Didžiausiam pasaulio automobilių gamintojui “Toyota” naujieji metai prasidėjo blogai. Visų pasaulio leidinių apie automobilius antraštės rėkte rėkia apie kokybės problemas ir su to susijusius modelių atšaukimus.

 

“Atšaukimai – tai daugiau negu techninė problema. Tai ilgai puoselėtos legendos griūtis…” – taip teigia Europos spauda. Nejau koncernas, kurio gaminami automobiliai visuomet buvo laikomi kokybės etalonu – suklupo? O gal tai tik konkurentų triukai? Ir apskritai, ką reiškia žodis “atšaukimas” (angl. “recall”)? “Auto Bild Lietuva” analizuoja pirmaujančio automobilių gamintojo stipriąsias bei silpnąsias puses.

 

Kartais suklysta net ir geriausieji bei didžiausieji

 

2009 metų gruodžio mėnesį “Toyota” patyrė daug bėdų dėl greičio pedalo ir kilimėlių problemų – 7,65 milijono automobilių JAV turėjo būti nugabenti į remonto dirbtuves ir nemokamai sutvarkyti. Dabar dėl brokuoto akceleratoriaus pedalo Europoje turi būti atšaukta dar 1,8 milijono mašinų. Amerikos saugumo įstaiga NHTSA baiminasi, kad dėl šio gedimo jau įvyko 200 avarijų, kuriose žuvo 19 žmonių. Laimei, akceleratoriaus pedalo defektas Europoje neišprovokavo nė vieno eismo įvykio. Paskelbus šią informaciją, japonų automobilių pramonės milžino akcijos Tokijo biržoje prarado 4,3 proc. savo vertės. Kokia buvo to priežastis?

 

 

Problema

 

“Šaltomis dienomis naudojant šildymą gali susidaryti drėgmės kondensatas ant elemento, kuris vadinamas trinties slopintuvu ir yra akceleratoriaus pedalo sistemoje. Dėl to pedalas gali lėtai sugrįžti arba iš viso nesugrįžti į savo neutralią padėtį. Atsižvelgdama į šį faktą, “Toyota” nusprendė pakviesti šių modelių savininkus į servisus,” – tokia yra įmonės oficialaus pranešimo esmė. Remontuojant mašinas bus sumontuota metalinė akceleratoriaus pedalo atrama.
“Toyota Motor Europe” taip pat patvirtino kompleksinį aštuonių modelių akceleratoriaus pedalų remonto planą. Siekdami išvengti galimo pavojaus, dėl kurio kraštutiniu atveju užstrigtų akceleratoriaus pedalas, “Toyota” inžinieriai sukūrė ir jau išbandė patobulintą pedalo sistemą.

 

“Pagrindinis “Toyota” devizas – kliento gerove, nepriklausomai nuo aplinkybių. Žinome, kad susiklosčiusi padėtis kelia nerimą ir labai dėl to apgailestaujame. Tuo metu skubame užtikrinti klientus, kad problemos dėl akceleratoriaus pedalo kyla labai nestandartinėmis aplinkybėmis. Remonto akcija yra apsauginė priemonė, kurios tikslas – garantuoti klientams aukščiausios kokybės standartus,” – sako “Toyota Motor Europe” generalinis direktorius ir pirmininkas Tadashi Arashima.

 

Japonų firma iki šiol negavo nė vieno pranešimo apie eismo įvykius Europoje, kurie galėjo nusitikti dėl šio trūkumo. Tai taip pat nesusiję ir su nekokybiškais kilimėliais, apie kuriuos pirmiausia prabilta Šiaurės Amerikoje. Sunkumai dėl nelemtojo akceleratoriaus pedalo, kuris dėl netinkamai pritvirtinto kilimėlio galėjo užstrigti bet kurioje padėtyje, pirmą kartą kilo 2007 metų kovą. Tų pačių metų rugsėjo mėnesį remonto akcijos sulaukė 55 tūkstančiai Toyota automobilių, parduotų JAV.

 

Konkurentai naudojasi nesėkme

 

“Toyota” nesėkme norėjo pasinaudoti didžiausias jos konkurentas “General Motors”. JAV buvo paskelbtas gana nekasdienis siūlymas: visiems Toyota savininkams, kurie iki šių metų vasario pabaigos norės pakeisti savo automobilį į vieną GM koncerno modelių, bus suteikta 1000 dolerių nuolaida. O vienas “Honda” atstovų JAV, savo klientus vilioja štai tokia reklama: “Mūsų akceleratoriaus pedalai nesiblokuoja!” Pasak valstybinės Amerikos kelių eismo saugumo agentūros NHTSA, nuo 1999 metų užregistruoti 2057 įvykiai, kurių dalyviai buvo Toyota markės automobiliai, turintys stringantį akceleratoriaus pedalą. Jų metu 18 žmonių žuvo ir 304 buvo sužeisti.

