Vieni iš Holivudo favoritų, šarvuoti sunkvežimiai yra vieni iš tų išradimų, kurie kuo puikiausiai tiktų „berniukų ir žaisliukų“ kategorijai. Trys naujieji pinigų automobilių konceptai atitinka vieną idėją – šarvai, pinigai ir sunkvežimiai (tvarka nebūtinai turi būti tokia).
Mes visi juos matome gatvėse, pravažiuojančius su nežinia kokiomis sumomis pinigų. Kai kuriems juos pamačiusiems kyla adrenalino banga, kai kuriems – tam tikrai vaikiškos baimės banga – juk automobilio viduje visi ginkluoti ir turi teisę nušauti :)
Visgi esminis reikalas pinigų transportavime išlieka pats automobilis. Kaip jau minėjau, visi mes juos esame matę, bet tikrai ne visi žinome, kas juos gamina, ar jie jau gamykloje tampa šarvuotais pinigų vežimo automobiliais ar pradžioje yra tik eilinės serijinės mašinos.
Pinigų ir kitų vertybių pervežimo šarvuotuose sunkvežimiuose konceptas yra palyginti naujas. Ir ne dėl to, kad praeityje buvo mažiau plėšikaujama, o dėl to, kad anksčiau neegzistavo technologijos, konceptą galinčios paversti realybe.
Šarvuoto sunkvežimio idėja gimė 20-ojo amžiaus viduryje. Tam didžiausios įtakos turėjo dviejuose pasauliniuose karuose plačiai panaudotos šarvuotos transporto priemonės, bei 1920 bei 1930 išaugęs smurtinių apiplėšimų skaičius.
1920 metais, pabūgusi apiplėšimų, Čikagos įmonė Brinks pradėjo montuoti plieno lakštus į pinigų bei kitų vertybių transportavimui naudojamus autobusiukus. Tai ir buvo dabartinių grynųjų pinigų pervežimo (CIT) paslaugų pradžia.
Pradžioje šie šarvuoti automobiliai buvo tik patobulinti serijiniai modeliai ir be šarvuoto apkalimo (dažniausiai plieninio), nebuvo naudojama jokia kita apsauga. Be to, šiuo apkalimu buvo apsaugoti tik automobilio šonai, o stogas ir apačia likdavo nepaliesti.
Ir tik po kelių itin įžulių apiplėšimų (1927 metais gudrūs vagys šarvuoto automobilio kelyje pridėjo sprogmenų ir iš Brinks sunkvežimio pavogė apie 100K JAV dolerių) šie automobiliai buvo pakeisti.
Nuo tada pinigų bei kitų vertybių pervežimo sunkvežimių dizainas iš principo ne itin pakito. Nepriklausomai nuo to, ar automobilis yra kuriamas transporto priemonių gamintojo, ar rekonstruojamas šarvų dengimo specialisto, principai liko tie patys.
Šarvai
Šiandieniniai šarvai paprastai gaminami iš plieno, nepaisant to, kad 1940-aisiais kai kurie bandė naudoti aliuminį dėl mažesnio svorio (aliuminis pasirodė mažiau patikimas nei plienas).
Skirtingai nei anksčiau, šarvuočio langai turi būti atsparūs šūviams. Ir nepaisant to, kad langai yra gaminami iš kelių stiklo sluoksnių, sumaišytų su kulkoms atspariais optinio plastiko sluoksniais, gamintojai langų į šarvuotus automobilius stengiasi dėti kiek įmanoma mažiau. Naudojami langai neatsidarinėja, todėl automobiliuose naudojama itin gera kondicionavimo sistema.
Išvaizda
Kadangi šarvuoti automobiliai nepretenduoja į jokius grožio konkursus, tai ir ypatingų dizaino užuominų juose kaip ir nėra. Iš esmės juos galima apibūdinti kaip dėžes ant ratų.
Kadangi automobilio kėbulas turi būti kiek įmanoma tvirtesnis, stiklai – šarvuočio Achilo kulnas, reikalauja ypatingo dėmesio. Dėl to stiklai montuojami 45 laipsnių kampu, kad atmuštų kulkas bei tuo pačiu sumažintų oro srovės pasipriešinimą.
Priekyje automobiliai „papiktinami“ plieniniais buferiais bei apsauginėmis priekinėmis grotelėmis. Buferiai gali būti visokiausių formų ir dydžių, tačiau turi atlikti esminę savo funkciją – nustumti nuo kelio kliūtį, nesukeliant pavojaus viduje esantiems žmonėms ir užtikrinant pačio automobilio saugumą.
Silpnoji grandis
Šarvuoti automobiliai kelyje yra pikti priešai. Tačiau situacija tampa kebli sustojimo metu – sunkvežimis labiausiai pažeidžiamas yra sustojimo metu, arba tuomet, kai jis yra pakraunamas/iškraunamas. Nors šarvuotų sunkvežimių įgulą sudaro 2-3 apsiginklavę apsauginiai, jų kūnai kulkoms tikrai nėra atsparūs. Būtent dėl to plėšimai dažniausiai įvykdomi kai sunkvežimis yra sustojęs ir apsauginiai iškrauna arba įkrauna vežamą turtą.
Ateitis
Nereikėtų tikėtis, kad ateityje šarvuoti sunkvežimiai transformuosis į kažką visiškai naujo. Metams bėgant esminis jų vaidmuo – saugoti ir pervežti – nesikeis. Keisis tik naudojamos technologijos, padėsiančios sustiprinti silpnąsias grandis. Ir kadangi ginkluoti eskortai šarvuotų sunkvežimių nebelydi, tai keitimosi kryptis bus sukoncentruota į savarankiškas platformas, gebančias susidoroti su iškilusiomis problemomis.
Pinigų mašinos
Publikuota 2009-07-03
Laida "Savi Ratai" TV3 televizijos ekranuose – Rūtos Mur, Norbės ir A. Tapino iššūkis prikelti legendinius automobilius
2024-11-30
Seni automobiliai vis dažniau išstumiami iš didmiesčių gatvių. Vieniems tokiais važinėti „ne lygis“, o kiti skuba jais kuo greičiau atsikratyti dėl griežtėjančių reikalavimų. Tačiau ką daryti, jei garaže stovi ne vieną dešimtmetį skaičiuojantis, bet mylimas automobilis,...
|
|
Elektromobilis šaltuoju metų laiku: kaip prailginti nuvažiuojamą atstumą atvėsus orams?
2024-11-21
Krintanti oro temperatūra bei artėjanti žiema vairuotojams ir vėl primena apie sudėtingesnes eismo sąlygas keliuose. Nors vėlyvojo rudens ir žiemos šalčiai dažnai sukelia iššūkių daugumai automobilių vairuotojų, elektromobilių savininkams šaltuoju metų laiku reikia įvertinti ir...
|
|
Kaip paruošti automobilį žiemos sezonui: vien padangas pakeisti nepakanka
2024-11-14
Nors pirmieji šalčiai dar negrasina plikledžiu kelyje, nuo lapkričio 10 d. Lietuvoje vairuotojai nebegali važinėti automobiliais su vasarinėmis padangomis – už tai galima gauti baudą nuo 50 iki 100 eurų arba net prarasti galiojančią automobilio techninę apžiūrą. Ruošiant...
|