Pirmiausia halogeniniai, po to ksenoniniai, dabar LED – automobilių žibintai tampa vis geresni ir brangesni. “Auto Bild” paaiškins, kaip naktį paversti diena, kaip apšviesti tai, kas už kampo, ir kodėl privalomas šviesų testas.

 

Šiandien siūlomas gan didelis pasirinkimas: ksenoniniai, bi-ksenoniniai, pasisukantys, prisitaikantys, LED žibintai… Galiausiai, perskaitę papildomos įrangos sąrašą, daugelis automobilių vairuotojų susinervinę klausia: ką man tai duoda? Tie, kurie turėjo automobilį su pastebimai šviesiau, beveik baltai šviečiančiais žibintais, atsakytų: labai daug!

 

Pavyzdys populiarusis VW Golf. Taupantieji šį automobilį užsisako su halogeniniais žibintais. O tie, kurie saugumui gali skirti daugiau pinigų, pakloja 4064 Lt ir užsisako bi-ksenoninius žibintus, kurie dar turi ir posūkių apšvietimo funkciją.

 

Jeigu ir nekalbėsime apie superšviesas, galioja taisyklė: dabar, kai dienos trumpesnės, o naktys ilgos, pats geriausias laikas pasirūpinti geru kelio apšvietimu. O tai padaryti nereikia nei daug laiko, nei lėšų: reguliariai nuvalykite automobilio priekinį stiklą (ir iš vidaus, ir iš išorės), rečiausiai kartą per metus keiskite valytuvų gumas, nuolat atkreipkite dėmesį į tai, ar žibintai švarūs ir ar yra langų valymo skysčio.

Jurgis Bružas

 

HALOGENINIAI ŽIBINTAI

 

Šviečianti klasika

 

Šiandien dauguma automobilių važinėja su halogeninėmis lempomis. Paprastos kaitrinės lemputės žibintuose šviečia neilgai ir nepakankamai šviesiai, tuo tarpu halogeninės dėl specialių juose esančių dujų šviečia iki 700

 

valandų. 1970 m. Philips pristatė savo H4 tipo šviesas. Tai buvo dviejų siūlų halogeninė lemputės tolimosioms ir artimosioms šviesoms. H4 tipo halogeniniai žibintai pirmąkart buvo įmontuoti 1971 m. Mercedes-Benz SL (R107) modelyje.  Geros halogeninės lemputės šiandien kainuoja apie 30 Lt, žibintų reflektoriai jų šviesą paskirsto
gana tolygiai. Modernesniuose žibintuose su lęšiais šviesa sureguliuojama taip, kad neakintų priešpriešinio eismo dalyvių.

 

FOTO: reflektoriniai žibintai su halogeninėmis lempomis tolimosioms ir artimosioms šviesoms. Čia pavaizduotas VW Golf IV žibintas.

 

FOTO: asimetrinės artimosios šviesos geriausiai apšviečia dešinę kelio pusę (nuotrauka kairėje), neakina priešpriešine kelio juosta važiuojančių vairuotojų. Tolimosios šviesos (apačioje) gerai apšviečia visą kelią.

 

 

Išvada: vidutinių halogeninių žibintų apšviečiamas atstumas dažnai būna per trumpas. Tačiau mažus automobilius, tokius kaip Volkswagen Polo, Opel Corsa arba Peugeot 207 galima įsigyti tik su paprastais halogeniniais žibintais.
Už modernesnius automobilio šviesos prietaisus reikia primokėti papildomai.

