Dėmesio, kamera! Dabartiniuose automobiliuose gausybė visokiausių vaizdo kamerų, kurios padeda įvairiais gyvenimo atvejais. Bet ar dirbtinės kamerų akys gali pakeisti žmogaus žvilgsnį? Ar galima važiuoti vadovaujantis tik kameros rodomu vaizdu? Jūsų dėmesiui neįprastas testas.

“Auto Bild” žaidžia “aklą vištą”. Visi automobilio langai užklijuoti, matomumas lygus nuliui. Range Rover lėtai rieda kliūčių ruožu ir prieš pat stulpelį pakeičia judėjimo kryptį. Jaučiama įtampą, kai tenka apčiuopomis judėti raudonai baltu labirintu. Ar iš tiesų tai įmanoma? Ir kaip ilgai seksis tai daryti?

Ši beprotiška idėja, turi labai rimtą tikslą. Vis daugiau automobilių važiuoja apsiginklavę kameromis. Daugiausiai jos gelbsti judant atbulomis – tokios kameros padeda pastatyti automobilį į aikštelę. Daugėja kompleksinių sistemų su keliomis vaizdo kameromis, kurios į kompiuterio ekraną siunčia vaizdą iš priekio, galo ir šonų – vairuotojas mato viską, kas vyksta aplinkui. Ar įmanoma vairuoti visai nesidairant pro langus?

Keturi skirtingi automobiliai aklinai uždangstytais langais privalėjo pademonstruoti, kaip greitai jie gali manevruoti, orientuodamiesi tik pagal vaizdo kamerų transliuojamą vaizdą.

Labai keistas jausmas vairuoti automobilį, pro kurio langus nieko nematyti. Vis dėlto tenka pripažinti, kad tai įmanoma. Pripratus ir šiek tiek pasipraktikavus beveik visais atvejais pavyko susiorientuoti ir rasti tinkamą kelią.
Geriausias ir patogiausias iš mūsų bandytų automobilių buvo Range Rover. Jame net dvi kameros žiūri į priekį, po vieną šonuose (sumontuotos galinio vaizdo veidrodėliuose) ir viena gale – tikra TV studija ant ratų! Be to, yra dar viena nešiojamoji belaidė “Venturecam”, kuri gali fiksuoti viską, kas vyksta aplinkui.

VW koncernas naujajame Touareg taip pat siūlo net keturias kameras, kurios išsiskiria itin plačiakampiais objektyvais, todėl jų fiksuojamas vaizdas aprėpia labai platų kampą. Tai “Area view” sistema, kuri keturių kamerų vaizdą rodo viename centrinės konsolės skystųjų kristalų ekrane – galima matysi viską, kas vyksta aplink automobilį.

Bazinės įrangos automobiliams atstovauja Kia Venga, kuriame sumontuota viena galinio vaizdo kamera. Be to, teste dalyvavo ir E klasės Mercedes, kurio priekinėje dalyje įmontuota infraraudonųjų spindulių kamera “Night vision”, skirta pagerinti matomumą naktį. Reikia pripažinti, kad dieną vaizdas per ją tamsus ir neaiškus, tad naudos beveik jokios.

Parengta pagal “Auto Bild”

Aklas bandymas: kuris modelis geriausiai mato “užrištomis akimis”?

RANGE ROVER

Galingojo britų SUV vaizdo kamerų sistemos gali fiksuoti beveik viską: jos įrengtos visuose kampuose ir kraštuose. Net penki objektyvai vairuotoją paverčia režisieriumi, kuris gali rinktis iš daugybės perteikiamų vaizdų ekrane ir pagal pageidavimą spausti mygtukus. Galima net pasididinti vaizdą. Kad pasijustume lyg kine, trūksta tik ryškumo. Vaizdas skystųjų kristalų ekrane keičiasi šiek tiek vėluodamas. Be to, vaizdo kokybė nukenčia dar ir dėl to, kad į centrinę konsolę įmontuotas ekranas yra šiek tiek pasviręs. Vis dėlto Range Rover kameros aplinką stebi labai atidžiai, o tai ypač svarbu važiuojant bekele.

Kaip tilpti?

Milžiniškas Range Rover siaurose miesto gatvėse – tikras košmaras. Važiuoti orientuojantis pagal priekinės kameros rodomą vaizdą sekasi vidutiniškai. Vaizdas ekrane turėtų būti ryškesnis
4 žvaigždutės

Priekis

Kreiva pilonais pažymėta gatvė ekrane matosi gerai. Vis dėlto įvertinti atstumą iki stulpelių gana sunku

Šonas

Dvi kameros galinio vaizdo veidrodėliuose rodo, kas vyksta Range Rover iš šonų. Dvispalviai bokšteliai ekrane matomi nelabai ryškiai, jų vaizdas iškreiptas

Galas

Galinė kamera rodo panašią perspektyvą kaip ir žvelgiant į priekį. Pastatyti automobilį labai lengva – tai vaikų žaidimas. Vis dėlto vaizdas ekrane galėtų būti ryškesnis

Aplink

Tarsi centrinėje režisieriaus būstinėje: vairuotojas gali stebėti visų penkių kamerų fiksuojamus vaizdus. Palietus vaizdą pirštu, jis padidinamas

VW TOUAREG

Po atnaujinimo didžiausią VW koncerno SUV galima apginkluoti moderniausia multimedijos sistema. Už 1130 eurų mokestį galima įsigyti “Area View” sistemą. Kaip ir Range Rover, ji suteikia 360 laipsnių vaizdą, tačiau per keturias, o ne per penkias kameras. Tai ne trūkumas. Į prietaisų skydelio ekraną perduodamas labai ryškų vaizdą. Su aktyvuota priekine kamera slalomo trasa ir kliūčių ruožu Touareg važiuoja ne tik tiksliai, bet ir stebėtinai greitai. Šoninis ir galinis vaizdas taip pat neblogas. Rodomas vaizdas leidžia VW manevruoti centimetro tikslumu. Ypač įdomu stebėti fiksuotą vaizdą aplink automobilį – jis primena video žaidimą. Pagalbinės linijos aiškiai parodo, kiek arti vairuotojas gali privažiuoti prie kliūties ar trasos krašto.

