Transporto rinkos statistikos ir analizės duomenimis, 2024 m. Lietuvoje buvo įregistruota 33 tūkst. naujų lengvųjų automobilių, beveik 8 proc. daugiau nei 2023 m. Visoje Europos Sąjungoje (ES) naujų automobilių registracijų skaičius kilo kukliau ir siekė vos 0,8 proc. „Citadele Leasing“ Lietuvos filialo vadovo Vaidoto Gursko  teigimu, automobilių rinka visoje ES vis dar patiria sudėtingus iššūkius, tačiau šiemet tikimasi tam tikros stabilizacijos.

 

Aktyviausi Baltijos šalyse – lietuviai

Automobilių gamintojų asociacijos (ACEA) duomenimis, Lietuva išlaiko tvirtą lyderės poziciją tarp kitų Baltijos šalių – čia 2024 m. buvo įregistruota 73 proc. daugiau automobilių nei Latvijoje ir 19 proc. daugiau nei Estijoje.

Pasak V. Gursko, banko inicijuota apklausa parodė, kad lietuviai Baltijos šalyse taip pat yra aktyviausiai pasirengę leisti pinigus stambesniems pirkiniams, pavyzdžiui, automobilio įsigijimui.

„Net kas trečias lietuvis (34 proc.) šiemet planuoja įsigyti automobilį – tai geriausias rezultatas Baltijos šalyse. Tokie planai patvirtina ankstesnes apklausas, pagal kurias paaiškėjo, kad lietuviai itin pozityviai vertina savo finansinę padėtį“, – sako V. Gurskas.

Banko atstovo teigimu, vieni reikšmingiausių pokyčių Baltijos šalyse yra pastebimi Estijoje – čia 2024 m. įvyko reikšmingų mokesčių pakeitimų, kurie turės tiesioginę įtaką automobilių rinkai.

„Po PVM tarifo padidinimo, naujų automobilių pardavimai Estijoje sumažėjo daugiau nei dešimtadaliu. Tikėtina, kad naujų mokesčių įvedimas turės ilgalaikį poveikį rinkai, didinant transporto priemonių įsigijimo ir eksploatavimo kaštus, o tai gali paskatinti Estijos gyventojus rinktis ekonomiškesnius ar mažiau taršius automobilius“, – sako V. Gurskas.

Pasak banko atstovo, automobilių pirkimas lizingu išlieka populiariausiu Lietuvos pirkėjų pasirinkimu praėjusiais metais beveik 56 proc. naujai įregistruotų automobilių buvo parduota lizingu. Palyginti su 2023 m., lizingu įsigytų automobilių dalis sudarė 58 proc.

Daugiausiai naujų lengvųjų automobilių praėjusiais metais buvo įregistruota pavasarį (daugiau nei 8 tūkst.), o aktyvumu išsiskyrė gegužės mėnuo – tuomet registracijų skaičius siekė daugiau nei 3 tūkst.

Kaip ir 2023 m., taip ir praėjusiais metais, miestų, kuriuose įregistruojama daugiausiai automobilių trejetuką sudarė Vilnius (63 proc.), Kaunas (23 proc.) ir Klaipėda (9 proc.), o automobilių markių lyderiais tarp lietuvių vairuotojų išliko Toyota (20 proc.), Škoda (14 proc.) ir Volkswagen (11 proc.)

 

Tarp populiariausių automobilių ES – benzininiai ir hibridiniai

Pernai visoje ES buvo įregistruota 10,6 mln. automobilių, vos 1 proc. daugiau nei 2023 m. Daugiausiai automobilių buvo įregistruota Vokietijoje, Prancūzijoje ir Italijoje.

V. Gursko teigimu, ES automobilių rinka vis dar išgyvena sudėtingą etapą, o palyginti su 2023 m., naujų automobilių registracijų augimas akivaizdžiai sulėtėjo ir nuo 2023 m. pasiekto beveik 14 proc. augimo nukrito iki 0,8 proc.

„2024 m. ES automobilių rinkos dalyviai susidūrė su nemenkais iššūkiais – pramonėje netrūko gamyklų uždarymų ir darbo vietų mažinimo, taip pat augo konkurencinė kova su Kinija ir JAV. Itin jautriai į rinkos turbulencijas reagavo elektromobilių sektorius. Nors 2023 m. ES elektromobilių pardavimai augo net 37 proc., palyginti su 2022 m., pernai jų pardavimai sumažėjo net 6 proc. Vis dėlto, nuo šių metų įsigaliojus griežtesniems anglies dvideginio emisijos standartams, elektromobilių gamyba ir paklausa turėtų suaktyvėti“, – sako V. Gurskas.

Banko atstovo teigimu, svarbiu veiksniu automobilių rinkos atsigavime gali tapti suaktyvėjęs gyventojų vartojimas mažėjant palūkanų normoms – įprastai, sumažėjus paskolos aptarnavimo išlaidoms, vartotojai turi didesnes galimybes įsigyti didesnių pirkinių.

Visoje ES populiariausiais vairuotojų pasirinkimais 2024 m. tapo benzinu varomi ir hibridiniai automobiliai – jų buvo įregistruota atitinkamai 3,5 mln. ir 3,3 mln. Tačiau šių tipų automobilių įregistravimas rodo skirtingas tendencijas – 2024 m. benzininių automobilių buvo įregistruota beveik 5 proc. mažiau nei atitinkamu laikotarpiu pernai, o hibridinių automobilių registracijų skaičius visoje ES šoktelėjo net 21 proc.

Hibridiniai automobiliai savo populiarumo neprarado ir Baltijos šalyse – jų Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje 2024 m. buvo užregistruota vidutiniškai 22 proc. daugiau nei atitinkamu laikotarpiu pernai. Čia lyderyste ir vėl pasižymėjo Lietuva – praėjusiais metais Lietuvoje buvo įregistruota beveik 14 tūkst. hibridinių automobilių. Estijoje ir Latvijoje skaičiai kiek mažesni – atitinkamai 11,5  ir kiek daugiau nei 6 tūkst. 

Baltijos šalyse benzinu varomų automobilių, palyginti su 2023 m., pernai buvo įregistruota ženkliai mažiau – Lietuvoje benzininių automobilių įregistravimas krito beveik 22, Estijoje – 24, o Latvijoje – 27 proc.

Dyzelinių automobilių įregistravimo dinamika Baltijos šalyse skirtinga: Latvijoje jų buvo įregistruota vos 2 proc. mažiau, o Lietuvoje ir Estijoje atitinkamai 34 ir 56 proc. daugiau nei pernai.

Elektromobilių šiose trijose šalyse buvo įregistruota mažiau nei 2023 m. – Lietuvoje šis kritimas siekė 16, Latvijoje – 29, o Estijoje beveik 9 proc.  Tačiau elektromobilių rinką Baltijos šalyse gali suaktyvinti į Lietuvą žengianti „Tesla“ bei į Latviją ir Estiją ateinantys „BYD“ koncernai.“