Vokiški, itališki, čekiški, prancūziški, japoniški, net korėjietiški. Tokių galima aptikti ne tik automobilių turguje, bet ir Kauno policijos automobilių parke. Jo prižiūrėtojas nekeikia nė vieno gamintojo, tačiau neslepia, kad mieliau turėtų reikalą vos su vienu.    

 

Neišsiskiria iš minios  

 

  Iš viso Kauno apskrities vyriausiojo policijos komisariato (VPK) automobilių parką sudaro 274 automobiliai, o po patį Kauno miestą kasdien jų zuja pusantro šimto. Tiesa, ne visi jie krenta į akis – nemaža dalis policijos automobilių specialiais policijos ženklais nepažymėti. „Gatvėje nufotografuokite 18 metų baltą “Volkswagen Passat„ ir galėsite sakyti, kad tai yra vienas seniausių Kauno policijos lengvųjų automobilių. Trečdalis mūsų naudojamų mašinų niekuo nesiskiria nuo eilinių gatvėse važinėjančių“, – pasakojo Kauno apskrities vyriausiojo policijos komisariato Logistikos skyriaus automobilių ūkio vyr. inžinierius Vidmantas Mozūras. Ne visų policijos tarnybų pareigūnai trokšta būti pastebėti, todėl gatvėse jų automobiliai atrodo lyg eiliniai. Jie nuo kitų automobilių nesiskiria ne tik išoriškai. V.Mozūras pasakojo, kad Kaune policijos automobiliai yra standartinės komplektacijos, be variklių, greičių dėžių ar važiuoklės patobulinimų. „Tikrai neturime automobilių su penkių litrų darbinio tūrio varikliais. Mieste sportinių bolidų ir nereikia, o esant poreikiui, greitai palėkti galima ir su įprastinės galios, reikia tik vairuotojo sugebėjimų“, – įsitikinęs V.Mozūras.    

 

Dominuoja „Volkswagen“    

 

Šiuo metu Kauno policijos automobilių parke dominuoja „Volkswagen“ grupei priklausančiose gamyklose gaminti, tačiau apstu ir kitų gamintojų automobilių. Iš viso mieste važinėja daugiai nei dešimties skirtingų markių automobiliai. Bene egzotiškiausiu eksponatu V.Mozūras vadina šiuo metu dar tarnaujančius tris „Hyundai Getz“. „Iš pradžių į juos nerimtai žiūrėjome, bet jie važiuoja ir yra nuolat naudojami“, – pasakojo V.Mozūras. Šiuo metu Kaune galima pastebėti Lietuvoje populiarumu negarsėjančių „Suzuki“ar „Fiat“ policijos automobilių, o užmiestyje jau spėjo pasiteisinti „Mitsubishi“ visureigiai, tačiau automobilių parke nėra kai kurių išties populiarių gamintojų modelių. Pavyzdžiui, specialiais policijos ženklais pažymėtų fordų Kaune nerasite nė su žiburiu. Automobilių parke nėra ir visai neseniai gatvėse matytų „Volvo“. Liko tik vienas nurašytas. „Volvo“ – patikimi, patogūs ir geri, tačiau iki to momento, kai pradeda gesti. Mums juos taisyti pernelyg brangu", – Vidmantas Mozūras.    

 

Didžiausias priešas – rūdys  

 

  V.Mozūras tikisi, kad kažkada išauš tokia diena, kai visi VPK naudojami automobiliai bus vieno gamintojo. Tada remontuoti juos būtų paprasčiau ir pigiau. Šiuo metu policijos automobilių parke remontuojamos tik mašinų važiuoklės, kiti nedideli gedimai, o rimtesnius remonto darbus atlieka konkurso būdu kasmet atrenkamas autoservisas. „Kažkada viską darydavome patys, bet naujų automobilių be kompiuterinės diagnostikos nesuremontuosi, o visų markių automobilių diagnostikos galinčios įrangos įpirkti negalime“, – aiškino V.Mozūras. Sovietų Sąjungos gyvavimo laikas policijos automobilių ūkyje būdavo atliekami net ir patys didžiausi remonto darbai, tačiau V.Mozūras sovietinių automobilių nesiilgi. „Senų, sovietinių su dabartiniais nėra ko lyginti. Skiriasi komfortas, greitis, degalų sąnaudos, saugumas, patikimumas. Pamenu, kaip į Kauną parsivežiau naują “Moskvič„, kuris tada buvo lyg pasaulio stebuklas. Jo stogas po dviejų metų prarūdijo“, – juokėsi V.Mozūras. Tiesa, kaunietis pripažino, kad rūdys yra kone didžiausias ir dabartinių policijos automobilių priešas. „Dažniausiai policijos automobiliai labai daug kilometrų nenuvažiuoja, vidutiniškai – vos tūkstantį kilometrų per mėnesį, o dešimties metų jau pradeda rūdyti. Todėl variklis dar laiko, kėbulas – ne“, – pasakojo V.Mozūras. Galima važinėti ir su aprūdijusiu kėbulu, tačiau tai garbės policijai nedaro, dėl to jaudinasi ir patys transporto priemonėmis važinėjantys policininkai. V.Mozūras pastebi, kad šiais laikais jie yra tvarkingesni ir vairuoja geriau.    

 

Vakariečiai dovanojo senienas  

 

  Pirmieji Kauno policijoje naudoti vakarietiški automobiliai buvo maždaug prieš 17 metų iš Vokietijos kaip labdara gauti naudoti „Volkswagen Passat“. Dovanų gauti ir vokiški autobusiukai, trijų cilindrų varikliais, aušinamais oru. Automobilius dovanojo ir kitos Europos šalys, tačiau visos dovanos buvo nenaujos. Šiuo metu Kauno policijos automobilių parke iš senosios sovietinės gvardijos beliko pora sunkvežimių. Vienas iš jų naudojamas tik rudenį lapams išvežti ar žvyrui parsivežti. Seniausias lengvasis automobilis – 21 metų „Audi 100“. Skaičiuojama, kad švyturėliais papuoštas policijos automobilis turėtų tarnauti penkerius metus, kriminalistų – aštuonis, kitų tarnybų – šiek tiek daugiau. Realiai tarnauja ilgiau, bet V.Mozūras pernelyg nesijaudina ir policijos naudojamų automobilių vidurkiu yra gana patenkintas. Vidutinis jų amžius gana smarkiai atjaunėjo, kai prieš aštuonerius metus Kauno savivaldybė perdavė naudotis 20 naujų, vėliau sekė ne viena policijos departamento dotacija, tad Kauno VPK automobilių vidurkis dabar yra maždaug 6–7 metai. Naujausi pirkiniai – mažiau nei prieš dvejus metus iš Vilniaus parvežti keturi nauji „Renault Fluence“, kuriais važinėja kriminalistai. Policininkai naudojasi labai įvairių markių automobiliais, tačiau visų jų techniniai duomenys gana panašūs. V.Mozūras pripažįsta, kad policijai reikėtų skirtingesnėmis savybėmis pasižyminčių automobilių. „Gal Kelių policijos valdybai reikėtų truputį greitesnių mašinų, o po miestą trumpus atstumus važinėjantiems pareigūnams – ekonomiškesnių dyzelinių, tačiau šiuo metu rinktis nelabai turime iš ko“, – pripažino V.Mozūras. Šiuo metu VPK automobilių ūkyje didesnė dalis automobilių yra varomi benzinu.