Šeštadienio vakarą Vilniuje finišavo tradiciniu tapęs Viešosios įstaigos „Saugus ratas” surengtas ekonominis žygis automobiliais „Taupiai važiuoju – save ir aplinka tausoju“.
Skirtingai nuo automobilių lenktynių tokių žygių pagrindinis tikslas – ne greitis, o protingas, kartu ir saugus važiavimas, stengiantis serijinės gamybos mašinomis kelionės maršrutą įveikti su kuo mažesnėmis degalų sąnaudomis ir taip mažinti aplinkos taršą.
„Ragindamai ir visokeriopai skatindami ne tik žygio dalyvius važiuoti ekonomiškai mes vis dažniau ir atkakliau siūlome atkreipti dėmesį į atsinaujinančių energijos išteklių naudojimo svarbą Lietuvoje“, – surengtoje žygio spaudos konferencijoje kalbėjo renginio rėmėjos – Lietuvos biomasės energetikos asociacijos „Litbioma“ – prezidentas Remigijus Lapinskas.
Gražia tradicija tapo kiekvieno tokio renginio pertraukėles išnaudoti gilesnei pažinčiai su pasiekimais šioje srityje. Šio žygio maršrutai jo dalyvius nuvedė į seniausią šalyje Antalieptės hidroelektrinę, apie paslaugų piginimą ir geresnį alternatyvių energijos rūšių įsisavinimą jie domėjosi lankydamiesi Molėtų, Ignalinos ir Švenčionių šilumos tinklų įmonėse.
Didėja entuziastų gretos
Dar gerokai iki renginio pradžios vienas pagrindinių jo entuziastų Valdas Juozas Vilūnas džiaugėsi, jog kasmet didėja žygio dalyvių, norinčių ne tik mokytis važiuoti taupiai ir saugiai, bet ir tokiu būdu skatinti save bei kitus mažiau teršti aplinką, gretos. Jei pirmajame žygyje, surengtame 2003 metais, taupumo rezervų ieškojo tik 6 ekipažai, tai šiemet – 25. Tačiau pretendentų buvo gerokai daugiau, o dalyvių skaičių ribojo žygio nuostatai.
Daugėja ne tik dalyvių. Kyla ir renginio kokybė. Tą liudija ir tas faktas, kad neatsirado nė vieno pavargusio ekipažo, nors per dieną teko įveikti netrumpą 401,850 km. trasą asfalto ir žvyro keliais merkiant lietui ir spiginant saulei maršrutu Vilnius – Molėtai – Antalieptė – Ignalina – Švenčionys – Vilnius.
„Dėsninga, kad kai nelekiama kaip akis išdegus, mažiau pavargstama, gerėja kelionės nuotaika, o svarbiausia, važiuojama daug saugiau, nekeliant bereikalingo pavojaus nei sau, nei kitiems eismo dalyviams“, – renginio uždarymo vakare kalbėjo varžybų vadovas Gintautas Šlėderis.
Žygio dalyvių nuotaiką kėlė ir pavargti neleido turiningos pertraukėlės šilumą gaminančiuose objektuose, nuotaikingi Antalieptės kaimo kapelos akordai, žygeivius linksminusios net per pirmą kartą žygių istorijoje surengtas meškeriojimo varžybas, kurioms abejingos neliko net dailiosios lyties atstovės, ir pagaliau karšti pietūs gamtoje, kuriais rūpintis patikėta „Gedimino smuklei“.
Važiuodami pro Labanoro miestelį žygio dalyviai surinko per 600 litų ir juos paaukojo sudegusios bažnyčios atstatymui, o prisiminimui apie kilnią akciją išsivežė bažnyčios atstatymo rėmėjams skirtą atminimo medalį.
Absoliuti debiutantų pergalė
Tačiau svarbiausias momentas – taupumo varžybos. Vėlyvą vakarą labiausiai švietė šeimyninio Sauliaus ir Loanos Speičių dueto šypsenos. Jie su 1191 kubinių centimetrų
„Tokiame žygyje dalyvauju pirmą kartą, tačiau tikrai ne paskutinį, – sakė absoliučios įskaitos nugalėtojas S. Speičys. – Taupumo ir ekologijos problemos domina jau seniai. Apie tai byloja ir mano pasirinkta kasdieninė susisiekimo priemonė „Volkswagen Lupo“. Nors 2000 m. gamybos automobilio rida jau 250 tūkstančių, tačiau rajumu ir dabar jis nepasižymi. Iki šiol galvojau, kad išnaudodavau visus taupumo rezervus, tačiau šiandieninis puikiai organizuotas žygis atvėrė akis, jog anaiptol dar ne. Tai tikra ekonomiškumo mokykla, kurios pamokos pravers visiems“.
Antrąją vietą užėmė pernykščiai žiemos žygio nugalėtojai Mindaugas Senkus su Seimo nariu Linu Karaliumi, kurie su lygiai tokios pat apimties kaip ir nugalėtojų darbo tūrio variklį turinčia „Audi A2“ įveikė maršrutą sudeginę 12,12 litro dyzelino (3,02 litro 100km.).
Trečiasis nugalėtojų pakylos laiptelis atiteko analogišką kaip antrųjų prizininkų automobilį vairavusiems Vitoldui Miliui ir Rimantui Kvedaravičiui, kelionėje sudegusiems 13,48 litro dyzelino (3,35 ltr. 100 km.).
Šis ekipažas, su tokiu pat automobiliu šventęs puikią pergalę 2006 metais, ir dabar buvo laikomas vienais iš favoritų, tačiau šįsyk turėjo tenkintis trečiąja vieta.
