3 tūkst. eurų – kokį automobilį galima įsigyti už tokią sumą? Tikėtina, kad tai bus senesnė transporto priemonė, tačiau, rinkos ekspertų teigimu, ne pačios blogiausios būklės. Už tokią sumą galima rasti dar ilgai tarnausiantį automobilį, tačiau prieš perkant teks kruopščiai jį apžiūrėti ir įvertinti nusidėvėjimą.
Šiuo metu automobilių skelbimų portale Autogidas.lt parduodama beveik 10 tūkst. automobilių, kurių kaina siekia iki 3 tūkst. eurų. Dauguma jų yra 15-20 metų senumo, vadinasi, jau tarnavę kitiems šeimininkams ir dažnas įveikęs kelis šimtus tūkstančių kilometrų.
Automobilių rinkos ekspertų teigimu, apžiūrint tokį automobilį, pirkėjui svarbu žinoti kelias taisykles, kurios padės išsirinkti geriausią įmanomą variantą. Kokios jos?
Apžiūrėkite saloną
Automobilio salonas – vienas pagrindinių indikatorių, geriausiai parodančių, kaip automobilis buvo prižiūrėtas. Pirma, atidžiai apžiūrėkite vairą ir pavarų svirtį – šių detalių nusidėvėjimas daug pasako apie transporto priemonės eksploataciją.
„Būkite atidūs. Jei matote, kad senesnės gamybos automobilio salone vairas ir pavarų svirtis blizga it nauji, vadinasi jie buvo pakeisti, o tai reiškia, jog automobilis buvo intensyviai naudojamas“, – perspėja Nerijus Paketūras, Autogidas.lt projekto vadovas.
Pasak automobilių rinkos eksperto, verta atkreipti dėmesį ir į sėdynes. Jų nusidėvėjimą pravartu palyginti su automobilio rida.
Jei sėdynių pamušalas apdriskęs arba sėdynės yra išsėdėtos, o rida rodo vos kelias dešimtis tūkstančių nuvažiuotų kilometrų, tikėtina, kad ji buvo suklastota. Tiesa, apie atsuktą ridą gali išduoti ne tik sėdynių, bet ir pedalų būklė. Nepamirškite patikrinti, kaip reguliuojasi sėdynės – ypač jei yra valdomos elektra.
„Pravartu apžiūrėti ir automobilio prietaisų skydelį, įsitikinti, jog jame nedega įspėjamosios lemputės, bei patikrinti visus jungiklius, kad techninės apžiūros metu išvengtumėte nemalonios žinios apie neveikiančius valytuvus arba lempas“, – sako automobilių rinkos ekspertas.
Dažnai vairuotojai užmiršta patikrinti elektroninius langus. Senesniame automobilyje jie gali neveikti arba veikti su trikdžiais. N. Paketūras ragina nepatingėti pažiūrėti, ar po automobilio kilimėliais – sausa: „Jei pastebite, kad po kilimėliais drėgna, gali būti, jog vandens nuvedimo sistema kiaura arba automobilio dugne yra skylių“.
Jei automobilis perkamas šiltuoju metų laiku, būtina pažiūrėti, kaip veikia jo šildymo sistema.
Įvertinkite kėbulą
Korozija – kiekvieno naudoto automobilio priešas. Norėdami patikrinti, kiek žalos korozija padarė automobiliui, atidžiai apžiūrėkite ratų arkas – ypač galines, taip pat slenksčius bei dugną. Apžiūros metu nebijokite atsuktuvu bakstelėti į kėbulą ir įsitikinti, kad jis nėra visiškai surūdijęs. Pavyzdžiui, prieš 14 metų pagaminto „BMW 320“ automobilio, kuris parduodamas už 2,5 tūkst. eurų, skelbime aiškiai nurodoma, kad ant jo priekinio kapoto yra duobučių ir galinė arka pabraižyta. O „BMW 330“, kurio kaina siekia 2,5 tūkst., skelbime neslepiama – jo sparnas parūdijęs.
Tačiau automobilių rinkos ekspertas ragina vsi tiek išlikti atidiems. „Neapsigaukite – kai kurie pirkėjai kėbulo defektus mėgsta slėpti po įvairiais lipdukais, juostelėmis ar užrašais, todėl juos pravartu nulupti. Nežymūs defektai kartais slepiami ir po dažų sluoksniu. Nekokybišką remontą – perdažymą – išduoda ir nevienodi skirtingų kėbulo dalių atspalviai bei nevienodi tarpeliai tarp kėbulo detalių“, – sako automobilių rinkos ekspertas atstovas.
Skirkite dėmesio varikliui
Švarus variklis 15-20 metų senumo automobilyje – įtartina. „Jei variklis atrodo tarsi naujas, tikėtina, jog jis buvo plautas. Šios priemonės pardavėjai imasi norėdami paslėpti įvairius variklio trūkumus, pavyzdžiui, per tarpines prasisunkiantį tepalą. Tokio defekto pašalinimas pirkėjui atsieis nemažus pinigus“, – apie naudotų automobilių būklę tvirtina N. Paketūras.
Variklio skyriuje taip pat rekomenduojama apžiūrėti buferio tvirtinimo vietas ir lonžeronus. Jeigu matosi metalo raukšlių, negrabių virinimo pėdsakų ar dažų įtrūkimų, reiškia automobilio rėmas buvo taisytas.
Patikrinkite ir išmetamąsias dujas – jos turi būti pilkos. Juodos dujos signalizuoja apie kuro sistemos defektus, o mėlynos – apie alyvą, kurį patenka į degimo kameras.
Automobilių ekspertas pataria atkreipti ir į aušinimo sistemą. Jei aušinimo skystyje matosi rūdžių – variklis buvo perkaitintas, o jei matosi alyva – variklio galvutės tarpinė buvo „pramušta“.
Pabandykite pavažiuoti
Autogidas.lt atstovo teigimu, tvarkingas salonas ir kėbulas dar negarantuoja, jog automobilio būklė gera: didžiausios transporto priemonės bėdos gali išlįsti lyg yla iš maišo vos tik automobiliu išriedėsite į kelią.
Pirma, važiuojant automobiliu neturėtų būti jokių pašalinių garsų. Antra, automobilio neturėtų traukti į šoną. Jeigu traukia, vadinasi, yra netinkama kėbulo arba važiuoklės geometrija arba prastos kokybės padangos.
Trečia, jeigu vairas vibruoja stabdant, gali būti deformuoti stabdžių diskai. O jeigu sustojus, išsukus vairą iki galo ir pabandžius važiuoti girdisi traškėjimas priekinėje pakaboje, gali būti problemų su pusašio lankstais, vadinamaisias „granatomis“.