Iki 2030-ųjų greičio viršijimo atvejų keliuose turi sumažėti penktadaliu. Taip praėjusiais metais svajojo susisiekimo ministras Rokas Masiulis. Tik kaip tą viziją įgyvendinti, kai netrukus valstybinės reikšmės keliuose neliks greičio matuoklių?
Dažnai po Lietuvą zujantys vairuotojai jau kone atmintinai žino, kuriuose kelių ruožuose reikia būtinai laikytis leidžiamo greičio, nes ten stovi matuokliai. Tiesa, Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) juos kartais perstatydavo į kitas vietas. Antai prieš metus kelyje tarp sostinės ir Klaipėdos neliko kelių įrenginių – jie atsidūrė avaringesniuose ruožuose.
Tačiau netrukus greičio mėgėjų lauks visiška amnestija – bus išjungti pagrindiniuose keliuose esantys 139 stacionarūs ir dar 11 mobiliųjų greičio matuoklių. Mat vasario 11 dieną baigiasi šios paslaugos teikimo sutartis, o nauja nėra sudaryta.
Užmiestyje nebefotografuos
Dar 2008-aisiais bendrovė „Fima“ laimėjo konkursą ir iki šių metų vasario įsipareigojo teikti greičio matavimo paslaugas. Ji tebėra atsakinga už matuoklių įrengimą, priežiūrą, duomenų perdavimą. Šie įrenginiai, vairuotojų vadinami inkilais, stovi valstybinės reikšmės keliuose. Miestuose, kuriuose sutartis yra sudariusios savivaldybės, jie veiks ir toliau, bet užmiestyje – nebe.
„Iki sutartos datos mes turime teikti paslaugas ir esame už tai atsakingi. Bet nuo vasario 11 dienos sutartis pasibaigs. Kas nutiks? Tiesiai tariant, matuokliai bus išjungti“, – „Lietuvos rytui“ sakė įmonės „Fima“ Technikos ir inovacijų departamento direktorius Rokas Šlekys.
Teks atiduoti vokiečiams
Patys matuokliai nepriklauso nei LAKD, nei „Fimai“, nes ši įmonė juos yra išsinuomojusi dešimčiai metų iš vienos Vokietijos kompanijos. Anot R.Šlekio, pasibaigus nuomos sutarčiai juos reikės išmontuoti ir grąžinti savininkams.
„Lakstyti keliuose nebus galima, nes tai ir šiaip yra draudžiama. Tačiau nėra ko slėpti, kad netrukus kontrolės juose bus gerokai mažiau“, – kalbėjo „Fimos“ atstovas. Sutarties su įmone vertė siekė 48 mln. litų (13,9 mln. eurų).
Pirkimus dar tik planuoja
Lietuvos politikai ne kartą skelbė karą žūtims keliuose. Greičio matuokliai ir yra vienas pagrindinių ginklų prieš vadinamuosius kelių erelius. Vis dėlto kaip nutiko, kad pagrindinėse transporto arterijose matuoklių netrukus nebeliks?
LAKD aiškino, kad jau suplanuota įrengti naujų tiek momentinių greičio matavimo įrenginių, tiek ir vidutinio greičio kontrolės ruožų. Tačiau dar tik ketinama skelbti jų pirkimo konkursus. Žinant, kad Lietuvoje konkursai dažniausiai užtrunka itin ilgai, kol kas greičio mėgėjai ne viename svarbiame kelyje galės jaustis kone nebaudžiami.
„LAKD neketina įsigyti greičio matavimo valstybinės reikšmės keliuose teikimo paslaugų, bet ketina įsigyti greičio matavimo įrenginių. Pirkimai bus paskelbti netrukus. Kelių direkcija parengė greičio matuoklių įrengimo eiliškumo nustatymo metodikas momentinio ir sektorinio greičio kontrolės priemonėms, kad įrengiamos kelių transporto eismo saugumo priemonės duotų kuo didesnės naudos visuomenei“, – vardijo LAKD Intelektinių transporto sistemų skyriaus vedėjas Laurynas Ivinskis.
Vienas konkursas jau žlugo
Pernai rugsėjį LAKD gyrėsi, kad netrukus bus įsigyti 30 naujoviškų įrenginių, kurie fiksuos ne tik automobilių greitį, bet ir visų pravažiuojančių mašinų registracijos numerius. Tačiau jau spalį nuspręsta konkursą sustabdyti. LAKD atstovai tuomet aiškino, neva ekspertai pastebėję, kad šiems matuokliams nereikės apsauginių atitvarų, todėl reikia pakeisti pirkimo sąlygas ir perskaičiuoti jų vertę.
Praėjusių metų rugsėjį pagaliau pradėjo veikti 25 kelių ruožuose įrengti vidutinio greičio matuokliai, kurie fiksuoja automobilio greitį įvažiuojant atkarpos pradžioje ir gale. Bet apie pusantro milijono eurų kainavusios sistemos veikimo pradžia nuolat buvo atidėliojama. Galiausiai paskelbta, kad matuokliai bus įjungti 2018-ųjų birželį. Tačiau kilus ginčams dėl metrologinės patikros tai dar sykį buvo atidėta.
Matuokliai – itin svarbus drausminimo būdas
Vidmantas Pumputis Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas
„Apie 70–80 procentų avarijų paprastai įvyksta užmiesčio keliuose. Leidžiamo greičio viršijimas dažniausiai būna pagrindinė jų priežastis – dėl to nutinka apie 30 procentų eismo įvykių. Aišku, daug lemia neapdairus lenkimas, kelio dangos, paties automobilio techninė būklė, pasitaiko, kad akceleratorių pernelyg paspaudžia neblaivūs vairuotojai. Įrengus greičio matuoklius valstybinės reikšmės keliuose tuose ruožuose iš esmės nebepasitaiko mirtinų atvejų ar avarijų, per kurias sunkiai sužeidžiami žmonės. Ypač tai pasakytina apie sektorinius greičio matuoklius, kurie stovi avaringiausiuose ruožuose.“
Šaltinis: http://technologijos.lt