Atrodė, kad naujų automobilių prekybos salonai dar ilgai išliks paskutiniais bastionais, atsilaikiusiais prieš prekybos internetu bumą. Tiesa, kiekvienas pardavėjas turi savo interneto svetainę, kurioje galima išsamiau susipažinti su atstovaujamų prekių ženklų asortimentu, tačiau paskutinis žingsnis visuomet vesdavo į fizinę parduotuvę. Vis dėlto pasikeitę klientų lūkesčiai keičia ir transporto prekybininkų įpročius – Lietuvoje jau parduotas naujas automobilis, kurio pirkėjas visus veiksmus atliko nekeldamas kojos iš namų, o jo pirkinys buvo pristatytas tiesiai į kiemą.
Nuo paraiškos iki automobilio į kiemą
Prancūzijos gamintojo „Peugeot“ importuotojo atstovas Lietuvoje Vitalijus Eidimtas pasakoja, kad prekybos atstovybės darbuotojų ir pirkėjo keliai fiziškai taip niekad ir nesusikirto. Norimą naujojo „Peugeot 408“ modelio versiją elektroninėje „Peugeot Lietuva“ parduotuvėje išsirinkęs vairuotojas visus tolimesnius formalumus – nuo pirmosios įmokos sumokėjimo iki likusių procesų suderinimo – taip pat atliko internete, o automobilį automobilvežis pristatė tiesiai į jo kiemą.
„Pirkėjo pardavėjai nė nematė, tik viso proceso pabaigoje išgirdo jo balsą, kai šis paskambino padėkoti už sklandų ir paprastą sandėrį. Iki šio momento visas bendravimas, apmokėjimas, sutarčių pasirašymas vyko tik interneto platformoje, o vėliau – elektroniniais laiškais“, – atskleidžia importuotojo atstovas.
Anot jo, Lietuvoje „Peugeot“ automobiliais prekiaujančios atstovybės dirba įvairiuose miestuose ir dažniausiai būtent nuo geografinio kriterijaus priklauso, kur lankosi pirkėjai. Tačiau elektroninėje parduotuvėje savo sandėliuose laikomas arba netrukus į juos atvyksiančias transporto priemones gali rodyti visi pardavėjai, todėl pirkėjui gerokai išsiplečia pasiūlos galimybės.
„Tarkime, išbandyti automobilį jis gali Vilniuje, tačiau norimą modelį su konkrečiomis įrangos variacijomis ras Klaipėdos atstovybėje. Renkantis elektroninėje parduotuvėje, nebelieka geografinių barjerų, o visos kitos procedūros taip pat sutvarkomos internetu, lyg apsilankius salone“, – paaiškina V. Eidimtas.
Pasikeitę įpročiai
Per pandemiją kone visas pasaulis įprato pirkti pačias įvairiausias prekes internetu, o tai skatinę pardavėjai visapusiškai ištobulino skaitmeninius prekybos kanalus. Žurnalo „Forbes“ skaičiavimu, elektroninės prekybos apimtis 2020 metais visame pasaulyje pasiekė 3,85 trilijono eurų.
Bendrovės „Statista“ duomenimis, 2022-aisiais šis skaičius jau perkopė 5,22 trilijono. Nuo maisto prekių ar drabužių iki automobilių – visuomenė priprato pirkti internetu net tai, kas seniau atrodė sunkiai įsivaizduojama.
Viena sparčiausiai automobilių prekybą internetu išplėtojusių šalių buvo Jungtinės Amerikos Valstijos. Skaičiuojama, kad jau 2020 metais JAV beveik 30 proc. mašinų buvo parduota internetu – šiuos įpročius, žinoma, nemenkai lėmė pandemija. Iki jos nuotoliniu būdu buvo parduota mažiau nei 2 proc. naujų transporto priemonių.
Europoje veikiančios automobilių prekybos sprendimų bendrovės „Cox Automotive“ atlikto tyrimo rezultatai taip pat parodė, kad būtent 2020-aisiais pirkėjų pasitenkinimas pasiekė aukščiausią lygį. Pirkėjai tais metais lyg susitarę kartojo, kad automobilio įsigijimas užtruko trumpiau, o apsilankymų prekybos atstovybėse skaičius sumenko.
Tikslių naujausių duomenų dar reiks palaukti, bet didžiausios Vokietijos rinkos tyrimų bendrovės GfK vertinimu, 2023 metais transporto priemonių pardavimo mastas elektroninėse parduotuvėse turėjo išaugti dar penktadaliu.
JAV automobilių mažmeninės prekybos konsultanto, bendrovės „Haig Partners“ prezidento Alano Haigo ataskaitoje pažymima, jog dalis pirkėjų bei pardavėjų noriai perėjo prie skaitmeninio pardavimo kanalo. Ypač jauni žmonės nori pirkti ar įsigyti lizingu naują automobilį naudodamiesi paprasčiausiu mobiliuoju telefonu – jiems įprasčiausiu apsipirkimo įnagiu.
Geresnė pirkėjų patirtis
Automobilių prekybos verslui prisitaikant prie skaitmeninio amžiaus, gerėja ir klientų pirkimo internetu patirtis. Jose galima vienu prisėdimu atlikti vis daugiau operacijų: tiek susikonfigūruoti pageidaujamą transporto priemonę, tiek išsirinkti prekę iš sandėlio (tai reiškia greitesnį pristatymą), tiek gauti finansavimo pasiūlymus ir organizuoti pristatymą.
Daugelis automobilių gamintojų bei importuotojų ir toliau tobulina savo interneto platformas, o tendencijos rodo, jog dar šį dešimtmetį jos virs tikrais virtualiais salonais, leisiančiais visapusiškai susipažinti su naujomis transporto priemonėmis ir jas įsigyti. Būtent finansavimo procesų skaitmenizavimas įvardijamas kaip didžiausias paspartinimas, leidžiantis visą procesą tvarkyti prie kompiuterio ar išmaniojo telefono ekrano.
V. Eidimtas įsitikinęs, kad žaibiškai populiarėjanti automobilių prekybos internetu tendencija neaplenks ir Lietuvos. Specialisto teigimu, tai lems panašios priežastys kaip ir kitose elektroninės komercijos srityse – skaitmeninio kanalo patogumas pirkėjams, greitis ir ekonominė nauda.
„Manau, kad bandomieji važiavimai naujais automobiliais tikrai niekur neišnyks, nes tai tebėra ganėtinai brangus pirkinys. Vairuotojams svarbu įsitikinti, ar jiems viskas tinka prieš lemiamą pasirinkimą. Tačiau, išmėginus automobilį, pati įsigijimo procedūra internetu yra gerokai patogesnė dėl ištobulintų platformų ir dažnai gali būti ekonomiškai naudingesnė dėl galimybės vienoje vietoje pasilyginti kainas bei daugybės siūlomų modelių komplektacijas“, – apibendrina pašnekovas.