Jei nuo konvejerio nuriedėjusių mažiau žinomų ar biudžetinių automobilių masiniai trūkumai ekspertų per daug nestebina, tai tokių rinkos lyderių kaip „Volkswagen“ ar „Toyota“ modelių atšaukimas neretai gali sukelti nuostabą. Beje, būtent pastarieji du prekių ženklai pateko į dažniausiai 2022-aisiais savo modelius ES Bendrijoje atšaukusių bendrovių penketuką.

Nors su automobilių defektais vis dar tenka susidurti daugumai gamintojų, rinkos ekspertai pateikia ir pozityvių prognozių – nauji modeliai kaskart vis labiau ištobulinami, tad atšaukimų turėtų būti mažiau, o galimų defektų šalinimas ilgainiui persikels į skaitmeninę erdvę.

Skelbti atšaukimus įpareigoja įstatymai

Gamintojai įstatymais įpareigoti pranešti apie visus automobilių trūkumus, kurie gali turėti neigiamą įtaką eismo saugumui, keleivių sveikatai ar aplinkai. Smulkūs dizaino defektai, atskirų detalių ar viso automobilio ilgaamžiškumą galintys paveikti trūkumai šalinami laikantis vidinės įmonės politikos – įprastai tam užtenka užsukti į servisą ir atlikti suplanuotą techninę apžiūrą.

Remiantis portalo car-recalls.eu duomenimis, praėjusiais metais ES rinkoje skelbtų automobilių atšaukimų skaičius buvo gerokai mažesnis nei 2020–2021 m. laikotarpiu. Gamintojai, kuriems anksčiau būdavo įprasta per metus skelbti bent keletą atšaukimų („Dacia“, „Mitsubishi“ ar „Nissan“), apsiribojo pavieniais ne pačių populiariausių modelių pirkėjams skirtais pranešimais. 2022-aisiais buvo bendrovių, kurioms apskritai neteko to daryti (pavyzdžiui, „Alfa-Romeo“, „Subaru“).

Ne visiems gamintojams praėję metai buvo vienodai sėkmingi. Dažniausiai ES rinkoje buvo atšaukiami „Mercedes-Benz“ gaminami automobiliai, o daugiausia papildomų rūpesčių turėjo C klasės modelių savininkai – jiems net septynis kartus teko papildomai kreiptis į servisą. Kiek netikėtai daugiausiai atšaukimų paskelbusių įmonių sąraše atsirado ir du patikimumo reitingų lyderiai: „Volkswagen“ užėmė trečiąją, o „Toyota“ – ketvirtąją vietą.

Įdomu tai, kad reitinge, kuriame žemesnė vieta reiškia geresnį rezultatą, daug solidžiau atrodo septynioliktąją poziciją užėmęs kitas „Volkswagen“ koncerno prekių ženklas „Škoda“. Pagal praėjusių metų suvestinę, šis gamintojas patikimumu gali lygiuotis su „premium“ segmento bendrovėmis. Pavyzdžiui, visai greta atšaukimų reitinge yra keturioliktąją vietą užėmęs „Audi“ prekių ženklas.

„Škoda“ atstovybėms per visus praėjusius metus teko paskelbti vos keturių modelių atšaukimus. Pavyzdžiui, „Fabia“ hečbekas buvo atšauktas vienintelį kartą dėl galimai netikslios sėdynės atlošo suvirinimo siūlės.

Vartotojai dėl to nenukenčia

Automobilių prekybos įmonės „Deals on Wheels“ įkūrėjas ir vadovas Laurynas Boguševičius pažymi, kad įprastai vartotojus atšaukimai paliečia minimaliai. Deja, jų visiškai išvengti neįmanoma, nes kai kurie naujų modelių defektai išryškėja tik prasidėjus plataus masto eksploatacijai.

„Pasižiūrima, koks kiekis automobilių potencialiai gali turėti konkretų trūkumą, o turint omenyje, kad šiuolaikiniame modelyje gali būti nuo 7 iki 20 skirtingų kompiuterių, problemų pasitaiko įvairių. Tuomet žiūrima, kur buvo parduoti automobiliai, informuojami importuotojai, šie praneša atstovybėms, o pastarosios susisiekia su klientais“, – veiksmų grandinę nusako pašnekovas.

