Artėjant žiemai vairuotojui vis labiau vilioja automobiliai su visų ar keturių varančiųjų ratų sistemomis. Šie terminai dažnai painiojami tarpusavyje, tačiau iš tiesų jų reikšmė yra visiškai skirtinga. „Team O'Neil“ ralio mokyklos atstovas Wyattas Knoxas paaiškino, kodėl senas „Subaru Impreza WRX STI“ iš tiesų turi keturių ratų pavarą, o pats naujausias „Ford Focus RS“ – ne.


Taip pat jis išdėstė, kaip pagal tai klasifikuojami visureigiai.  Lietuviškoje automobilių terminologijoje iki šiol vyrauja nemaža sumaištis, todėl mes pasinaudojome technologijų subtilybes išdėsčiusio specialisto klasifikacija.

 

KETURIŲ RATŲ PAVARA

 

Tokiame automobilyje variklio trauka kiekvieną akimirką perduodama tiek priekiniams, tiek ir galiniams ratams, kurie visi sukasi tuo pačiu greičiu. Tam būtina paskirstymo dėžė arba blokuojamas centrinis diferencialias. 

 

Aktyvuojama keturių ratų pavara

 

Ji leidžia pasirinkti režimą, kai varoma tik viena ašis. Visgi vairuotojas gali pajungti ir kitą tiltą, o tam įprastai naudojama paskirstymo dėžė.  Tuomet priekiniai ratai sukasi tokiu pat greičiu, kaip ir galiniai, todėl gerokai lengviau įveikti dumblyną ar storu sniego sluoksniu padengtą kelią.

 

Pavyzdžiai: senieji „Jeep Cherokee“, G klasės „Mercedes-Benz“, dauguma rėminės konstrukcijos pikapų. 

 

Nuolatinė keturių ratų pavara 

 

Nuolatos sukasi abi ašys, tačiau nebūtinai tokiu pat greičiu. Tą padaryti galimybė yra aktyvuojant centrinį diferencialą.  Kartais šis mazgas dar vadinamas tarpašiniu diferencialų ir įjungtas užtikrina, kad priekiniai ir galiniai ratai suksis tuo pačiu greičiu.  Būtent todėl bet kuris „Subaru“ modelis turintis centrinį diferencialą laikomas automobiliu su keturių ratų pavara. 

 

Pavyzdžiai: „Land Rover Discovery“, seni „Toyota Land Cruiser“ modeliai.

 

VISŲ RATŲ PAVARA


Ši pavara nereikalauja perdavimo dėžės ar blokuojamo centrinio diferencialo.  Variklio trauka gali būti perduoda bet kuriai iš ašių, tačiau jos veikia nepriklausomai viena nuo kitos, todėl automobilio ratai neprasisuka. Dėl šios priežasties tokie automobiliai yra geriau pritaikyti eksploatacijai įprastomis sąlygomis.

 

Nenuolatinė visų ratų pavara

 

Įprastai variklio sukimo momentas perduodamas tik vienai – priekinei arba galinei – ašiai.  Visgi davikliams užfiksavus, kad ratai prasisuko trauka gali būti perduodama ir tiems ratams, kurie iki tol nebuvo varomieji.  Jei pagrindinis perdavimas pajungtas priekiniams ratams, tik kažkuriam iš jų praslydus laikinai bus aktyvuojama ir galinė ašis. 

 

Pavyzdžiai: naujausias „Ford Focus RS“, „Mini“ su „All4s“ sistema, „Volkswagen“ modeliai su „Synchro“ pavara, dauguma miesto visureigių. 

 

Nuolatinė visų ratų pavara


Sukimo momentas nuolatos perduodamas visiems keturiems ratams, tačiau priekinė ir galinė ašys jo gauna ne tiek pat.  Tokiuose automobiliuose yra centrinis diferencialas, tačiau jo perdavimo skaičius nėra fiksuotas – tam naudojama klampioji mova arba sankabų komplektas. 

 

Pavyzdžiai: dauguma „Subaru“ modelių.

 

Šaltinis: Technologijos.lt