Jau šių metų pabaigoje pirmasis masinis Europoje pagamintas „Ford“ elektromobilis nuriedės nuo konvejerio surinkimo linijos. Amerikiečių gamintojas ne tik transformuoja Kelne, Vokietijoje, esančią ilgametę gamybos bazę į Elektrifikacijos centrą, bet ir lygiagrečiai tobulina gamybos procesus, kad šie taptų efektyvesni ir tvaresni. Tam pasitelkiama skaitmenizacija ir „Pramonės 4.0“ technologijos.

Naujausia inovacija – naujas 3D spausdinimo centras. Jame dvylika aukštųjų technologijų 3D spausdintuvų gamina įvairias plastikines ir metalines detales, kurių ilgis – vos keli centimetrai, o svoris – vos 30 gramų, bei gerokai didesnius komponentus, kurių ilgis gali būti iki 2,4 metro, plotis – 1,2 metro, aukštis – 1 metras, o svoris gali siekti 15 kilogramų.

„Čia pirmiausia pasigaminame įrankius ir ruošinius mūsų gamybos procesams. Kiekviena detalė gali būti visiškai unikali. Nepaisant to, visi atspausdinti daiktai pasižymi vienoda kokybe ir savybėmis“, – paaiškina „Ford“ 3D spausdinimo inžinierius Nurahas Al-Haj-Mustafa.

Tarp šių detalių spausdinami matuokliai matmenims tikrinti, „Ford“ logotipo tvirtinimo šablonai, o ateityje bus imtasi ir masyvių griebtuvų konstrukcijų, kurios leidžia prie surinkimo linijos prisitvirtinti kėbulus surenkantiems robotams. Naujajame 3D spausdinimo centre taip pat galima atspausdinti pilotinių ir mažomis apimtimis gaminamų transporto priemonių komponentus.

3D spausdinimas pasižymi tikslumu bei lankstumu ir leidžia sutaupyti iki 80 proc. laiko ir pinigų, kai reikia nedidelių kiekių. Naudojant įprastą liejimo būdą, labai sunku išgauti reikiamas liejinių formas.

Taip pat svarbus tvarumo aspektas – 3D spausdinimui reikia žymiai mažiau medžiagos, o susmulkintas granules galima panaudoti pakartotinai. „Ford“ Tyrimų ir inovacijų centro Achene gamybos ir medžiagų skyriaus komanda šiuo metu dirba prie bandomojo projekto, skirto 3D spausdinimui naudojamoms granulėms perdirbti.

3D spausdintuvai „Ford“ gamykloje Kelne – ne naujiena. Dar dešimtajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje Merkenicho plėtros centro inžinieriai pradėjo spausdinti 3D komponentus bandomiesiems automobiliams ir prototipams.

Vėliau „Ford“ nustatė priedų spausdinimo standartus. Pavyzdžiui, 2019 m., pritaikęs 3D spausdinimo technologiją, bendrovės Tyrimų ir inovacijų centras pagamino didžiausią visų laikų metalinę detalę. Tai buvo aliuminis įsiurbimo kolektorius „Ford F-150“ varikliui – jį perdarė šonaslydžio legenda Kenas Blockas.

 

„Ford“ gamykloje Valensijoje, Ispanijoje, 3D spausdinimo laboratorijoje plušanti komanda sukūrė jau 5 000 dalių katalogą. Jame siūlomi produktai, skirti įvairiems gamybos proceso etapams. Vien per 2021 metus skyrius sėkmingai sukūrė 20 000 spausdintų dalių, o darbuotojai prireikus galėjo prašyti arba pasiūlyti naujų detalių.

Reikiamą detalę gali užsakyti kiekvienas darbuotojas

 

Ypatinga naujovė Kelno 3D spausdinimo centre – tinklas įmonės viduje. Nuo šiol departamentų darbuotojams lengviau užsisakyti centro paslaugas. Kiekvienas „Ford“ darbuotojas, pateikdamas paraišką per programėlę, gali pridėti savo norimos detalės brėžinį arba apibūdinti, kam jos reikia.

„Mes laikomės startuoliams būdingo požiūrio – trumpi terminai ir mažai biurokratijos. Darbuotojų prašomas dalis suprojektuoja 3D spausdinimo komanda, todėl jas galima pagaminti labai greitai“, – sako Oliveris Färberis, variklių gamyklos vadovas ir  už 3D spausdinimo centrą atsakingas asmuo.

Pavyzdžiui, šiuo metu gamybos linijoje yra bandoma atspausdinta automobilio durelių briaunų apsauga. Ateityje ji gali būti naudojama kitose gamyklose. Taip pat išbandoma ergonomiškai patobulinta atspausdinta pagalbinė oro pagalvių montavimo priemonė.

Jau spausdinamos detalės, skirtos pirmųjų Kelno gamykloje sukurtų ateities elektromobilių  gamybai. O naujai automobilių durelių transportavimo sistemai šiuo metu spausdinami 1 800 apsaugos nuo smūgių įtaisų. Jie apsaugos dureles nuo pažeidimų transportuojant.

„Džiaugiuosi, kad galime atidaryti 3D spausdinimo centrą prieš mūsų naujojo elektromobilio pristatymą, – pažymėjo „Ford“ gamybos skyriaus generalinis direktorius Rene Wolfas.  – Čia galime atspausdinti tūkstančius dalių ir įgyti vertingos patirties.“

Išsamiausias įmonės istorijoje pertvarkos procesas Kelne turi įtakos ne tik transporto priemonių gamybos perėjimui prie elektros energija varomų modelių – „Ford“ taip pat nori skatinti skaitmeninimą ir rutulioti „Pramonės 4.0“ technologijas.

„3D spausdinimo centras yra kūrybinių idėjų buveinė ir ateities gamybos pamatas, t. y. mūsų gamybos Kelno elektrifikacijos centre vizija“, – sako R. Wolfas.

Šiame vaizdo įraše galite pamatyti, kaip „Ford“ 3D spausdinimo centre sukuriamas lakštinio metalo pavyzdžių laikiklis: