Kone legendinis karinis džipas Humvee, išgarsėjęs liaudyje kaip Hameris,- buvo pradėtas gaminti tolimais 1984. Per ~25 savo tarnybos metus jis tapo kone JAV armijos simboliu, simbolizuodamas, kartu su lėktuvnešiais, "stealth" naikintuvais, Holivudu ir kramtoma guma,- vienintelės likusios supervalstybės galią.

Išgarsėjęs per CNN bei BBC trasliacijas, 1991 metais Kuveito išlaisvinimo operacijos "Audra dykumoje" metu, jis vėliau tapo "kietų vyruku" simboliu, pradėta gaminti, net civilinė versija.

Bet, kaip vėliau parodė patirtis Irake bei Afganistane, Humvee yra lengvai pažeidziamas minų bei savardarbių sprogstamų užtaisų, ir JAV bei sajugininkų karinė valdžia, siekdama maksimaliai sumažinti žuvusių karių skaičių taikdariškose bei karinėse misijose iškėlė užduotį,- sukurti šarvuotesnes, atsparias minoms transporto priemones.

 

Bet viskas is eilės:

 

7-ajame dešimtmetyje JAV armija, primetė,- kad jos M151 serijos džipai, dar prisimenantys Vietnamo karą, paseno ir reikia kažko modernesnio.

Surengtame konkurse "Didelio Mobilumo įvairios paskirties transporto priemonei" (High Mobility Multi-Purpose Wheeled Vehicle - HMMWV) sukurti, buvo pristatyta 11 prototipų. Galutiniame etape dalyvavo šešios firmos:

AM General, Chrysler Defense, AMERICAN LAFRANCE, FWD, FMC, Teledyne Continental kuri nepatikėsite, naudojosi Lamborgini pagalba, pristačiusi 1977 - Teledyne Cheetah. 1980-tais AM General pristatė M998 prototipą.

Pastaroji ir laimėjo konkursą, gaudama pirmajį užsakymą pagaminti 55 000 humvee`jų. O iš Lambo/Teledyne Cheetah išsivystė projektas Lamborghini LM002, dar vadinimas "Rambo-Lambo" - vienintelis, bene iki Porche Cayen "superkarinis" džipas, ir vienintelis, iš jų dviejų, grynas visureigis.

1995 metais HMMWV gavo "restailingą", buvo sukurta padidinto talpumo A2 versija, kuri gavo automatinę, elektroninę, 4 greičių pavarų dėžę, padidintą keliamąją galią, standartiniame variante iki 2300 kg, naują 6.5L dyzelį.

Naujausios, gaminamos, HMMWV modifikacijos: XM1151 "Enhanced Armament Carrier" ir XM1152 "Enhanced Troop/Cargo/Shelter Carrier".

Viso yra pagaminta 240 000 HMMWV`ių, ir jie iki siol mazomis partjomis dar gaminami AM General gamykloje, Mišivakos mieste, Indianos valtijoje, tarp kitko ten pat buvo gaminami, General Motors užsakymu, ir Hummer H1, bei iki šiol gaminami HUMMER H2.

HUMMER H1,- tai civilinė karinio HMMWV`io versija gaminama po GM vėliava. Neseniai HUMMER prekės ženklas buvo parduotas kiniečiams, į ką Kinijos valdžia žiūri skeptiškai, juolab karinės versijos gamybą, jau senokai sėkmingai "įsisavina" kinų SMC bei DFM korporacijos, o eiliniam kiniečiui važinėti su traktoriumi ryjančiu 15-30L degalų, kinų valdžios nuomone yra per prašmatnu, nes taip dar labiau pagilins Kinijos liaudės respublikos priklausomybę nuo importuojamų žaliavų.

