Lietuvoje, įsigyjant asmeninės paskirties automobilius, reikia susimokėti pridėtinės vertės mokestį – 21 proc. Dėl to „Nissan Qashqai“, „Volkswagen Golf“ ir kiti automobiliai pabrangsta keliais tūkstančiais eurų, o prabangesni modeliai – ir keliolika. Įsigyjant komercinės paskirties transporto priemones, mikroautobusus ar pikapus, kaip „Ford Transit“ ar „Toyota Hilux“, PVM mokėti nereikia. Tokia išlyga automobilių gamintojų atstovai netruko pasinaudoti – Lietuvoje jau kelerius metus egzistuoja schema, leidžianti išvengti pridėtinės vertės mokesčio už kai kuriuos naujus automobilius.


Išlygos panaudojimas elementarus: asmeninės paskirties (M1 kategorijos) automobilis „pritaikomas“ N1, komercinių automobilių, svečiančių iki 3,5 tonos, kategorijai. Taip žmogus gali įsigyti „komercinį“ sedaną, išoriškai niekuo nesiskiriantį nuo asmeninės paskirties sedano, ir naudoti savo reikmėms.


Pavyzdžių netrūksta: visi „Škoda“ modeliai gali būti parduodami tiek kaip N1, tiek M1 kategorijos transportas. „Audi Q7“, BMW X5, „Porsche Cayenne“, „Volkswagen Touareg“, „Toyota Land Cruiser“ ir kiti nelabai panašūs į komercines transporto priemones automobiliai gali atlikti tokio pobūdžio tranformaciją. „Komerciniai“ automobiliai techniškai nesiskiria nuo asmeninės paskirties tų pačių automobilių – „Škoda“ netgi atvirai šitą deklaruoja, kainoraštyje nurodydama, kad bet kurį čekišką automobilį galima įsigyti be PVM. Nei komplektacijos, nei saugumo įranga, nei kėbulas nuo to nesiskiria – kinta tik įrašas techniniame automobilio pase.


N1 kategorijos transporto priemonių valdytojai turi kitų įsipareigojimų – joms reikia mokėti kelių mokestį, kiekvienais metais eiti techninę apžiūrą bei pildyti važtaraščius, įrodant, kad automobiliu vykdoma komercinė veikla. Finansine išraiška tai sudaro apie 2 tūkstančius eurų per penkerius metus – laikotarpį, per kurį įmonės transporto priemonę gali pilnai amortizuoti. Panašią sumą PVM gali sudaryti nebent perkant „Škoda Fabia“, tačiau visų kitų automobilių pridėtinės vertės mokestis – dvigubai, trigubai didesnis. „Audi Q7“ ar „Porsche Cayenne“ atveju jis viršija 10 tūkstančių, tad finansinė šio mokesčio išvengimo nauda yra didžiulė.


Iki 2016-ųjų lapkričio N1 kategorijos transporto priemonėms netgi greičio apribojimai buvo kiti – automagistralėse ir greitkeliuose jos privalėjo važiuoti ne didesniu nei 110 km/val. greičiu, tačiau lapkritį apribojimai buvo pakoreguoti ir sulyginti su M1 klase – 130 km/val. automagistralėje ir 120 km/val. greitkelyje.
Automobilio grąžinimas iš N1 kategorijos į M1 ne visada yra paprastas: reikia praeiti techninę ekspertizę bei atlikti krūvą kitų formalumų, kurie pinigine išraiška sudaro daugiau nei pusę tūkstančio eurų.


Vartydami skelbimus Autogidas.lt portale, atsargiai žiūrėkite į automobilius, kurie parduodami už mažesnę nei rinkos kainą. N1 kategorijai gali priklausyti ne tik mikroautobusai, bet ir sedanai, hečbekai, universalai ir netgi visureigiai. Įsigijus tokią naudotą transporto priemonę, turėsite kelis šimtus eurų papildomų išlaidų kasmet, o norėdami grąžinti ją į M1 kategoriją, susidursite su daug sunkumų bei dar didesnėmis išlaidomis.