Atrodytų, kas čia tokio – paskolinti draugui savo mašiną? Vienintelė grėsmė yra atgauti automobilį su trupinių pilnomis sėdynėmis ir aplaistytu kilimėliu? Taip atrodo tik kol nesusiduriama su keliomis teisinėmis situacijomis, kurios priverčia atsakingiau žiūrėti į skolinimo procedūrą: tiek perduodant savo transporto priemonę kitam žmogui, tiek skolinantis pačiam.

 

Lietuvoje neegzistuoja teisės aktai, apibrėžiantys, kas tai yra skolinimas, tad raštiškos sutarties pavyzdžių iš esmės nėra. Todėl kartais galima pakliūti į sudėtingas situacijas, kurias čia ir aprašysime.

Pirma – vairuotojo amžius ir leidimas vairuoti. Automobilis paprastai draudžiamas savininko vardu ir draudimo polise būna nurodyta, ar jį gali vairuoti kitas asmuo. Jeigu gali, turi būti nurodytas minimalus jo amžius bei kitos rizikos grupės, pavyzdžiui, senatvės pensininko – tai daro didelę įtaką draudimo kainai.

Eismo įvykio atveju, nukentėjusysis bet kokiu atveju gaus jam priklausančią civilinės atsakomybės draudimo garantuojamą išmoką. Problema čia tik viena – jeigu jūsų automobiliu kitas žmogus sukėlė įvykį, draudimas kitąmet kainuos daugiau.

Galvą kur kas stipriau gali paskaudėti dėl Kasko draudimo. Jeigu automobilis buvo paskolintas jaunesniam žmogui, negu draudimo polise nurodytas minimalus vairuotojo amžius, Kasko išmoką greičiausiai teks pamiršti. 

Antroji grėsmė – kelių eismo taisyklės. Jūsų automobiliu besinaudojantis žmogus gali „nusifotografuoti“ greičio radarui, nesumokėti už stovėjimą ar padaryti kitą KET pažeidimą, už kurį nebus nubaustas iškart – nuobauda ateis po kelių savaičių automobilio savininkui, o kaltė automatiškai priskiriama būtent jam. Jeigu automobilis buvo paskolintas patikimam žmogui, problemų dėl kaltės prisiėmimo greičiausiai nekils, tačiau niekam nėra malonu gauti laišką iš policijos komisariato.

Dar blogesnis dalykas – automobilio konfiskacija. Ji gresia už kai kuriuos KET pažeidimus, o mašiną atgauti kainuoja tiek laiko, tiek pinigų.

Besiskolinančio žmogaus patikimumas svarbus ir dėl galimos automobilio vagystės. Mašina paprastai skolinama su visais dokumentais, tad vagystės atveju Kasko draudimas negalioja.

Jeigu skolinatės automobilį pats, įsitikinkite, kad jis atitinka visus KET reikalavimus: veikia žibintai, jis turi galiojančią techninę apžiūrą, jums tinkamą ir galiojantį civilinės atsakomybės draudimo polisą, vaistinėlę, gesintuvą, avarinį ženklą ir šviesą atspindinčią liemenę. Peržvelkite ir padangas – jeigu jos stipriai nudėvėtos ir minimalus protektoriaus gylis nesiekia KET normų (vasarą – 1,6 mm, žiemą – 3 mm), apie Kasko draudimo išmoką taip pat galite pamiršti. 

Svarbu įsitikinti, kad automobilyje nėra palikta jokių nelegalių medžiagų – atsitiktinės patikros metu už jų buvimą mašinoje greičiausiai atsakys tuometinis vairuotojas, o ne savininkas.

 

Autogidas.lt