 

KSENONINIAI / BI-KSENONINIAI ŽIBINTAI

 

Naktis tampa diena

 

Tai užburia tarytum spektaklis! Pirmiausia žibintai pakyla, paskui nusileidžia, tada suranda savo idealią poziciją ir šviečia balta šviesa. Automobiliam pritaikytų ksenoninių žibintų gimimo data – 1991 metai, kai jie debiutavo 7 serijos BMW modelyje. O veikia jie taip: žirnio dydžio stiklinėje kolboje tarp dviejų elektrodų atsiranda elektros išlydžio lankas, kurį supa ksenono dujos – iš čia kilęs ir pavadinimas. Uždegimui būtina labai aukšta įtampa, taigi būtinas elektroninis valdymas. Kad neakintų kitų vairuotojų, šiems žibintams būtinas apšvietimo nuotolio  reguliavimas ir apiplovimo įranga. Paprastuose ksenoniniuose žibintuose tolimosioms šviesoms naudojamos halogeninės lemputės, tuo tarpu biksenoniniuose tolimosioms šviesoms naudojamos taip pat ksenoninės lempos.

 

FOTO: ksenoniniai žibintai, sumontuoti į penktos serijos BMW, palyginti su halogeniniais, šviečia pustrečio karto ryškiau

 

FOTO: halogeninės šviesos

 

FOTO: ksenoninės šviesos.  Šviesos skirtumas: halogeninių žibintų šviesa geltonesnė, o ksenoninės lempos šviečia baltai ir toliau

 

Išvada: ksenoniniai žibintai šviečia 2,5 karto šviesiau nei halogeniniai, jie yra paprasčiausiai šviesesni ir geresni.
4064 Lt už ksenoninius žibintus, įmontuojamus į VW Golf, yra investicija į geresnį saugumą, juo labiau, kad gerai apšviečiami ir kelio vingiai.

 

DINAMINIAI PASISUKANTYS ŽIBINTAI

 

Kai šviesa sukasi kartu su automobiliu

 

Kodėl mano žibintai nešviečia ten, kur aš važiuoju? To klausia daugybė vairuotojų. Atsakymas paprastas: juose nėra posūkio kryptimi pasisukančių lempų. Čia padėti gali tik dinaminiai pasisukantys žibintai, kuriuos įvairiems  automobiliams galima užsisakyti nuo 2003 metų. Pirmiausia jie buvo sumontuotos į Opel Vectra ir į E klasės Mercedes. Jie veikia taip: pasisukantys moduliai įmontuojami į nejudančius žibintus, kad visuomet galėtų apšviesti
kelią ta kryptimi, kuria sukamas vairas. Jautrūs davikliai užfiksuoja tokius parametrus, kaip greitis ir vairo pasukimo kampas, o elektros varikliukai pasuka šviesas posūkio kryptimi.

 

FOTO: automobiliai, į kuriuos sumontuotos dinaminės šviesos, turi pasisukančius žibintus. Jie apšviečia kelią net ir
posūkiuose

 

FOTO: įprastinės šviesos. Aukščiau esančiame paveiksliuke žibintai apšviečia tik mažą posūkio dalį, o žemiau esančiame paveiksliuke (automobilis su pasisukančiais žibintais) apšviečiama visas kelio vingis. Taip įvažiavimas į posūkį tampa daug geriau matomas

 

 

FOTO: dinaminės pasisukančios.

 

Išvada: dažnai ksenoniniuose žibintuose jau būna įmontuotos pasisukančios lempos. Jei taip nėra, tai apie
1500 Lt už pasisukančias lempas yra gerai investuoti pinigai į saugesnį važiavimą.

 

POSŪKIUS APŠVIEČIANTYS ŽIBINTAI

 

Kas slepiasi už kampo?

 

Naująjį VW Polo galima užsisakyti su rūko žibintuose įmontuotomis papildomomis posūkius apšviečiančiomis lempomis, dar vadinamomis statinėmis posūkių šviesomis. O kas vairuoja senesnius automobilius, neturėtų
pavydėti, nes tokias šviesas į juos taip pat galima įsimontuoti. “Auto Bild” taip padarė su senyvo amžiaus Audi A4 su standartiniais rūko žibintais. Kelios valandos darbo, apie 1000 Lt už medžiagas – ir štai rezultatas: papildoma lempa apšviečia kelio pakraščius ir posūkius, tuo tarpu kai standartiniai žibintai apšviečia tik tiesiąją. Posūkius  apšviečiantys žibintai veikia taip: kai įjungiama posūkio rodyklė, lemputė su atskiru reflektoriumi apšviečia tą kelio pusę, kur norima sukti. Be to, važiuojant į posūkį, specialus daviklis taip pat duoda impulsą įsijungti šioms šviesoms. Tačiau nepamirškite, kad visa tai veikia tik važiuojant ne didesniu nei 40 km/h greičiu.

