Vėjas plaukuose, laisvės pojūtis ir nenumaldomas nuotykių troškimas – skambios frazės, dažnai girdimos kalbant apie plieninius žirgus. Kažkodėl visa tai atrodo tolima ir sunkiai pasiekiama. Žinoma, yra ir buitiškesnių motociklų apibūdinimų: mažesnės degalų sąnaudos, važiavimas išvengiant kamščių ar lengvas parkavimas bet kurioje miesto kertelėje. Tai gerokai praktiškesni dalykai, kasdien motociklininkų patiriami malonumai, o gera žinia yra ta, kad norint jais mėgautis gali užtekti išklausyti vos kelių valandų kursą vairavimo mokykloje.
Kategorijų gausa
Norint vairuoti dviratę motorinę transporto priemonę, reikia turėti tai leidžiančią kategoriją, o jų yra net kelios: A, A2 ir A1. Pirmoji jų leidžia vairuoti bet kokio galingumo motociklus, tačiau gali būti įgyjama tik nuo 24 arba nuo 20 metų amžiaus, jeigu prieš tai asmuo jau bent dvejus metus turėjo A2 kategoriją.
Pastarąją kategoriją galima įgyti sulaukus pilnametystės. Ji suteikia teisę vairuoti motociklus, kurių variklio galia neviršija 35 kW. Taip pat yra ir dar viena, A1 kategorija, kuri jau nuo šešiolikos metų leidžia vairuoti motociklus, kurių variklio darbinis tūris ne didesnis nei 125 kubiniai centimetrai. Šioje kategorijoje galima rasti ir ne vieną elektrinį motorolerį, puikiai tinkantį kelionėms mieste.
Tiesa, geriausia šios kategorijos dalis yra ta, jog Lietuvoje 2021 metais įsigaliojo tvarka, numatanti, kad vairuotojai, turintys B kategorijos vairuotojo pažymėjimą, gali supaprastintai įgyti teisę vairuoti lengvuosius A1 kategorijos motociklus, – reikia būti bent 24 metų amžiaus ir turėti bent dvejų metų B kategorijos vairavimo patirtį. Jei asmuo atitinka šiuos kriterijus, reikės išklausyti 6 akademinių valandų praktinio vairavimo kursus vairavimo mokykloje, o egzamino „Regitroje“ laikyti nereikės.
Pagrindinė dilema – ką rinktis ir ar užteks galios
Pažiūrėjus į kategorijų galios apribojimus gali pasirodyti, kad A1 ir A2 kriterijus atitinkančiais motociklais vargu ar galima patogiai važinėti, tačiau pažvelgus į rinką darosi aišku, jog populiarumo sulaukia visokie modeliai. Štai tokie gamintojai kaip „CFMoto“, KTM ar „Yamaha“ savo asortimente turi dviračių transporto priemonių visų kategorijų vairuotojams.
Gan dažnai gamintojai siūlo programinį galios sumažinimą tam, kad motociklai, kurie įprastai išvysto didesnę galią, atitiktų A2 reikalavimus – tarp tokių modelių galima rasti populiariuosius „Yamaha Tenere 700“, „CFMoto 800MT“ bei daugelį kitų. Taip pat gamintojai dažnai siūlo iki 35 kW galios varikliu varomus motociklus, kurie būna puikiai subalansuoti būtent tokiai galiai ir nepriekaištingai atlieka savo funkciją. Tarp tokių modelių vieni ryškiausių sportinis „CFMoto 450SR“ ar visame pasaulyje dėmesio sulaukęs 450MT.
„Neslėpsiu, kad prieš bandydamas A2 kategorijai priklausančius motociklus kadaise buvau skeptiškas, tačiau tiek automobilių, tiek motociklų pasaulyje svarbu ne didesnė galia, o tinkamas balansas. Turėjau galimybę su 450SR važiuoti lenktynių trasoje. Drįstu prisipažinti, kad motociklo galimybės viršijo mano drąsos ribas. Žinoma, aš nesu lenktynininkas, o daugelis rinkdamiesi motociklus bando tokiais save įsivaizduoti.
