Aplinkos ministerija siūlo įvesti vienkartinį automobilių taršos mokestį ir jį tiesiogiai susieti su išmetamu anglies dvideginio kiekiu.

Pagal projektą, kurį matė BNS, mokesčių dydis galėtų siekti nuo keliasdešimties eurų iki 1400 eurų. Dyzelinu varomi automobiliai būtų apmokestinami kelis kartus daugiau nei transporto priemonės su benzinu.

Už kiekvieną registraciją

Ministerija siūlo, kad mokestį reikėtų mokėti kiekvieną kartą atlikus registraciją.

Planuojama, kad mokestis įsigalios jau kitų metų pradžioje. Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad į biudžetą būtų surenkama 29 mln. eurų per metus.

Už dyzelinį automobilį mokestį reikės mokėti tada, kai automobilio išmetamas CO2 kiekis kilometrui viršys 116 gramų, o benzinu ir dujomis varomų automobilių – 130 gramų.

 

Išmetamas CO2 kiekis g/km Dyzelinas, Eur Benzinas, Eur Dujos, Eur
0-115 0 0 0
116-130 80 0 0
131-140 110 40 36
141-150 170 55 50
151-160 220 85 77
161-170 270 110 99
171-180 320 135 122
181-190 370 160 144
191-200 420 185 167
201-210 460 210 189
211-220 480 230 207
221-230 500 240 216
231-240 560 250 225
241-250 600 280 252
251-260 640 300 270
261-270 700 320 288
271-280 760 350 315
281-290 820 380 342
291-300 880 410 369
301-310 940 440 396
311-320 1000 470 423
321-330 1060 500 450
331-340 1120 530 477
341-350 1180 560 504
351 ir daugiau 1400 590 531

 

Sumos smarkiai skiriasi

Mažiausias mokestis dyzeliniam automobiliui, kai CO2 emisija bus 116–130 gramų kilometrui, sieks 80 eurų.

Mažiausias mokestis benzinu ir dujomis varomiems automobiliams siektų atitinkamai 40 ir 36 eurus, kai automobiliai išmestų 131–140 gramų CO2 kilometrui.

Maksimalus mokestis – kuomet automobilis išmeta daugiau nei 350 gramų COkilometrui – siektų 1,4 tūkst. eurų dyzeliniams automobiliams, 590 eurų benzinu ir 531 eurą – dujomis varomiems automobiliams.

Mokesčio dydis bus apskaičiuojamas pagal transporto priemonių registre įregistruotos transporto priemonės išmetamą CO2 kiekį ir degalų rūšį.

Jei kelių transporto priemonių registre nėra duomenų, reikalingų apskaičiuoti automobilio CO2 emisijas, jos bus skaičiuojamos pagal papildomas įstatymu patvirtintas formules.

Įtraukė daugiau rodiklių

Šiose formulėse, skaičiuojant vienam kilometrui išmetamą CO2 kiekį, bus atsižvelgiama į didžiausią benzininių automobilių galią ir jų masę, o dyzelinių – tik į masę.

Mokesčio tarifai būtų indeksuojami kasmet, pasibaigus kalendoriniams metams.

Mokestis būtų mokamas kiekvieną kartą atlikus automobilio registraciją per 30 dienų nuo registracijos dienos, nors anksčiau buvo siūloma, kad mokestis būtų mažesnis, tačiau mokamas kasmet.

Projekte nurodoma, kad mokestį mokėtų gyventojai, atliekantys automobilio registraciją nuo 2020-ųjų sausio 1 dienos.

Numatoma, kad 95 proc. iš mokesčio surinktų pinigų bus skirti Klimato kaitos programos tikslams įgyvendinti, likę 5 proc. bus panaudoti valstybės biudžeto reikmėms.

Siekia sumažinti taršą

Europos aplinkos agentūros (EAA) duomenimis, vidutinė Europos Sąjungoje (ES) registruotų naujų lengvųjų automobilių CO2 emisija pernai siekė 120,4 gramo kilometrui. Šis rodiklis pernai augo antrus metus iš eilės.

ES yra nustačiusi, kad ši emisija iki 2021-ųjų turi nukristi iki 95 gramų kilometrui.

Pasak agentūros, vidutinės CO2 emisijos auga, nes daugėja registruojamų naujų benzinu varomų automobilių, o mažiau taršių ir elektrinių automobilių pardavimai vis dar išlieka maži.

Šaltinis: http://technologijos.lt