 

FOTO: “Stebuklingų posūkio šviesų” efektas matyti piešinukuose. Be statinių posūkio apšvietimo lempų žibintai šviečia tiesiai

 

FOTO: žibintai vis dar šviečia tiesiai, tačiau papildomos lemputės su atskiru reflektoriumi pasirūpina šviesesniu kelio pakraščiu ir matomumu posūkiuose

 

FOTO: pažiūrėkit, kas čia šviečia! “Auto Bild” senyvame Audi A4 įmontavo statines posūkio šviesas. Važiuojant 40 km/h greičiu, jos apšviečia kelio pakraščius

 

Išvada: posūkius apšviečiančių žibintų privalumas – tamsiame posūkyje geriau pastebimi pėstieji ar važiuojantieji
dviračiais. Ir kainuoja tokios šviesos nedaug: VW Polo atveju – papildomus 922 Lt (kartu su rūko žibintais). Rekomenduojame, užsisakykite!

 

LED ŽIBINTAI

 

Šviesos diodai

 

Ateities apšvietimo technika vadinama trimis raidėmis: LED. Tai reiškia “šviesą skleidžiantys diodai”. LED šviesa, panašiai kaip ksenoninių lempų, panaši į baltą dienos šviesą. Ją sudaro iki 100 šviesos blyksnių per sekundę,
tačiau žmogus tai mato kaip vientisą šviesą. Iki šiol LED dažniausiai buvo naudojami tik rūko žibintuose ar kaip stovėjimo, stabdymo ir dienos šviesos. Tačiau dabar jau yra ir pagrindinių žibintų su LED lempomis. Lexus LS 600h ir Audi R8 5.2 FSI quattro modeliuose šios naktį pašviesinančios lempos yra serijinės, o R8 4.2 FSI quattro versijai jos kainuoja papildomus 14 000 Lt. Šviesos paskirstymą, kaip ir ksenoniniuose žibintuose, atlieka specialūs lęšiai, kurie gali pasisukti iki 20 laipsnių kampu į abi puses.

 

FOTO: Audi R8 artimųjų šviesų žibinto lęšis

 

FOTO: trys LED lemputės Lexus 600h modelyje naudojamos tik artimosioms šviesoms. Tolimajam apšvietimui Lexus naudoja ksenonines lempas

 

Išvada: LED žibintams reikia mažiau energijos, o jų šviesumas nuo to nė kiek nenukenčia. Sutaupomas kuras ir todėl LED technologijai priklauso ateitis. Tačiau šiuo metu  ši technika yra dar gerokai per brangi ir montuojama tik į prabangius automobilius.

 

IŠVADA

 

Šviesa reiškia matomumą! Ir tai svarbiausia tamsiuoju metų laiku. Kalbant apie saugumą, didelį pliusą gauna dinaminės pasisukančios lempos. Todėl, norint į naują automobilį įsimontuoti kažką papildomo saugumui, jos patenka į pirmą vietą, aplenkusios stoglangį, šildomas sėdynes ir pan. Tačiau kam reikalinga geriausia apšvietimo įranga, jei ji blogai ar visai neveikia? Todėl būtina nuolat prižiūrėti apšvietimo įrangą. Tik taip išvengsite akinimo,
“vienaakių” ar “aklų” automobilių sindromo.

 

“Autobild Lietuva” Nr. 2 (113), 2010 01 16–29

 

autobild.lt