Tikslusis VW

Touareg elektroninė akis vaizdą fiksuoja tiksliai, beveik nieko nepraleisdama. Slalomo rungtį VW įveikė be klaidų ir neįtikėtinai greitai
5 žvaigždutės

Priekis

Touareg sustoja prie barjero milimetro tikslumu. Raudonos žymos ekrane nurodo mažiausią atstumą. Pypsintis automobilio statymo pagalbininko signalas papildomai padeda statant mašiną į aikštelę

Šonas

Dvi kameros galinio vaizdo veidrodėliuose stebi vaizdą iš kairės ir iš dešinės. To užtenka, kad automobilį būtų galima pastatyti siauroje gatvelėje, bet važiuojant aklai vien tik to maža

Galas

Statyti atbuline eiga lengviau. Geltonos pagalbinės linijos ekrane aiškiai parodo kelią iki statymo vietos, raudonas brūkšnys – mažiausią atstumą

“Area view”
Beveik video žaidimas. Iš visų kamerų užfiksuotų vaizdų elektronika sukuria dirbtinę perspektyvą iš paukščio skrydžio. Orientuojantis pagal tą vaizdą palengva važiuoti įmanoma

KIA VENGA

Kompaktinės klasės automobilio Kia Venga vaizdo kamerų paketas papildomai kainuoja 610 eurų. Jame yra viena moderniausių šiandien rinkoje siūlomų atbulinės eigos vaizdo kamerų. Vaizdas perduodamas ne į ekraną, o į galinio vaizdo veidrodėlį. Privalumas: važiuojant atbuline eiga vairuotojas statymo trajektoriją stebi ir per veidrodėlį, ir per kamerą. Nereikia nukreipti žvilgsnio. Matomumas – puikus.

Skvarbiosios akys

Venga galinės kameros fiksuojamas vaizdas puikus. Jo ryškumą gerina ir tai, kad veidrodėlio kairėje pusėje matomas vaizdas yra nedidelis

MERCEDES E 350

Pilonai skraido! E klasės Mercedes, praradęs orientaciją, neatlieka slalomo užduoties. Nieko stebėtino, nes jis priekyje turi ne įprastą objektyvą, o infraraudonųjų spindulių kamerą. “Night vision” turėtų pagerinti matomumą važiuojant naktį – gyvos būtybės turi būti aiškiai matomos. Deja, dieną ši kamera beviltiška, o kliūtys prieš pat automobilį šaltos, todėl infraraudonųjų spindulių kamera jų nefiksuoja. Manevravimas? Neįmanomas.

Žvilgsnis į tamsą

Bandomajam važiavimui užklijavome jutiklius, kad sistemą būtų galima aktyvuoti “tamsoje”. Atlikdamas slalomo rungtį E 350 beveik viską išvartė

“Pasidaryk pats”: atbulinės eigos kameros montavimas

1. Virš automobilio numerių plokštės, per vidurį reikia išgręžti kameros dydžio skylutę ir pro ją į vidų įtraukti kameros laidą

2. Išardyti galinį žibintą ir montuojamos kameros laidą prijungti prie galinio žibinto laido

3. Kameros laidą nuvesti iki salono radijo. Nuotraukoje: laido “tunelis” po durelių slenksčio juosta

4. Išrinkti radiją: nuimti viršų, atlaisvinti visus varžtus ir atsargiai ištraukti prietaisą

5. Prijungti prie radijo vaizdo perdavimo laidą ir prietaisą įstatyti atgal

6. Kamerą įstatyti į automobilio gale padarytą skylutę ir priklijuoti specialiais klijais

7. Kamera “Kenwood CMOS-300” virš automobilio numerio beveik nematoma, žiūri tiesiai žemyn…

8. … ir vis tiek perduoda gerą ir aiškų vaizdą. Vaizdo perdavimo kampas – iki 190 laipsnių

Kokybiškai atbulinės eigos kamerai, pvz., 349 eurų “Kenwood CMOS-300”, nereikėtų gailėti pinigų. Jeigu ją įmontuos specialistas – tikėtina, kad kamera perteiks ryškų vaizdą.

Išvada

Transliuojamas vaizdas prilygsta televizijai: stebėtina, ką gali nuveikti mūsų automobiliuose montuojamos kameros. Ypač VW Touareg – tai daugiau nei malonus žaidimas. Panaši Range Rover sistema transliuoja nelabai kokybišką vaizdą. Anksčiau atbulinės eigos kamera buvo prabangos dalykas, o šiandien jas gali turėti ir paprasti modeliai. Kad ją lengva įtaisyti, rodo Kia Venga ir jo giminaitis Soul. Galinis veidrodėlis – puiki ekrano vieta. Vaizdas mažas, bet aiškus ir ryškus.