„Džiugu matyti kasmet augantį žygių dalyvių meistriškumą. Jie išmoksta vis daugiau kilometrų nuvažiuoti degindami mažiau kuro, – po apdovanojimo kalbėjo V. Milius, neseniai vienas per 11 dienų ir 16 valandų nuvažiavęs beveik 16 tūkstančių kilometrų atstumą nuo Lisabonos iki Vladivostoko. – Esu nuolatinis ekonominių žygių dalyvis ir galiu drąsiai tvirtinti, kad jie ne tik pasiteisino, bet ir daugeliui tapo gera mokykla, ugdanti ne tik ekonomiškumo, bet ir saugumo, paslaugumo kelyje ir kitokius bruožus, kurių daugeliui dar labai stinga. Kita vertus jos pamokos pravertė ir man tokiuose maratoniniuose žygiuose, kaip šiemetinis ar pernai per buvusias sovietų sąjungos šalis. Juk kuo taupiau važiuoji, tuo rečiau suki į degalines, tuo mažiau kenčia kišenė, o svarbiausia – važiuoji daug saugiau ir bereikalingai nelaužydamas automobilio“.
Ketvirtąją absoliučios įskaitos vietą užėmė dar vienas nuolatinis tokių žygių dalyvis Renaldas Gabartas, kuriam talkino Simona Valikonytė. Jie su 1,4 litro darbo tūrio variklį turinčia „Toyota iQ“ sudegino 14,21 litro dyzelino (3,54 ltr. 100 km.).
Su 1,6 litro darbo tūrio variklį turinčiu „Citroen DS3“ penkti liko „Veho-Citroen“ atstovai Audrius Gružinskas su Justu Venslovu, (14,6 litro dyzelino, 3,63 ltr. 100 km.), o šešti – „Michelin“ atstovai Ramūnas Turcinas ir Jolanta Muduraitė, vairavę 1,6 litro „Volkswagen Polo“, kurio apetitas – 15,01 litro ( 3,74 ltr. 100 km.).
Varžybų įtampą bene iškalbingiausiai liudija tas faktas, kad septintoje absoliučios įskaitos vietoje likusios Augustė Miliūtė su Loreta Žilinskaite šeštiesiems prizininkams pralaimėjo vos kelis gramus (jų 1,6 litro darbo tūrio variklį turinčios „Škoda Octavia“ kuro sąnaudos 100 km – 3, 75 litro). Tam šiam duetui beliko guostis geriausio moterų ekipažo prizu.
Beje, visas šis septynetas varžėsi gausiausioje, labai pajėgioje ekonomiškus dyzelinius variklius turinčių automobilių ED5 klasėje, o tokių pavyzdžių rezultatų suvestinėje, kai vietas skyrė vos keli šimtai gramų, buvo ne vienas.
„Fiat 500“ paradas
Pasibaigęs eko žygis įrodė, kad taupiai ir saugiai galima važiuoti ne tik su naujausiais, modernesnių technologijų, o kartu ir gerokai ekonomiškesniais automobiliais, bet ir su tikrais monstrais, kurių variklio darbo tūris viršija 3 litrus. Margaspalvėje žygio dalyvių kolonoje buvo įvairiausių automobilių, pradedant jau minėtu mažyliu „Volkswagen Lupo“ ar „Fiat 500“ ir baigiant tokiais monstrais kaip „Audi A6“, „Volvo S60“ ar „Mercedes Benz“.
Kaip ir ankstesniuose, taip ir šiame žygyje buvo automobilių, debiutavusių šalyje. Vieną tokių, kol kas vienintelį Baltijos šalyse – dviejų litrų variklį turintį „Renault Megane Turbo“ vairavo alytiškiai Ąžuolas Žadeika su Brigita Miškeliene.
Daugiausia – net šešis „Fiat 500“ markės automobilius į žygio trasas išvairavo „Autocar“, „eCito“, „Lietuvos žinių“, „Autosporto“, „Žalias Ekomobility“ ir „Litbiomos“ komandos. Tai dar vienas šių renginių rekordas.
Tad ne mažiau svarbios ir reikšmingos pergalės, iškovotos atskirose automobilių klasėse.
E1 klasėje pergalę šventė geriausiai su „Fiat 500“ pasirodę „Autocar“ atstovai Linas Butkus su Gediminu Petryla, visą maršrutą įveikę su 18,53 litro benzino sąnaudomis ( 4,61 ltr. 100 km.).
E4 klasėje nugalėjo vieni tokių žygių senbuvių, „Speičys-Eko“ komandos nariai Kęstutis ir Eglė Speičiai, su 1,2 litro darbo tūrio „Renault Clio Turbo“ sudeginę lygiai 22 litrus benzino (5,47 ltr. 100 km.) ir pavilioję kelionių sunkumais bei romantika Saulių bei Loaną Speičius, kurie šventė ne tik bendrosios įskaitos pergalę, bet ir tapo ED5 klasės nugalėtojais.
ED6 klasės varžytuves su „Audi A6“ laimėjo Artūras Žukas su Vaida Balsevičiūte (15,13 litro dyzelino, 3,77 ltr. 100 km.), o ED7 klasėje laurai be konkurencijos atiteko vieninteliams jos dalyviams Ernestui Kavaliauskui ir Deividui Medonui, kurie vairavo 2,7 litro darbo turio variklį turintį „Mercedes Benz“ ir kuris per 400 km distanciją nuvažiavo su 26,34 litro dyzelino (6,55 ltr. 100 km.).
Autobild.lt