Vienas kitas litras sutaupytų degalų gali nepalikti didesnio įspūdžio kasdien darbo ir šeimos reikalais lengvuoju automobiliu gatves raižančiam žmogui. Vos keletas papildomų eurų, liekančių piniginėje, gali būti per silpna paskata keisti vairavimo įpročius. Tačiau ši galimybė suspindi visiškai kitoje šviesoje, kai kalbame apie milijonus kilometrų kasmet įveikiantį sunkųjį komercinį transportą.

 

Nuolatinės taupumo paieškos

Europos automobilių gamintojų asociacijos (ACEA) duomenimis, Europos Sąjungos keliais zuja 6,2 mln. vilkikų: jais pergabenama 77 proc. visų sausumos keliais judančių prekių. Bent keliais šimtais gramų kiekvieno iš šių sunkvežimių nurėžiamos degalų sąnaudos kasdien virsta įspūdingais skaičiais transporto bendrovių apskaitoje.

Tad nenuostabu, kad sunkiojo transporto gamintojai nuolat ieško būdų, kaip dar apmaldyti net pačių moderniausių variklių apetitą. Tam nuolat diegiamos moderniosios technologijos, tačiau specialistai sutinka, jog pagrindiniai svertai tebelieka vairuotojų rankose. Todėl kiekviena nauja ar patobulinta sistema geriausiai patikrinama realiomis sąlygomis – tokie bandymai leidžia ne tik sukaupti vertingų duomenų tolimesnei analizei, bet ir geriau pritaikyti prie besikeičiančių vilkikų galimybių vairuotojų elgesį.

Įvairūs žiniasklaidos leidiniai kasmet daro lyginamuosius bandymus, kad įsitikintų, kaip dar savo kūrinius patobulino inžinieriai. Tačiau ir patys gamintojai atlieka įvairius eksperimentus, mėgina analizuoti savo patobulinimus kuo realesnėmis sąlygomis. Vienas geriausių būdų – „įdarbinti“ transporto priemonę klientų parkuose.

Būtent toks eksperimentas šiemet vyko ir vienos didžiausių Lietuvoje transporto ir logistikos bendrovių „Vlantana“ parke. Įmonė tris mėnesius galėjo išbandyti „Iveco S-WAY Fuel Hero“ vilkiką ir nagrinėti jo duomenis.

„Vlantanos“ mokymo centro vadovas Žilvinas Dagys sako, kad įmonėje nuolat dirba apie 2000 vairuotojų, kurie kasdien susiduria su tuo pačiu tikslu, – kuo mažiau sunaudotų degalų ir išmesto CO2. Kad įsitikintų „Fuel Hero“ rezultatais, bendrovė jį lygino su kito gamintojo sunkvežimiu.

„Vilkikas tris mėnesius važinėjo tarp Lietuvos ir Italijos. Tokį maršrutą parinkome specialiai, nes juo beveik nenutrūkstamai važinėjame pilnai pakrautu sąstatu, vairuotojai nuolat keičiasi ir sunkvežimis praktiškai nestovi. Norėjome stebėti ne tik degalų sąnaudas, bet ir vilkiko ištvermingumo rodiklius“, – paaiškina specialistas.

Jo teigimu, analogišku maršrutu važinėjo ir kito gamintojo vilkikas, tad įmonės atstovai turėjo puikią galimybę palyginti panašiomis sąlygomis dirbančios technikos rodiklius.

„Suprantama, patys skaičiai yra sąlyginiai, nes realios darbo sąlygos kiekvieną kartą gali būti skirtingos, vairuotojų elgesys taip pat gali skirtis, todėl visiškai tiksliam palyginimui reikėtų simuliatoriaus. Bet tai vis tiek buvo vertinga patirtis, leidžianti įsitikinti, kaip viskas atrodo praktiškai“, – pažymi Ž. Dagys.

 

Mažiau vargo

Eksperto teigimu, pasiekti rezultatai bendrovės atstovams paliko gerą įspūdį.

„Iš viso buvo nuvažiuota 78 tūkst. kilometrų, o vidutinės degalų sąnaudos per tą laiką siekė 25,42 litro 100 km., kai krovinio ir sąstato bendrosios masės vidurkis siekė 34,38 tonos. Tokiai organizacijai kaip mūsų daug reiškia kiekviena dešimtoji dalis sutaupytų degalų. Tiesa, mūsų skaičiavimu, sąnaudos galėjo būti dar beveik puslitriu mažesnės dėl vairuotojų veiksmų. Taigi atlikome išsamią analizę ir davėme jiems patarimų“, – šypsosi „Vlantanos“ atstovas.