Anot specialisto, smulkesni naujų modelių trūkumai pašalinami servise per suplanuotą techninę apžiūrą. Tuomet automobilio savininkas net ir nesumoja, kad jo transporto priemonė turėjo kažkokį defektą. Tačiau gali pasitaikyti atvejų, kuomet įsigijus visiškai naują automobilį prietaisų skydelyje užsidega lemputė, o gedimo priežasčių nežino nė pats gamintojas. Galiausiai, nustačius problemos pobūdį ir patvirtinus, jog defektas patenka į saugumo ar taršos kategoriją, skelbiamas atšaukimas.

Nauji modeliai – nebūtinai problematiški

L. Boguševičius priduria, kad automobiliai atšaukiami siekiant užtikrinti sklandžią eksploataciją – jie nekelia realaus pavojaus eismo saugumui. Pasak rinkos eksperto, net ir plačiai nuskambėjęs 2016-ųjų atvejis, kai dėl „Takata“ oro pagalvių buvo atšaukti milijonai įvairių markių automobilių, iš tiesų nebuvo itin pavojingas. Buvo skaičiuojama, kad oro pagalvės gali nesuveikti maždaug viename iš milijono automobilių.

„Dar neteko girdėti, kad transporto priemonės būtų atšaukiamos dėl išties pavojingų trūkumų. Gamintojai visuomet stengiasi pasiūlyti geriausią įmanomą produktą ir, nors galima sutikti su tuo, jog pirmieji pirkėjai tuo pat metu tampa ir testuotojais, net paties novatoriškiausio automobilio įsigijimas nėra susijęs su realia rizika“, – kalba pašnekovas.

Apie tai liudija ir praėjusių metų atšaukimų statistika. Pagal ją tokių modelių kaip „Škoda Enyaq iV“, „Cupra Born“ ar „Audi Q4 e-tron“ konstrukcijoje nebuvo pastebėta jokių pavojų eismo saugumui ar galimai didesnę aplinkos taršą galinčių lemti trūkumų. O visi minėtieji modeliai yra technologiškai pažangūs naujos kartos elektromobiliai.

L. Boguševičiaus teigimu, nėra objektyvių kriterijų, leidžiančių prognozuoti atšaukimų tikimybę. Pavyzdžiui, „Mercedes-Benz“ siūlo itin platų įvairių modelių pasirinkimą ir tai galimai lemia didžiausią šio gamintojo atšaukimų skaičių. Tačiau tai nėra griežta taisyklė, kurią galima būtų taikyti visoms įmonėms.

Ne visuomet būtina važiuoti į atstovybę

Anot L. Boguševičiaus, gamintojai puikiai supranta, kad atšaukimai yra neišvengiami. Vis dėlto, turint omenyje, kad šiuolaikinį automobilį sudaro apie 30 tūkst. skirtingų detalių, pasiruošti tam iš anksto – tiesiog neįmanoma. Dėl tos pačios priežasties, paskelbus apie atšaukimą, iš pradžių gali trūkti defekto šalinimui reikalingų detalių.

Rinkos eksperto vertinimu, atšaukimai bus aktualūs ir elektromobilių amžiuje. Keisis tik jų pobūdis, kadangi rečiau nustatomi apčiuopiami techniniai ir dažniau – programiniai gedimai. Vartotojams tai kels mažiau rūpesčių, nes programinės įrangos problemos daugeliu atvejų sprendžiamos diegiant atnaujinimus nuotoliniu būdu.

„Labai didelė tikimybė, jog greitu laiku pranešimą apie atšaukimą lydės prašymas vartotojui prijungti automobilį prie interneto. To užteks, kad viskas būtų sutvarkyta. „Tesla“ tai daro jau senokai, tad labai tikėtina, kad prie to galiausiai pereis dauguma gamintojų“, – konstatuoja L. Boguševičius.

Tokių naujos kartos elektromobilių, kaip „Škoda Enyaq iV“, programinė įranga jau dabar atnaujinama nuotoliniu būdu. Čekų specialistai itin sparčiai pristato funkcionalumą pagerinančius pakeitimus – šiuo metu vairuotojai jau gali atsisiųsti trečiąją programinės įrangos versiją ME 3.0.

Tiesa, šioje srityje vis aktualesnis tampa teisinio reglamentavimo klausimas. Kaip parodė 2022 m. dėl netinkamai į kliūtį reaguojančių, automatiškai užsidarančių elektra valdomų langų skelbtas „Tesla“ modelių atšaukimas, toks defektų šalinimo būdas turėtų būti aiškiai įvardytas ir įstatymuose.