HMMWV - pasirodė tokia universali mašina, kad ji buvo (ir yra) eksportuojama į 50 šalių, bei atsirado daug ivairių kopijų, kai kurios iš šių kopijų sukurtos nuo nulio, remiantis tik bendra HMMWV koncepcija, kai kurios yra kone tikslios kopijos, pradėtos gaminti net su AM General pagalba, bei naudojančios dalį originalių HMMWV dalių:

 

Visų pirma tai Kiniečių Šenjang Aviacijos korporacijos (SMC) FQ2040 “LieYing” (Sakalas) bei Dongfeng Motor Corporation (DFM) EQ2050, - kažkokį kiekį jų naudoja Kinijos liaudės armija. Būtent šių dviejų bendrovių produkcija mažiausiai skiriasi nuo originalaus HMMWV, ir dalį detalių jos importuoja iš JAV stengdamosi maksimaliai lokalizuoti savo produkciją.

Mahindra Axe - Indiškas HMMWV, tik šikart sukurtas nuo nulio, indų inžinierių, padedant Izrealio Plasan bendrovės specialstams, šiuo metu yra bandomas indų Armijos...

GAZ-2975 "Tigr" - rusų atsakas, ši trasporto priemonė buvo sukurta Jungtinių Arabų Emiratų užsakymu bei finansavimu, bet atsisakius JAE armijai juos pirkti, šie džipai ir jų versijos naudojami rusų armijoje, milicijos padaliniuose.

Dėl savo kainos (60-70k$), ką pagrinde įtakojo, tai kad rusai neturėjo tinkamo variklio ir naudojo amerikietiškus Cummins D-180, bei D-250 variklius, jie neišplito, bet planuojamas naujas rusų gamybos variklis JAMZ-536, kas gal kiek pakylės šių specifinių automobilių populiarumą. Yra sukurta įvairių modifikacijų "tigrų",- karinių (GAZ-2975), civilniu (GAZ-2330), stipriai šarvuotų (GAZ-233036) ir net amfibija (GAZ-3937 "Vodnik").

Išskirtinis bruožas - tigruose naudojama, laiko patikrinta, šarvuočio BTR-80 pakaba, jos dėka "rusų atsakas HAMMER`iui" turi gerenes pravažumo charakteristikas, nei pats mados diktuotojas. Tikslų kiekį, kiek šių monstrų pagaminta,- sunku nustatyti, bet jei 2007 buvo skelbiama ~100 vnt ir GAZ gamykla planavo išplėsti gamybos linijas, užtikrinant 1000 vnt metus surinkimą, galima spėti, kad jų ~pagaminta ~1000-2000 vnt, 2008 metais rusų spaudoje pasirodė pranešimai, kad kiniečiai užsakė 100 vnt sunkiai šarvuoto "Tigro" - GAZ 233036 variatą, jųjų surinkimą vykdant Kinijoje, panašu kad Kinijos Liaudies Armija važinės ne tik kinietiškais HMMWV`ejais, bet ir netrukus kinietiškais "Tigrais", taip pateisindama mėgstama kiniečių patarlę: "Jei sugebi idialiai pakartoti meistro kūrinį, - pats esi meistras",- ty nepasikuklins, nukopijuos ir rusų variantą.

Toyota – Koukidousya(Mega Cruiser), Japonų variantas didžiąja dalimi kopijuotas nuo HMMWV, naudojamas Japonijos Savigynos pajėgose, buvo leidžiama ir civilnė versija, kuri vadinosi Toyota Mega Cruiser.

Dozor-A - Ukarainieciu A.A.Morozovo vardo Harkovo konstruktorių biuro produktas, panašu taip ir apsiribojęs vieninteliu eksperimentiniu modeliu, bendros idėjos "nulaižytos" nuo HMMWV.

URO VAMTAC (Vehiculo de Alta Movilidad Tactico) - Ispanų versija, naudojama ispanų armijos bei eksportuojama į įvairias šalis.

MOWAG Eagle - šveicarų variantas, I,II bei III kartos naudojės HMMWV bazę bei greičių dėžę, IV kartos Eagle naudoja vokiečių Duro IIIP bazę, naudojamas šveicarų, danų bei paskutinėje reinkarnacijoje,- jau ir vokiečių armijoje.

ELBO HMMWV M1114GR - graikų gaminamas HMMWV variantas, padėtas kurti Izrealio Plasan bendrovės, naudojamas graikų armijoje.