Automobilis, turintis keturis varomus ratus, žiemą yra saugesnis nei turintis tik du varančius ratus? Devyniais iš dešimties atvejų – ne. Fizikos dėsniai visiems galioja vienodai ir slysta visi automobiliai taip pat, juos veikia ta pati inercija. Skirtumų yra, tačiau jie dažnai neatitinka visuomenėje sklandančių mitų.
Pirmas, bene svarbiausias dalykas žiemą, kurį reikia perprasti – apgaulė. Keturiais ratais varomas automobilis įsibėgėja kur kas greičiau nei varomas dviem ratais, tačiau stoja visi vienodai – stabdymo kelias priklauso tik nuo kelio dangos ir padangų būklės. Ši apgaulė yra pakišusi koją ne vienam vairuotojui. Juolab kad keturiais ratais varomas automobilis paprastai sveria daugiau, o tai stabdymui turi neigiamą įtaką.
Antroji apgaulė – stabilumas. Teoriškai, keturiais ratais varomas automobilis yra stabilesnis važiuojant lygiu keliu ir jį, pradėjusį slysti, suvaldyti lengviau. Tačiau slysta visi automobiliai vienodai – tą lemia tik kelio danga, padangų būklė ir pačios mašinos svoris, tačiau ne pusašių skaičius. Kaip jau minėta anksčiau, keturiais ratais varomi automobiliai paprastai būna sunkesni už tuos, kurie turi tik du varančius ratus, tad ir į posūkį įvažiavus per greitai, daugiau sveriančią mašiną suvaldyti sunkiau.
Keistų istorijų galima pasiklausyti kalbant ir apie dažnai naudojamas elektronines aktyvaus saugumo priemones automobilyje, kaip stabdžių antiblokavimo sistema (ABS) ar stabilumo kontrolė (ESP, TRC ar pan.).
Vienas pagrindinių faktų čia – ABS nėra skirta stabdymo kelio sutrumpinimui. Stabdžių antiblokavimo sistema automobilio neprivers sustoti greičiau, bet ji skirta tam, kad numynus stabdį „iki dugno“, mašiną būtų įmanoma vairuoti. Taip galima išvengti staiga važiavimo trajektorijoje atsiradusios kliūties.
ESP sistema taip pat nėra stebukladarė – ji jaučia, kada automobilis pradeda slysti, ir gali individualiai stabdyti kiekvieną mašinos ratą tam, kad ji vėl grįžtų į stabilaus važiavimo poziciją. Iš kur ji žino, kuria kryptimi turi važiuoti automobilis? ESP reaguoja į vairą – kur jį pasuksite, ten ESP ir nukreips automobilį.
Tai yra, jeigu važiuojant lygiu keliu automobilio užpakalinė dalis paslydo, tačiau jūs greitai sureagavote ir pasukote vairą slydimo kryptimi, ESP važiavimo trajektoriją greičiausiai sugebės „ištiesinti“ anksčiau nei nulėksite į griovį. Jeigu vairą paleisite ir nieko nedarysite, ESP bus bejėgė – ji nežinos, į kurią pusę reikia nukreipti automobilį ir artimiausia jūsų ištarta frazė bus „Sveikas, griovy“.
Dar vienas, tačiau ne mažiau svarbus dėsnis yra susijęs su vairu. Vasarą automobilių, turinčių elektrinius ir hidraulinius vairo stiprintuvus, valdymo savybės gerokai skiriasi. Dar labiau skiriasi tų, kurie išvis neturi vairo stiprintuvo. Tačiau žiemą, ant slidžios kelio dangos, visiems automobiliams, nepriklausomai nuo jų vairo mechanizmo, galioja viena taisyklė – jokių staigių judesių vairu.
Rikiuojantis į kitą eismo juostą ar važiuojant per provėžas, vairą tarsi plėšia iš rankų. Tuo momentu staigiau suktelėjus vairą, automobilis per kelias akimirkas važiuos nebe tiesiai, o slys šonu. Todėl vairą reikia ne tik laikyti stipriai, bet ir vengti staigių jo pasukimų.
Autogidas.lt