Stacionarių greičio matuoklių („inkilų“, „špokinyčių“ ir pan.) Lietuvoje yra apie 200. Jų veikimo principas– fotografuoti greitį viršijančius vairuotojus, o kai kurie gali fiksuoti ir važiuojančius per raudoną šviesoforo signalą ar skubančius viešajam transportui skirta eismo juosta. Bene labiausiai diskutuotinas klausimas – jų tolerancija. 

Ji egzistuoja tik fiksuojant greičio viršijimą – natūralu, kad klausimų negali kilti, ar vairuotojas įvažiavo į sankryžą šviečiant draudžiamam, ar leistinam šviesoforo signalui. Taip pat ar jis važiavo viešajam transportui skirta juosta – šie dalykai nesunkiai pastebimi. Užfiksuoti tokius pažeidimus padarę vairuotojai gauna kvietimus iš policijos, tačiau fiksuojamas greitis – kita tema.


Greičio matuoklių tolerancija yra labiausiai diskutuotinas klausimas, kai tik kalba pasisuka šia tema. Priežastis paprasta – oficialios informacijos nėra, o neoficialių „faktų“ iš kaimyno, serviso meistro ar mašinų pardavėjo yra girdėjęs kiekvienas. Kadangi tai neoficialios versijos, nenuostabu, kad „faktai“ retai kada sutampa.

Policija yra paskelbusi tik stacionarių greičio matuoklių paklaidą – ji yra 2 km/val. Tai yra, jeigu greičio matuoklis užfiksavo jus važiuojant 31 km/val. greičiau nei leistina, baudą gausite už viršijimą 29 km/val. Paklaida visada yra taikoma vairuotojo naudai.


Tačiau apie stacionarių greičio matuoklių toleranciją policija neužsimena. Ne be reikalo, nes ji – didelė. Vos jiems atsiradus, daug žmonių klausinėdavo, ar tik greičio matuoklis nenufotografavo jų viršijančių greitį, nes jie pro jį pralėkė keliais km/val. didesniu nei leistina greičiu. Tačiau nepastebėti fotografavimo yra sunkiai įmanoma – darydamas nuotrauką, greičio matuoklis stipriai sublyksi tiek dieną, tiek naktį. Tamsiu paros metu ta blykstė apakina kur kas stipriau nei priešpriešais atvažiuojantis automobilis su įjungtomis ilgosiomis šviesomis.


Taigi, kokia ta tolerancija? Čia pateikiama informacija taip pat nėra oficiali, tačiau ją nesunku patikrinti su GPS imtuvu. Galima spėti, kad greičio matuoklių tolerancija – 20 km/val. Pridėjus paklaidą, ji išauga iki 22 km/val.


To priežastis elementari – itin mažos baudos. Už greičio viršijimą iki 10 km/val. vairuotojams gresia tik įspėjimas, o už greičio viršijimą nuo 10 iki 20 km/val. teks susimokėti 11-28 eurus. Jeigu per pastaruosius metus nebuvote užfiksuotas pažeidžiantis KET ir galite baudą apmokėti per 10 dienų, tuomet jums piniginę paplonins tik 5,5 euro – pusė minimalios baudos. Ar apsimoka administruoti tokio dydžio baudą? Greičiausiai ne, nes stacionarūs matuokliai nefiksuoja viršijančių iki 20 km/val. Tuo tarpu bauda už viršijimą 20-30 km/val. siekia nuo 28 iki 86 eurų – tokias sumas administruoti jau verta.


Vairuotojai kartais teigia, kad pro matuoklį pravažiavo 25 km/val. greičiau nei leistina, tačiau blykstės neišvydo. Tai gali būti tiesa dėl dviejų priežasčių. Pirmoji – automobilio spidometro paklaida. Ji paprastai siekia 5-10 proc. ir visada – į didesnę pusę (su sąlyga, kad automobilis apautas jam numatyto dydžio padangomis). Tai yra, jeigu automobilio spidometras rodo 100 km/val., iš tikro jūs važiuojate 90-95 km/val. Kas matuoja tikrąjį automobilio greitį? GPS navigacija. Pagal jos duomenis galite pasitikrinti, kiek „meluoja“ automobilio spidometras.


Antra priežastis – matuoklis neveikia. Vilniuje pristatyta kelios dešimtys greičio matuoklių, tačiau veikiančių – tik 12. Kurie jie, žino tik policija. 


Lietuvoje jau tris kartus vyko akcijos, kurių metu greičio matuoklių tolerancija neegzistavo – buvo fiksuojamas ir 3 km/val. greičio viršijimas (matuoklių paklaida išlieka nepriklausomai nuo tolerancijos). Jų rezultatai policijos pareigūnus džiugina – pastarojoje, vykusioje vieną parą 2016-ųjų balandžio mėnesį, stacionariais matuokliais visoje Lietuvoje buvo užfiksuoti 335 pažeidėjai. Tuo tarpu ankstesnių akcijų metu greitį viršijančių skaičius buvo keliskart didesnis.


Gali būti, kad greičio matuoklių tolerancija pasikeis 2017-ųjų pradžioje, kai pasikeis baudos už greičio viršijimą. Tada grės piniginė bauda už greičio viršijimą nuo 5 km/val., o didesnio viršijimo „kaina“, lyginant su dabartine, taip pat pakils.

 

Naujausią administracinių nusižengimų kodekso sarašą rasite paspaudę čia.