios mašinos. Ši sistema gali visiškai sustabdyti automobilį, o vėliau padidinti greitį iki buvusio.

Kiek ji kainuoja? 
Naujojo Ford Focus pirkėjui ši sistema kainuoja nuo 3434 Lt. Brangiausiai už ją teks sumokėti perkant C klasės Mercedes. Ji siūloma kaip “Driving Assistance” paketo dalis, už kurią reikia paruošti 9400 Lt.

Išvada

Ji nemato, kas vyksta aplink

Adaptyvioji greičio palaikymo sistema (ją “Ford” vadina ACC) grubiai stabdo automobilį ir vangiai didina greitį. Blogai ir tai, kad ji negali numatyti, kas vyksta eismo kolonos priekyje. Trumpiau tariant, su šia sistema esi priklausomas nuo priekyje važiuojančio vairuotojo veiksmų. Negi manote, kad priekyje važiuojantis geriau vairuoja? Jei taip negalvojate, jums ši sistema nereikalinga.

Aktyviųjų šviesų sistema

Priklausomai nuo situacijos (važiuojant mieste, kaime, automagistrale ar esant blogoms oro sąlygoms) automatiškai keičiasi šviesos sklaida ir intensyvumas, kad kelias būtų kuo geriau apšviestas.
Kaip ji funkcionuoja?

Paprastesnės sistemos dažnai reaguoja tik į automobilio greitį, t.y. pradėjus važiuoti greičiau, žibintai ims šviesti ryškiau. Sudėtingesnės (tokios kaip “Mercedes”, “Opel” ar “Škoda”) sistemos papildomai dar turi kameras, kurios atpažįsta lietų ar rūką. Tokiu atveju kelias geriau apšviečiamas esant prastoms oro sąlygoms. Dažnai aktyviųjų šviesų sistemos turi ir važiavimo kryptimi besisukančias šviesas ar tolimųjų ir artimųjų šviesų perjungimo asistentą.
Kiek ji kainuoja?

Dažnai aktyviųjų šviesų sistemos būna siūlomos drauge su ksenoniniais žibintais. Priklausomai nuo gamintojo ir kainodaros, jų kaina gerokai skiriasi. Pavyzdžiui, perkant pigiausios “Kinetic” komplektacijos Volvo XC60 aktyvieji biksenono žibintai papildomai kainuos 3170 Lt, tačiau užsisakius prabangiau įrengtą minėtą SUV šie žibintai bus įmontuoti kaip standartinė įranga. O C klasės Mercedes pirkėjas už aktyviųjų šviesų sistemą (“Intelligent Light”) papildomai turi primokėti 5828 Lt.

Išvada

Šios šviesos protingesnės už vairuotoją

Lempos privalo šviesti visada: ar vienišas važiuoji kaimo keliu ar naktį greitkeliu. Aktyviosios šviesos geros tuo, kad garantuoja puikų matomumą neakindamos priešais važiuojančių vairuotojų. Turbūt dažnas iš jūsų piktinosi apakintas tolimųjų šviesų, kai kitas vairuotojas užmiršdavo jas perjungti į artimąsias. Aktyviosios šviesos tikrai neleis užsižiopsoti.

Automatinė stabdymo mieste sistema

Sistema automatiškai įjungia stabdžius, jei vairuotojas laiku nesureaguoja į priekyje važiuojančios mašinos stabdymą arba jei per dideliu greičiu artinasi prie nejudančios kliūties, pavyzdžiui, stovinčio automobilio. Šis elektroninis pagalbininkas padeda išvengti avarijos arba gerokai sumažina jos nuostolius.

Kaip ji funkcionuoja?

