Tamsus paros metas šiuo metu yra trumpas, tačiau nuo birželio pabaigos jis pradėjo ilgėti. Tuo pačiu ilgėja ir laikas, kurio metu vairuotojo kelią prieš automobilį apšviečia jo žibintai. Neatsiejama to dalis – akinimas.


Kiekvienas vairuotojas yra bent kartą buvęs apakintas priešinga kryptimi atvažiuojančios transporto priemonės. Ką paprastai darote tokiu metu? Naudojatės principu „Akis už akį“ ir įjungiate ilgąsias šviesas tol, kol priešinga kryptimi atvažiuojantis neišjungia savosios transporto priemonės ilgųjų šviesų?


Tai yra neteisingas veiksmas. Remiantis kelių eismo taisyklėmis, jei esate akinamas priešais atvažiuojančio arba iš užpakalio judančio automobilio šviesomis, reikia įjungti avarinę šviesos signalizaciją ir sumažinti greitį. Tyčinis ilgųjų šviesų ar priešrūkinių žibintų jungimas iš principo yra neteisingas – tuomet esate apakintas ne tik jūs, bet ir kitas vairuotojas, o tai gali turėti blogų pasekmių.


Be to, toks veiksmas užtraukia ir administracinę atsakomybę – kitą vairuotoją akinančiam žmogui gresia bauda nuo 28 iki 86 eurų. Kaip tą reikėtų įrodyti ir kiek žmonių buvo už tai nubausti, klausimas jau kitas ir atsakymas – gerokai sudėtingesnis.


Turbūt kiekvienam teko bent kartą apsigauti vertinant priešais atvažiuojančio automobilio žibintų šviesą.  Ji gali akinti ne tik dėl ilgųjų šviesų naudojimo, bet ir dėl neteisingo sureguliavimo, žibintų montavimo ar netinkamų lempučių naudojimo. Arba dėl to, jog žibintai neskirti eismui dešine kelio puse. Tuomet pamirksite ilgosiomis šviesomis, o priešais atvažiuojantis vairuotojas įjungia savąsias, apšviečiančias daugiau naktinio dangaus nei kelio dangos... Kelios sekundės aklumo – garantuotos.


Netinkamai naudojami automobilių žibintai apakintam vairuotojui paprastai sukelia trumpalaikį aklumą. Tai yra pavojinga, nes 90 km/val. greičiu judantis automobilis per sekundę nuvažiuoja apie 25 metrus. Prasilenkus su akinimo šaltiniu, akims prisitaikyti prie tamsos prireikia dar sekundės-dviejų, tad dalis kelyje atsiradusių kliūčių yra nepastebimos. 


Visiškai išvengti akinimo yra neįmanoma. Jeigu iš užpakalio atsivejančių automobilių žibintų šviesą prislopina automatiškai tamsėjantys veidrodėliai, montuojami daugelyje modernių mašinų, tai iš priekio atvažiuojančių transporto priemonių žibintų išvengti nepavyks. Galima tik sumažinti akinimo poveikį nukreipiant žvilgsnį į dešinę kelio pusę ir sekant, pavyzdžiui, kelkraštį žyminčią ištisinę liniją. Jeigu akinimas yra itin stiprus, būtina sumažinti greitį, o kai kuriais atvejais verta net ir visiškai sustoti.


Kaip įsitikinti, kad jūsų paties automobilio žibintai šviečia teisingai? Jeigu mašina praėjo techninę apžiūrą, galite būti ramūs – žibintų spindulys tvarkingas. Mechanikai neretai rekomenduoja reguliavimą atlikti kasmet, tačiau naujesniems automobiliams visiškai pakanka karto į dvejus metus.


Kita akinimo priežastis – netinkamų lempučių naudojimas. Nereikėtų pirkti ryškiau šviečiančių lempučių nei numatė automobilio gamintojas ar montuoti „Xenon“ tipo lempučių. Už netinkamą šviesos prietaisų naudojimą, kaip pvz. netinkamai sumontuoti „Xenon“ žibintai, gausite baudą, o automobilis – būtinybę dar kartą praeiti techninę apžiūrą.


„Xenon“ žibintai taip pat nebėra panacėja – paprastos halogeninės lemputės naujesniuose automobiliuose kelią apšviečia puikiai. Senesnėms transporto priemonėms, kurių žibintai jau išblukę ir susibraižę, padėti galėtų nebent jų poliravimas ar visiškas pakeitimas: ryškesnės lemputės ar „Xenon“ padės tik akinti kitus eismo dalyvius.