Prieš dvidešimt metų vienatūriai išgyveno aukso amžių, nes tai buvo kone vienintelis ir geriausias variantas šeimoms. Per du dešimtmečius tokių naujų automobilių pasiūlos rinkoje beveik nebeliko. Šeimos persėdo į krosoverius ir SUV – pastaruoju laiku jie elektrifikavosi. Bet ar tikrai jie geresni?

 

Nuo vienatūrio prie krosoverio

1984-aisiais, kai „Renault“ pristatė pirmąjį, į kampuotą dėžutę su dideliais stiklais panašų „Espace“ vienatūrį, publika jo nepriėmė. Per pirmąjį mėnesį prancūzai sugebėjo parduoti vos 9 automobilius. Tačiau greitai tai pasikeitė.

Europiečiai suprato, kad ta dėžutė gali būti naudinga: kelyje ji užima tiek pat vietos kiek ir lengvasis automobilis, važiuoja panašiai – o vietos joje gerokai daugiau, lyg autobuse. Praktinės vienatūrių savybės 20 ir 21-ojo amžių sandūroje sukėlė revoliuciją. Kiekvienas gamintojas rinkai ėmė siūlyti bent po 3 skirtingų dydžių vienatūrius, nes jie buvo itin populiarūs tarp šeimų.

Vėliau, 2006-aisiais, pasirodė „Nissan Qashqai“: iš pirmo žvilgsnio – nedidelis visureigis, tačiau važiavo tarsi lengvasis automobilis. Netikėta sėkmė paskatino ir kitus gamintojus pereiti prie šio kėbulo tipo. Kaip rutuliojosi sėkmės istorija, jau galima matyti tiek naujų automobilių pardavimo salonuose, tiek gatvėse, kur didžioji dalis modelių – didesnio pravažumo. Ir net šeimos į kitą pusę nebežiūri. Tą rodo iš rinkos kone išnykę vienatūriai.

 

Benzingalviai pasirinko elektrinį SUV

Šiandien pirkėjai jau vis dažniau dairosi šeimos automobilio ne tik su didesniu pravažumu, bet ir su elektros pavara. Tad turbūt per daug nereikia stebėtis, kad britų žurnalas „Top Gear“ 2023 metų šeimos automobiliu išrinko korėjiečių kūrinį „Kia EV9“. Tai – didelis elektrinis krosoveris, apie kurį redaktoriaus pavaduotojas Olis Kew kalbėjo taip:

„Mums patiko atsipalaidavęs EV9 požiūris ir amerikietiškas vėjavaikiškumas. Mums patiko atvirkštinis prekių ženklo snobizmas, tai, kad jis daug toliau nuvažiuoja viena įkrova ir mažiau erzina nei „Volkswagen ID.Buzz“. Mums prie širdies jo „Bentayga“ stiliaus masažuojančios, šildomos, vėdinamos sėdynės, daugybė daiktadėžių, automatiškai sulankstomų sėdynių paprastumas ir dizainas, menantis Geležinio žmogaus galvą. Tai vienas įdomiausių 2023-iųjų automobilių ne tik dėl to, ką jis gali, bet ir dėl to, ką reprezentuoja. Kelionė į aukštesnę klasę einant per ekologijos prizmę nėra lengva, bet EV9 tai daro stilingai.“

„Top Gear“ yra žinomas kaip benzingalviškas žurnalas, didelį dėmesį skiriantis superautomobiliams ir sportiškiems modeliams. Redakcijos nariai automobilių nevertina vien pagal skaičius, šie jiems – ne vien tik transporto priemonės, tad dažnu atveju atsižvelgiama ir į emocinį bandomų modelių sukuriamą foną. „Kia“ juos papirko išskirtiniu stiliumi, technologijomis, bet ar tikrai elektrinį SUV galima suderinti su šeimos poreikiais?

 

Koks turi būti šeimos automobilis?