Automatinę stabdymo mieste sistemą šiuo metu siūlo tik du automobilių gamintojai: “Volvo” ir “Ford”. Abu naudoja tas pačias technologijas. Lazerinis spindulys, važiuojant ne didesniu kaip 30 km/h greičiu, skenuoja aplinką šešių metrų atstumu, fiksuodamas galimas kliūtis. Jei kyla susidūrimo su kliūtimi pavojus, sistema automatiškai, be išankstinio įspėjimo, aktyvuoja stabdžius. Jei važiavimo greitis mažesnis nei 15 km/h, įsijungia pristabdymo funkcija ir to užtenka, kad susidūrimas visai neįvyktų.

Kiek ji kainuoja?

“City Safety” sistemą kaip standartinę įrangą “Volvo” montuoja į S60, V60 ir XC60 modelius. Tikrai puikus pasiūlymas. O papildomai sumokėję 5890 Lt galite įsigyti ne tik adaptyvią greičio palaikymo, įspėjimo dėl atsitrenkimo pavojaus į priekyje važiuojantį automobilį sistemą su pilnu automatiniu stabdymu, bet ir pėsčiųjų nustatymo sistemą. Tokiomis pačiomis funkcijomis pasižyminti “Ford” automatinio stabdymo sistema pavadinta “Active City Stop”. Ji įdiegta tik į naująjį Focus modelį. Priklausomai nuo komplektacijos, sistema kainuoja 814 arba 1522 Lt.

Išvada

Saugumo mieste nebūna per daug

Mieste vairuotojai gana dažnai užmeta akį į navigacinę sistemą ar mobilųjį telefoną. Žinoma, tai tetrunka dvi ar tris sekundes, bet to pakanka, kad į kelią išbėgtų vaikas ar įvyktų avarija. Tokiu atveju švedų sukurta “City Safety” sistema gali išgelbėti gyvybę, nes ji nuolat pasiruošusi, niekada nepavargsta ir reaguoja nedelsdama. Vairuotojai tikrai negali visko atlikti taip gerai.

Tolimųjų šviesų asistentas

Ši sistema automatiškai perjungia artimąsias ir tolimąsias šviesas. Pavyzdžiui, kai jūs prasilenkiate su priešais važiavusiu automobiliu, asistentas už jus automatiškai įjungs tolimąsias šviesas.

Kaip ji funkcionuoja?

Salone ant galinio vaizdo veidrodėlio į priekinio stiklo pusę yra įtaisyta kamera. Ji fiksuoja iš priekio atvažiuojančių automobilių šviesas ir akimirksniu siunčia impulsą jūsų mašinos žibintams padidinti arba sumažinti šviesos srauto intensyvumą.

Kiek ji kainuoja?

Tai nėra itin brangi sistema. Pavyzdžiui, perkant VW Passat tolimųjų šviesų valdymas “Light Assist” papildomai kainuoja tik 439 Lt. Kartais būna, kad ši sistema siūloma kaip įrangos paketo dalis. Tada kaina gali siekti net 4390 Lt. Tiek teks pakloti už šią sistemą perkant naująjį Focus bei užsisakius vairuotojo pagalbos paketą.

Išvada

Vairuotojas geriau už elektroniką perjunginėja šviesas

Įjungti tolimąsias šviesas ar perjungti jas į artimąsias tikrai gali kiekvienas vairuotojas. Beje, daug efektyviau nei bet kokia elektronika. Juk važiuojant vingiuota trasa, šį asistentą iš vėžių gali išmušti apsauginiai kelio stulpeliai. Svarbu ir tai, kad vairuotojas iš priekio atvažiuojančią mašiną pamato greičiau nei asistentas ir be vargo pats gali perjungti šviesas. Tikrai nereikalinga sistema.

Ekranas ant priekinio stiklo

Ką ji gali?
Svarbi informacija, pavyzdžiui, greitis arba navigacijos nurodymai, yra projektuojami ant priekinio automobilio stiklo arba priešais vairuotoją esančiose stiklo plokštėse. Tokiu būdu, vairuotojui nereikia atitraukti akių nuo kelio.

Kaip ji funkcionuoja?

