Vyresni žmonės dar atsimena laikus, kuomet gatvėse praktiškai nelikdavo transporto – spaudžiant didesniam šalčiui, automobilių alyva tiesiog užšaldavo. Pravėrus variklio dangtį, senuose „žiguliuose“ švytėdavo žvakių laidai, liudijantys apie netvarkingą elektros sistemą. Tuomet buvo populiarus posakis, jog šaltis kenkia automobiliui ir šis žiemą dėvisi keliskart greičiau. Ar toks posakis aktualus šiandien?
Nors bene kiekvienas vairuotojas yra susidūręs su prie itin žemos temperatūros neužsikuriančiu automobiliu ir jautęs, kaip sunkiai šis juda užkūrus, šalčio bijoti nereikėtų. Automobilių mechanikų teigimu, šaltis neturi didelės įtakos automobilio eksploatacijai – bent jau toks, koks fiksuojamas Lietuvoje. Sugadinti transporto priemonę esant dideliam šalčiui ar karščiui yra kur kas lengviau nei vyraujant +10 laipsnių temperatūrai, tačiau elgiantis teisingai, neigiamos įtakos nebus.
Neigiama temperatūra sukelia didelį krūvį akumuliatoriui, generatoriui, starteriui, tačiau nuo veikimo prie minus 20 laipsnių jų eksploatacija ženkliai netrumpėja. Įtaką šaltis turi tuo atveju, jeigu kažkurios automobilio detalės yra netvarkingos – pavyzdžiui, prastai veikia dyzelinio automobilio pakaitinimo žvakės ar jame įmontuotas senas degalų filtras. Tuomet akumuliatorius ir starteris gaus ne tik didesnę apkrovą dėl šalčio, bet ir variklio užkūrimui turės dirbti ilgiau dėl neveikiančių kitų detalių, o tai jau sutrumpins jų tarnavimo laiką.
Kitas reikalas yra alyva. Prieš kelias dešimtis metų populiarios mineralinio pagrindo alyvos išties užšaldavo prie žemesnės temperatūros, tačiau šiuolaikinių sintetinių alyvų klampumo savybės to padaryti neleidžia: prie -20 ji nebūna visiškai skysta ir savo konsistencija labiau primena želė, tačiau automobilio užkūrimui didelių problemų nesukuria. Bet kokios Lietuvoje parduodamos sintetinės alyvos pilnai funkcionuos prie -20 temperatūros, o žemesnio klampumo indekso (5W40 ar 0W40) neturėtų kelti problemų ir temperatūrai nukritus žemiau 30 laipsnių šalčio.
Ne mažesnę įtaką turi naujesnių variklių konstrukcija, neleidžianti alyvai ištekėti iš svarbiausių tepimo požiūriu vietų. Sintetinė alyva prie variklio saugojimo taip pat prisideda – ji suformuoa plėvelę, užtikrinančią pakankamą šalto variklio tepimą, tad dėl pernelyg didelio detalių dėvėjimosi motorui esant šaltam jaudintis nereikėtų. Su sąlyga, kad pirmus kilometrus važiuojama palengva bėgėjantis ir nekeliant variklio sūkių daugiau 2 tūkst. aps./min.
Jeigu į variklį supilta kokybiška alyva, naudojami geri degalai, aušinimo sistema tvarkinga ir skystis joje – ne pasenęs, variklio darbinė temperatūra bus pasiekta greitai, todėl nerimauti dėl labai spartaus judančių detalių dėvėjimosi nereikėtų. Žinoma, laikas, kol dyzeliniai varikliai pasiekia darbinę temperatūrą spaudžiant 10 laipsnių šalčiui, išauga iki kelių dešimčių minučių, tačiau to padaryti greičiau be papildomo šildymo nelabai įmanoma.
Kitaip sakant, automobilio gamintojas padarė viską, kad šis be problemų tarnautų tiek prie +30, tiek prie -30. Jeigu automobilis nesikuria ar susiduria su kitomis problemomis, tai yra jo nepriežiūros reikalas. Tas pats principas galioja ir transporto priemonės elektronikai – jeigu ši tvarkinga, problemų nebus.
Todėl įsigyjant automobilį Autogidas.lt portale, būtina jį atidžiai apžiūrėti, o geriausia – patikrai nuvaryti į autorizuotą servisą. Čia bus patikrinti visi jo galai ir tikimybė nusipirkti apleistą transporto priemonę sumažės iki minimumo.
Vis tik automobilis turi detalių, kurios į didelius temperatūrų pokyčius reaguoja prasčiau. Kaip ir didelis karštis, taip ir šaltis turi įtaką guminėms detalėms – jos dėvisi greičiau. Čia dar kartą pasitvirtina patarlė, kad originali prekė yra geriausia: jeigu standartinė automobilio guma buvo pakeista neoriginalia, nereikėtų stebėtis, jeigu ji suplyš per dvigubai trumpesnį laiką nei originali.
Kitas dalykas, kuris šaltuoju metų laiku kenkia automobiliams – kelininkų barstoma druska, tačiau tai nuo vairuotojo nepriklausantis faktorius. Ant kelio barstoma druska, patekusi ant automobilio, ėda kėbulą, o jeigu automobilis dažnai būna šiltame garaže, šis procesas labai pagreitėja. Todėl rekomenduojama į šildomą garažą automobilį statyti tik nuplovus, kad neprišaltų durelių gumos, o visais kitais atvejais geriau palikti lauke.