Pagrindine taupumo priežastimi specialistas nurodo efektyviai veikiantį „Iveco“ vilkiko ekonominio važiavimo režimą ir gerai sukalibruotą autopilotą. Jis su pagalbinėmis sistemomis gali matyti kelio reljefą keletą kilometrų pirmyn ir reikiamu metu parinkti tinkamiausią greitį bei reikiamą pavarą, kad būtų užtikrintas optimalus sukimo momentas.

Pašnekovo teigimu, palyginus su kitų prekių ženklų vilkikais, Italijos gamintojo modelyje vairuotojai savarankiškai negali atjungti ekonominio važiavimo režimo, todėl „S-WAY Fuel Hero“ viso eksperimento metu ir važiavo tokiu režimu. Transporto priemonės greitis buvo ribojamas iki 85 km/val., tad greičiau riedėti vairuotojai galėjo tik nuokalnėse.

„Tas mums labai patiko. Kitų markių transporto priemonėse šio režimo perjungimas paliktas vairuotojo rankose. Netgi mūsų bandymo metu kitos įmonės vilkikas ne visada važiavo „eko“ režimu. Todėl per bandymą galėjome aiškiai įsivertinti, kodėl viename ar kitame etape vienokios ar kitokios degalų sąnaudos“, – tvirtina Ž. Dagys.

Jo žodžiais, vairuotojai intensyviai išnaudojo autopilotą: analizuojant duomenis buvo matyti, kad tai akivaizdžiai atsiliepė degalų sąnaudų mažinimui. Įmonės analitikos sistemoje, kurioje greta kitų parametrų įvertinama ir vairuotojo vairavimo maniera, šio kriterijaus balas buvo aukštas būtent tuomet, kai buvo pasitelkiamas ekonominio važiavimo režimas.

„Tai reiškia, kad vairuotojams reikia mažiau vargti, kad pasiektų mūsų įmonės keliamus reikalavimus“, – paaiškina specialistas.

 

Duomenys pravers visiems

Eksperimente naudotame „Iveco S-WAY“ vilkike sumontuotas 13 litrų darbinio tūrio 490 AG galią ir 2300 Nm didžiausią sukimo momentą sukuriantis variklis. Jis sureguliuotas taip, kad taupiai važiuotų greitkeliais. Globalaus pozicionavimo sistemos pagrindu veikianti „Hi-Cruise“ vilkiko kruizo kontrolės sistema leidžia optimaliai parinkti pavaras kalvotose vietovėse ir maksimaliai išnaudoti junginio inerciją.

Vilkike naudojamos sistemos apriboja nereikalingą energijos naudojimą taip pat ir tokiais sprendimais, kaip oro kompresoriaus, generatoriaus ar vairo stiprintuvo siurblių naudojimu tik tuomet, kai tai yra būtina. Ž. Dagio teigimu, eksperimento eigoje taip pat išryškėjo variklio taupumas dirbant tuščia eiga.

„Pavyzdžiui, mašina stovi, atsiranda kažkoks beprasmis ar perteklinis variklio naudojimas tuščiąja eiga, tuomet sistema pati jį išjungia. Palyginkime: kito vilkiko tuščiąja eiga pasiektos sąnaudos per visą tą laikotarpį buvo 26 litrais didesnės“, – atskleidžia pašnekovas.

Anot jo, dar vienas vertingas dalykas – vilkikui stovint ir vairuotojui ilsintis, savaime atjungiama pagrindinė baterija. Tai pailgina jos tarnavimo laiką, be to, kuo mažiau iškrautas akumuliatorius, tuo menkesnė apkrova tenka varikliui ir dirbant tuščiąja eiga užtikrinamos mažesnės sąnaudos.

„Vairuotojams patiko greičių dėžės darbas, itin sklandus pavarų perjungimas. Taip pat jie gyrė gerą žibintų apšvietimą ir ypač patogią vairuotojo sėdynę. Vairuotojų darbe šis aspektas labai svarbus“, – vardija ekspertas.

Anot Mokymo centro vadovo, į eksperimento rezultatus bus atsižvelgiama toliau ugdant bendrovės vairuotojus ir formuojant jų požiūrį į ekonomišką vairavimą. Degalų sąnaudų mažinimas įmonei svarbus ne tik taupant kaštus, bet ir ribojant anglies dvideginio išmetimą.

Sukaupti duomenys pravers ne tik transporto bendrovei, bet ir leis gamintojui pačiam toliau vystyti savo sistemas, siekiant dar didesnio našumo.