Ši idėja pasiskolinta iš kovinių lėktuvų, kurie panašią technologiją naudoja jau gerą dešimtmetį. Kaip sistema veikia automobilyje? Prietaisų skydelyje yra sumontuojamas projektorius, kuris atvaizduoja informaciją ant priekinio stiklo. Informacija vairuotojo neblaško, nes jis mato kiaurai pro ją.

Kiek ji kainuoja?

Jei pirksite Toyota Prius, sistema jums nieko nekainuos. Tai standartinė įranga. O štai perkant BMW X3 visureigį papildomai teks sumokėti 3870 Lt. Atkreipkite dėmesį, kad priekinio stiklo ekranas vis dar retenybė kompaktinės ar vidutinės klasės mašinose. Tai prabangių modelių atributas.

Išvada

Saugo akis ir vairuotojo budrumą

Daugelis gali pamanyti, jog rodmenys ant priekinio stiklo visai nereikalingi, kad jie skirti tik keistuoliams, prie automobilio vairo norintiems jaustis naikintuvo pilotais. Anaiptol. Ji tikrai praverčia automobilį vairuojant kasdieną, nes svarbi informacija visada yra akių lygyje. O tai reiškia, kad nereikia sukinėti galvos ir blaškyti dėmesio. Be to, sistema drausmina, nes aiškiai rodo, kada yra viršijamas leistinas greitis.

Vairuotojo nuovargio perspėjimo sistema

Asistentas atpažįsta, kada vairuotojo koncentracija sumažėjusi ir optiniu ar akustiniu signalu įspėja: laikas pertraukai.

Kaip ji funkcionuoja?

Paprasčiau veikiančios sistemos (pvz., jos montuojamos į VW automobilius) vairuotojo dėmesingumo sumažėjimą ir nuovargį nustato pagal vairo pasukimus. Kitaip veikia sudėtingesnė sistemos, kurios montuojamos į Mercedes automobilius. Jos per pirmąsias važiavimo minutes sudaro vairuotojo elgesio modulį ir atsižvelgia į paros laiką ir kelionės trukmę. Visą tai fiksuoja daugiau nei 70 jutiklių. Sistema, pastebėjusi, kad vairuotojas pavargo, prietaisų skydelio ekrane įžiebia kavos puodelio simbolį bei informuoja vairuotoją garsiniu signalu.

Kiek ji kainuoja?

Dažnai ši sistema kainuoja nepigiai. Volvo S60 pirkėjas už ją turės sumokėti 3170 Lt. Tiesa, šiuo atveju be vairuotojo nuovargio sistemos už minėtą sumą įsigysite ir apie važiavimo juostos kirtimą įpsėjančią sistemą.

Išvada

Tai tik geniali reklamos specialistų idėja

Iš pirmo žvilgsnio gali kilti mintis, kad tai puikus vairuotojo pagalbininkas. Veikiau tai gudri reklamos specialistų idėja kaip uždirbti daugiau pinigų. Juk praktikoje pats vairuotojas gali nuspręsti, ar jis pavargo ir ar jau laikas sustoti pailsėti ir numigti. Žinoma, jei sistema būtų montuojama kaip standartinė įranga, būtų puiku, bet papildomai mokėti už ją tūkstančius tikrai neverta.
Įspėjimo nukrypus nuo kelio sistema

Ką ji gali?

Jei varuotojas užsižiopsiojo ir automobilis išvažiavo į priešpriešinio eismo juostą arba pavojingai artėja link dešinės kelio pusės ir greitai gali atsidurti griovyje, ši sistema akimirksniu įpės. Kai kurios jų net grąžina automobilį į tinkamą važiavimo kryptį.

Kaip ji funkcionuoja?

Kameros arba infraraudonųjų spindulių jutikliai fiksuoja kelio juostas ir važiuojamosios dalies kraštus. Elektronika lygina šią informaciją su automobilio pozicija, ir jeigu reikia – signalizuoja: garsu, vibruodama vairą arba jį pasukdama. O štai Citroen automobiliuose pradeda vibruoti ta vairuotojo sėdynės pusė, kur kyla pavojus išlėkti iš važiavimo juostos.

