Motorinių transporto priemonių avarijos yra viena dažniausių stuburo traumų priežasčių. Siekdami sumažinti traumos riziką, vairuotojai turėtų nepamiršti prisisegti saugos diržus ir taisyklingai sėdėti už vairo, t. y. išlaikyti saugų atstumą nuo oro pagalvių bei tinkamai nusistatyti atlošą galvai. 

Tyrimai rodo, kad saugos diržų naudojimas bei oro pagalvės sumažina mirties riziką 63 proc. ir apsaugo nuo rimtų sužeidimų. Vien saugos diržų naudojimas sumažina žūties riziką per pusę, o pasikliaujant tik oro pagalvėmis, rizika sumažėja maždaug trečdaliu.

„Įsėdę į automobilį turėtumėte prisiminti tris svarbiausius dalykus: prisisegti saugos diržus, teisingai nusistatyti atlošą galvai ir išlaikyti tinkamą atstumą nuo vairo bei oro pagalvės,“ – sako „Renault“ vairavimo mokyklos direktorius Zbigniew Weseli. Saugos diržai sukonstruoti taip, kad sugertų avarijos smūgį ir išlaikytų kūną vietoje.

Oro pagalvė apsaugo tik konkrečias kūno vietas – galvą, kaklą ir krūtinę – nuo susidūrimo su vairu, priekiniu stiklu, prietaisų skydeliu ir kitais paviršiais, tačiau ji negali sugerti viso smūgio. Ilgamečiai tyrimai atskleidė, jog pasikliaunant tik oro pagalvėmis žūties rizika sumažėja tik trečdaliu, o papildomai užsegti saugos diržai žymiai padidina išgyvenimo šansus.

Besirūpindami savo saugumu, vairuotojai turėtų prisiminti taisyklingai sėdėti vairuodami. Labai svarbu išlaikyti tinkamą atstumą nuo oro pagalvės – ji nėra minkšta, nes norint, kad ji suveiktų operatyviai, naudojamos pirotechninės dujos, kurios išskleidžia ją labai staigiai. „Siekdami, kad oro pagalvės būtų maksimaliai efektyvios, vairuotojai turėtų sėdėti taip, jog ištiesę rankas riešais liestų vairą. Minimalus atstumas nuo vairo iki krūtinės yra 25 cm. Ypač tai turėtų turėti omenyje mažesnio ūgio vairuotojai,“ – pataria „Renault“ vairavimo mokyklos instruktoriai. 

Sėdint per arti kyla rizika nudegti nuo išpučiamos oro pagalvės, o sėdint per toli sumažėja jos efektyvumas. „Taip pat turėtume prisiminti apie galvos atlošus. Galvos vidurys turėtų būti ties galvos atlošo centru,“ – prideda instruktoriai. Netgi esant menkam susidūrimui galva smarkiai atsilošia atgal, todėl gerai sureguliuotas galvos atlošas gali apsaugoti nugarą.

Svarbu nepamiršti to, kad avarijos sudėtingumas nėra proporcingas sužeidimų sunkumui – net jeigu automobilis nebuvo labai apgadintas, keleiviai gali būti smarkiai sužeisti. Menkas susidūrimas automobilių stovėjimo aikštelėje ar įvažiuojant į sankryžą gali sukelti nugaros skausmus, kurie gali būti rimtesnio sužeidimo simptomas.

Todėl pas gydytoją verta apsilankyti, jei jaučiamas bet koks diskomfortas po eismo įvykio, patirto važiuojant motorine transporto priemone.

Prisiminkite:

• visada užsisegti saugos diržus;
• išlaikyti saugų atstumą nuo vairo – mažiausiai 25 cm;
• nusistatyti galvos atlošo aukštį – galvos vidurys turėtų būti jo centrinės dalies lygyje;
• netgi mažas susidūrimas gali lemti rimtą stuburo sužeidimą – nenuvertinkite situacijos rimtumo, pasikonsultuokite su gydytoju.