 

Specialisto komentaras


Edmundas Povilauskas, “Toyota” atstovybės Lietuvoje UAB “Mototoja” direktorius
“Aiškiai matyti, kad problema yra išpūsta, ir tai padaryta ne kur kitur, o būtent JAV. Didžiulė konkurencija ir nelengva dabartinė Amerikos automobilių gamintojų padėtis verčia juos bet kokiomis priemonėmis kovoti su “Toyotos” ir kitų Japonijos bei Vokietijos gamintojų spaudimu. Aišku, sąžiningiausia būtų gaminti gerus automobilius, bet kai tai nelabai pavyksta, tenka kovoti kitokias ginklais. Žinoma, smulkių klaidų ir trūkumų neišvengia kiekvienas gamintojas. Ne išimtis ir “Toyota”. Tačiau sąžiningas klaidos (ar netgi klaidos tikimybės) pripažinimas yra ne kas kita, o dėmesys klientui. Keistai skamba ir žodis “atšaukimas”. Tai atrodo labai grėsmingai, lyg kažkas kažką atšaukė, sustabdė, nutraukė… O iš tiesų tai ne kas kita, kaip kliento kvietimas apsilankyti servise, kuriame nemokamai bus patikrintos galimos gamintojo klaidos ir reikalui esant nemokamai pašalinti trūkumai.

 

Išvada

 

Kaip šis incidentas baigsis japonų firmai? “Mercedes” istorija ir A klasės modelio nesėkmė byloja, kad tokio tipo problemos visiškai nebūtinai turi reikšti, kad koncernas prarado savo reputaciją. Žinoma, ištaisyti klaidą kainuos nemažai. Ne paslaptis, kad pasaulinė akcija – tai didžiulės išlaidos. Bet reikia pripažinti, kad “Toyota” vadovybė priėmė iššūkį pakelta galva ir nedelsdama pradėjo spręsti šią problemą. Jeigu kalbėsime apie sušlubavusią Toyota modelių kokybę, tai tokiam pareiškimui nėra jokio pagrindo. Vokietijos TUV rengiamose kokybės ataskaitose Toyota kaip ir seniau pirmauja (žr. 34 p.) Taigi Toyota modelių savininkams ir būsimiems pirkėjams nereikėtų panikuoti. Iš tikrųjų niekas nepasikeitė, o jeigu būsite pakviesti automobilio apžiūrai ir defektų pašalinimui – neignoruokite to. Viskas daroma dėl bendros – tiek jūsų, tiek gamintojo – ramybės.

 

Smulkus trūkumas kainuos milijonus

 

Nesvarbu, ar kalbama apie paprastą klaidą, ar apie blogai parinktas medžiagas – pakeitimai (gal patobulinimai?), kai konstrukcija kuriama, kainuotų visai nedaug. Dabar, kai milijonai nekokybiškų elementų jau sumontuoti į automobilius, “Toyota” išlaidos bus milžiniškos. Stringančius pedalus gamina amerikiečių įmonė CTS, kurios gamyklos yra visame pasaulyje (artimiausia mums įsikūrusi Čekijoje). CTS tiekia detales daugeliui pasaulio gamintojų.

 

Paspaudus akceleratoriaus pedalą iki galo, du dirbantys pedalo sverto ir pedalo pagrindo elementai raudonai pažymėtose vietose gali užsispausti. Pataisytoje konstrukcijoje įsileidžiančios kūgių dalys buvo padidintos tiek, kad paspaustas svertas negalėtų užsiblokuoti. Be to, įvestas elementas, kuris mažina viso mechanizmo įtempimą.

  

Didžiausios remonto akcijos

 

HONDA kviečia į servisus 646 tūkst. vnt. modelių Fitz/Jazz ir City. Priežastis – šoninių langų valdymo trūkumas. Jis pasitaiko automobiliuose, pagamintuose Pietų Amerikoje, Europoje, Azijoje, PAR ir JAV, bet ne Japonijoje. JAV tokių yra 140 tūkst. vnt., Didžiojoje Britanijoje – 172 tūkst. vnt.

 

AUDI. Pakvietė į servisus 40 tūkst. Q5 automobilių, kurių saugos oro užuolaidos dangtis gali iškristi. Akcijoje dalyvaus automobiliai, pagaminti nuo 2008 m. gruodžio iki 2009 m. gegužės mėnesio. Remontas turėtų užtrukti apie pusę valandos.

 

Didžiausią remonto akciją visoje istorijoje skelbė FORD, kuris turėjo pakeisti tempo matuoklio jungiklį 16 mln. automobilių, pagamintų nuo 2002 metų.

 

A klasės Mercedes (1997).  Sustabdyta gamyba, dideli nuostoliai.  Dėl aukštai esančio svorio centro, bandymo metu atlikdamas manevrą (vadinamąjį briedžio testą) automobilis apsivertė ant stogo. Dėl to buvo sustabdyta A klasės Mercedes gamyba ir standartinė įranga buvo papildyta ESP sistema. Ši operacija kompanijai kainavo šimtus milijonų.

 

Šaltinis ir nuotraukos: “Auto Bild Lietuva”