Kiek ji kainuoja?

Naujojo VW Passat pirkėjas už šį asistentą turi būti paruošęs sumokėti 1682 Lt. O, pavyzdžiui, Volvo V60 pirkėjui šis pagalnininkas kainuos 3170 Lt, nes yra siūlomas drauge su vairuotojo nuovargio perspėjimo sistema.

Išvada

Geriausias įspėjimas – sveikas protas!

Gerai, kad draudimo bendrovės dar nepradėjo siūlyti draudimo poliso nuo galimos debesų griūties. O jei rimtai, automobilių pardavėjai nori iškišti seną technologiją ir išvilioti kuo daugiau pinigų. Faktas: sistema funkcionuoja nepatikimai, kartais net trikdo. Geriausias asistentas – sveikas protas: jei pavargai, pailsėk.

Automobilio statymo pagalbininkas

Tai pagalba tiems, kuriems trūksta įgūdžių. Elektronika fiksuoja tinkamą pastatymo vietą ir savarankiškai į ją nuvairuoja automobilį. Vairuotojui net gali kilti mintis, kad visą procesą valdo nematoma ranka.

Kaip ji funkcionuoja?

Buferiuose įrengti ultragarsiniai jutikliai siunčia informaciją į salone esantį ekraną apie atstumą iki kliūties. Ši informacija padeda apsispręsti tilps ar ne tilps į esamą tarpą jūsų automobilis. Jei tilps, vairuotojui beliks įjungti atbulinę pavarą ir švelniai spausti greičio pedalą bei stabdžius – visą kitą atliks automobilio elektronika. Įdomu ir tai, kad vieni automobilio statymo pagalbininkai mėgsta palikti didesnį atstumą tarp automobilio priekio ir galo, kiti dirba tiksliau. Taip pat atkreipkite dėmesį, kad vieni pagalbininkai atpažįsta stovėjimo vietą tik lygiagrečiai važiavimo krypčiai, o kiti ir skersai.

Kiek ji kainuoja?

Šis pagalbininkas gali būti įmontuotas net į šešis skirtingus VW automobilius. Būtent tarp šio gamintojų modelių minėta sistema yra labiausiai paplitusi. Pavyzdžiui, VW Passat pirkėjui automobilio statymo pagalbininkas papildomai kainuos 2496 Lt, o VW Golf – 2020 Lt.

Išvada

Šis pagalbininkas tinka tik senjorams

Šis pagalbininkas tikrai nėra reikalingas daugeliui vairuotojų. Taip sakome todėl, kad jis lieps pravažiuoti pro begalę laisvų vietų mieste, nes jam pasirodys, jog automobiliui pastatyti trūksta vietos. Tačiau pats vairuotojas į tokius tarpus tikrai pastatys savo automobilį. Akivaizdu, kad sistema tinkama tik senjorams, kuriems sunku pasukti galvą atgal.
Autoįvykio pasekmių švelninimas

Situacijas, kurios, tikėtina, gali sukelti eismo įvykį, atpažįsta įvairios automobilyje įdiegtos saugos sistemos. Jos žaibiškai imasi priemonių, kurios sušvelnina transporto priemonių susidūrimo pasekmes, jeigu eismo įvykis neišvengiamas.

Kaip ji funkcionuoja?

Jutikliai registruoja staigų stabdymą, nestabilų važiavimą ir artėjančią kliūtį. Priklausomai nuo situacijos, elektronika reaguoja trejopai: įspėja, pristabdo arba visiškai sustabdo automobilį. Kai kuriose mašinose elektronika įtempia diržus, uždaro langus ir parenka palankiausią sėdynių poziciją susidūrimo atvejui.

Kiek ji kainuoja?