Kita vertus, „adventure“ tipo 450MT gali būti labai geras pasirinkimas tiems, kurie savo kelionėse nori važiuoti ne tik asfaltu, bet ir sudėtingesniais miško keliais ar bekele, nes dėl nedidelio svorio jį ganėtinai lengva valdyti net ir nesant profesionalu. Aišku, Vokietijos autostradomis lėkti tokiu nebus komfortiška, bet Lietuvos greitkeliui jėgos užteks“, – pasakoja konkurso „Lietuvos metų motociklas“ organizatorius Justas Lengvinas ir pataria renkantis motociklą sąžiningai savęs paklausti, ar tikrai visada reikia kuo daugiau galios.
Puikiausiai tinka miesto žmogui
A1 kategorija yra pati silpniausia, tačiau lengviausiai prieinama – vos keturios valandos (šešios akademinės) vairavimo mokykloje ir jau galima vadintis tikru motociklistu. Tiesa, šios kategorijos reikalavimus atitinkančių modelių gausa daugelį gali maloniai nustebinti: pradedant įprastais motoroleriais, tokiais kaip ikoniškoji „Vespa“, baigiant „street“, „adventure“, „scrambler“ ar net „cruiser“ tipo motociklais su pavarų dėže ir 125 cc varikliu.
„Pamenu, kad pirmasis motociklas, apie kurį rašiau apžvalgą, buvo 125 kubinių centimetrų „scrambler“ tipo modelis. Žiūrėdamas retrospektyviai matau, kas man jame dabar nepatiktų, tačiau tas motociklas atrodė labai stilingas. Net ir dabar tokio tipo modelį rekomenduočiau pradedančiajam ar jaunuoliui“, – pasakoja J. Lengvinas.
Kita šiai kategorijai priskiriamų modelių pažiba yra elektriniai motoroleriai. Nors pasaulinėse parodose jau kurį laiką galima išvysti bandymų pristatyti visiškai elektrinius galingus motociklus, žmonės vis dažniau perka mažus, susisiekimui mieste skirtus elektrinius motorolerius.
Šiuo keliu pasuko ir be garso važiuojančius modelius jau pristatė BMW, „Honda“, taip pat ir minėti „Vespa“ ar „CFMoto“. Beje, pastarasis gamintojas įkūrė atskirą prekių ženklą, skirtą elektriniam mobilumui – „Zeeho“.
„Praėjusią vasarą turėjau progų susukti kelis tūkstančius kilometrų motoroleriais. Trijų šimtų kubinių centimetrų „Vespa“ apvažiavau Lietuvą, o „Zeeho“ buvo mano kompanionas trumpose miesto kelionėse. Nors visiems juokais dabar mėgstu sakyti, kad geriausias kelioninis motociklas yra galingas motoroleris, jeigu kalbame rimtai, motoroleris tikrai yra geriausia susisiekimo priemonė mieste. Tiesa, nežinau, ar tikrai užtektų 50 kubinių centimetrų, nes vos daugiau galios prideda smagumo kiekvieną kartą pajudant nuo šviesoforo“, – šypsodamasis patirtimi dalijasi pašnekovas.
Beje, minėtas „Zeeho AE8 S+“ atitinka A1 kategorijos reikalavimus, tačiau jo variklis pasiekia 10,2 kW galią ir net 218 Nm sukimo momentą – šie parametrai leidžia išvystyti trauką, prilygstančią 300 kubinių centimetrų vidaus degimo varikliui. Skirtingai nei elektromobiliams, jiems nereikalinga jokia papildoma įkrovimo infrastruktūra ir tą galima daryti net bute, o važiavimas nekelia nei triukšmo, nei nemalonaus kvapo ir išlaisvina iš miesto grūsčių.