Elektra varomos transporto priemonės lietuviams vis dar egzotika, tačiau jų lūžis jau arti. Nepraeis nei penki metai, kai naujo automobilio ieškantis žmogus rimtai svarstys pasirinkimo galimybes tarp benzinu ir elektra varomo automobilių. Tam yra daug priežasčių.
Bene pagrindinis elektra varomų automobilių minusas – trumpas nuvažiuojamas atstumas. Kai debiutavo pirmos kartos „Nissan LEAF“, juo retas vairuotojas galėjo įveikti bent 150 km, tačiau 100 jam nebuvo problema. Šiandieniniams elektromobiliams, kaip tam pačiam atnaujintam „Nissan LEAF“ ar „Hyundai Ioniq“, toks atstumas – menkas iššūkis, nes „ant popieriaus“ jie įveikia atitinkamai 250 ir 280 km. Kitaip sakant, realybėje jų įveikiamas atstumas yra apie 200 km. Ar dažnai per vieną dieną įveikiate daugiau kilometrų?
Galima sakyti, kad lietuviui toks įveikiamas atstumas dar per mažas – jam reikia 300 kilometrų, kad būtų galima nesukant galvos nuvažiuoti iš Vilniaus į Palangą. O jeigu bus 400 km, tai išvis pasaka – juk tiek kilometrų dažnas benzinu varomas automobilis teįveikia be degalų papildymo.
To laukti neteks ilgai. „Chevrolet“ 2016-aisiais pristatė „Bolt“, kuris pagal Europos skaičiavimus (tuos pačius, kurie prasilenkia su realybe maždaug trečdaliu – NEDC) gali įveikti daugiau nei 500 km. Tad realybėje – apie 350 km viena įkrova. Europoje šis automobilis jau pardavinėjamas „Opel Ampera-E“ vardu ir tik laiko klausimas, kada jis atsiras Lietuvoje. Analogiškai Europoje jau parduodamas „Renault Zoe“, galintis įveikti 400 km, tačiau Lietuvoje jo dar teks palaukti.
„Tesla“ smarkiai anonsuoja „Model 3“ premjerą: šis automobilis pirmiems jį užsisakiusiems klientams į rankas turėtų pakliūti jau 2017-ųjų pabaigoje. Tai taip pat bus automobilis, galintis įveikti bent 300 kilometrų. 2018-aisiais debiutuos naujasis „Nissan LEAF“ – tikimasi, kad jis taip pat važiuos daugiau nei 300 km viena įkrova.
Tad esminis elektromobilių trūkumas, mažas nuvažiuojamas atstumas viena įkrova, greitai bus nebeaktualus.
Sakysite, jų kaina labai aukšta? Bet ji mažėja. Arba, įvardinkime kitaip, nedidėja, nors pačios transporto priemonės tobulėja. Geriausias to pavyzdys – „Hyundai Ioniq“. Realiai tai vienintelis konkurentas populiariausiam elektromobiliui Lietuvoje – „Nissan LEAF“, nes kiti tokio dydžio elektra varomi modeliai oficialiai neparduodami. Nauji abu jie kainuoja tiek pat – 35 tūkst. Eur. Abu yra gausiai sukomplektuoti, abu važiuoja 200 km, turi puikias įsibėgėjimo charakteristikas, tačiau „Hyundai“ visose srityse atrodo truputį geriau. Jis turi daugiau komforto įrangos (pavyzdžiui, ventiliuojamas sėdynes), jo nuvažiuojamas atstumas didesnis (280 km prieš 250 km teorijoje), įkrautas jis gali būti greičiau, o išvaizda – puiki. Pripažinkime, kad „Nissan LEAF“ automobilių grožio konkurse ant scenos tikrai neužliptų.
Palyginus šiandieninę elektromobilių situaciją su buvusia prieš porą metų, kai Lietuvoje tokių transporto priemonių buvo skaičiuojama vos dešimtimis (šiandien – šimtais), pokytis akivaizdus – elektromobiliai populiarėja. Jeigu, kaip žadama, „Model 3“ bei „Ampera-E“ kainuos apie 35 tūkst. Eur, t.y. tiek pat, kiek ir dabartiniai lyderiai Lietuvoje, jų laukia šviesi ateitis.
Kiti elektromobilių privalumai kaip ženkliai mažesni eksploatacijos kaštai, komfortas ir ekologija yra žinomi jau seniai. Beliko tik paskutinis – nuvažiuojamas atstumas. Ir tada Lietuvoje išties prasidės elektromobilių bumas, nes jų antrinė rinka auga sparčiai jau dabar – Autogidas.lt skelbimų portale visada galima rasti parduodamų elektromobilių.