Ši technologija dažniausiai montuojama į prabangesnius automobilius. Pavyzdžiui, naujasis Toyota Avensis šią sistemą turi kaip standartinę įrangą. C klasės Mercedes pirkėjas už ją papildomai turės sumokėti 1379 Lt.

Išvada

Sistema tikrai verta papildomos priemokos

Avarijos išvengti nepavyko, tačiau elektronika padėjo išvengti pačių liūdniausių pasekmių. Būtent taip ir turėtų elgtis išmanūs vairuotojo pagalbininkai. Jie nesiunčiu vairuotojui jokių dėmesį blaškančių įspėjimų, tačiau pajutę pavojų imasi ryžtingų veiksmų. Mes tikrai siūlome, perkant naują automobilį, užsisakyti šią sistemą. Juk saugumas – pats svarbiausias dalykas.
Aklosios zonos įspėjimo sistema

Jums persirikuojant į kitą eismo juostą, ši sistema stebi, ar nėra automobilio prie jūsų mašinos šono, t.y. vadinamojoje aklojoje zonoje. Jei sistema aptinka kitą automobilį, apie jį įspėja vairuotoją šviesos ar garso signalu.

Kaip ji funkcionuoja?

Tai, kas vyksta automobiliui iš šono, patikrina radaras, kamera arba lazerio spindulys. Vairuotojui prieš persirikiuojant, tereikia užmesti akį į lauko veidrodelyje arba šalia jo įtaisytą jutiklį.

Kiek ji kainuoja?

Prabangiau sukomplektuoti Mazda 3 ir 6 modeliai šią sistema turi kaip standartinę įrangą. Ford Focus pirkėjas už šį pagalbininką turės atseikėti 4390 Lt. Tiek daug teks mokėti todėl, kad sistema siūloma kaip įrangos paketo dalis.

Išvada

Kvailystė, išmokite žvelgti per petį!

Kas per kvailystė! Mieste įspėjamoji lemputė mirksės nuolat. Panašiai bus ir greitkelyje. Neapsikentęs vairuotojas ją greičiausiai išjungs. Kam tada reikalinga tokia sistema, kuria nesinaudojama. Daug paprasčiau ir patikimiau pasižiūrėti per petį, kaip mus visus išmokė vairavimo instruktoriai. Šis pagalbininkas padės tik tada, jei skauda kaklą ir negalite pasukti galvos.
Kelio ženklų atpažinimo sistema

Ką ji gali?
Kelio ženklai (pvz., greičio apribojimai ar draudimas lenkti) atpažįstami automatiškai ir vairuotojui ekrane rodomi atitinkamu simboliu.

Kaip ji funkcionuoja?

Salono veidrodėlyje yra įmontuota kamera, kuri tyrinėja kelio ženklus ir juos lygina su sistemoje išsaugota informacija. Jei lauko ir borto kompiuterio informacija sutampa, apie tai vairuotojas yra informuojamas. Kai kurių gamintojų asistentai praneša ne tik apie greičio apribojimus ir lenkimo draudimą, bet ir apie šlapią ar slidžią kelio dangą.

Kiek ji kainuoja?

Ford Focus pirkėjas už šią įrangą turės sumokėti 4390 Lt, nes ji siūloma tik kaip paketo dalis. Perkant Opel Insignia sistema papildomai kainuos 1841 Lt, o Opel Astra pirkėjas už ją sumokės 1219 Lt.

Išvada

Sistema Lietuvoje neveikia

Kelio ženklus skaitančias sistemas kol kas siūlo tik “Ford” ir “Opel” automobilių gamintojai. Reikia būti atviriems ir pripažinti, kad jos kol kas veikia netobulai. Vokiečiai teigia, kad ženklus skaitantis įrenginys dažnokai “pjauna grybą”. Pavyzdžiui, sako kad galima važiuoti 100 km/h, nors ženklai rodo tik 50 km/h greitį.