„Poreikiai pirmiausia priklauso nuo pačios šeimos: nuo asmenų skaičiaus ir jų amžiaus. Jeigu turime šeimą su dviem mažamečiais, kuriems reikia vežimėlių ir papildomų priemonių, su kompaktišku automobiliu neišsiversi, nes tiesiog reikės daug vietos. Paradoksalu – kuo vaikai didesni, tuo mažesnį modelį gali naudoti, nes nebereikia vežiotis didelių daiktų. O jeigu atžalų daugiau – privalu bus turėti mašiną su daugiau sėdimųjų vietų. Anksčiau šią vietą užimdavo vienatūriai“, – šeimyninio transporto ypatumus apibūdina televizijos laidos „Autopilotas“ vedėjas Vytenis Kudarauskas.

Ir jei vienatūriai buvo nepralenkiami dėl savo erdvės – naujuose SUV, ypač elektriniuose, jos tiesiog nėra. Pavyzdžiui, „Volkswagen Touran“ vienatūryje prieš dešimtmetį buvo įrengta net 927 litrų bagažinė, o naujo šeimyninio ID.4 elektrinio krosoverio bagažinės talpa tesiekia 523 litrų. Be to, senasis vienatūris galėjo būti komplektuojamas ir su 7-iomis sėdynėmis. Tačiau „Kia EV9“ modelį pristatyme Europos rinkai bandęs žurnalistas Justas Lengvinas sako, kad 5,01 metro ilgio korėjietiškas elektrinis krosoveris šios problemos neturi.

„Šiandien mes gyvename iliuzijoje, kad automobiliai darosi didesni, bet nieko panašaus. Nepaisant vienatūrių, klasikiniai universalai gali pasigirti daug didesne erdve nei SUV modeliai, bet su EV9 – kitaip. Tai išties didelis automobilis: jų buvo galima pasigesti elektromobilių eroje.

Iš tiesų išsižiojau pirmą kartą jį pamatęs gyvai: tai „BMW X7“ dydžio daiktas, durys milžiniškos, atsidaro plačiai, viduje vietos – per akis ir galybė dėtuvių. Be to, technologijomis, įvairiomis jungtimis nesiskundžia. Tai išties apgalvotai pagamintas, didelis šeimyninis automobilis“, – įspūdžiais dalijasi J. Lengvinas.

 

Elektros pavara leido išpešti daugiau

Taigi „Top Gear“ komanda, skirdama šeimyninio automobilio titulą elektriniam išskirtinės išvaizdos ir charakterio SUV, nepamynė ir praktinių savybių. Nepaisant trijų eilių sėdynių, jame yra 333 litrų erdvės bagažinė, kaip erdviame hečbeke. Nulenkus trečiąją eilę, bagažinės tūris padidėja net iki 828 litrų.

Tą užtikrina elektros pavarai skirta E-GMP platforma: ji leidžia ratus nustumti kaip įmanoma toliau į kėbulo kampus. EV9 ratų bazė – 3,1 metro, ilgesnė nei S klasės „Mercedes-Benz“. Kadangi elektros motorai daug mažesni už vidaus degimo variklius, elektromobilyje yra gerokai daugiau erdvės visose trijose sėdynių eilėse. 99,8 kWh talpos baterija, viena įkrova leidžianti įveikti daugiau nei 500 km, sumontuota po grindimis.

Savo ruožtu V. Kudarauskas išskiria ir dar vieną aspektą, kuris itin svarbus šiuolaikinėms šeimoms bei tuo pačiu galėjo pavergti ganėtinai kritiškos „Top Gear“ redakcijos širdis.

„Šiandien aktualu ir kitas dalykas – ergonomika ir priedai, leidžiantys visiems keleiviams išlikti išmaniems. Tai ne tik puodelių laikikliai ar dėtuvės gale, bet ir įkrovimo lizdai. Pavyzdžiui, anksčiau aukštesnės klasės automobiliai turėjo netgi atskiras ausines kiekvienam keleiviui, kad šis galėtų būti savo erdvėje netrukdomas kitų keleivių“, – nuomone dalijasi laidos apie automobilius vedėjas.

Šiuo atveju EV9 modelio sėdynės yra valdomos elektra, tiek priekinės, tiek ir antrosios eilės – šildomos bei vėdinamos. Visiems keleiviams įtaisyti USB lizdai įrangai įsikrauti, o kad keleiviai galėtų lengviau bendrauti tarpusavyje, galima apsukti antrosios eilės krėslus.