Elono Musko Tesla ne pirmoji kompanija pradėjusi serijinę elektromobilių gamybą, bet, ko gero, pirmoji įkvėpusi kitus koncernus imtis kurti nuosavus elektromobilius. Per pastaruosius keletą metų tokius automobilius sukūrė ir pristatė stambiausi rinkos žaidėjai – Audi, Mercedes, BMW, Jaguar ir Porsche. Ar nebus taip, kad Tesla gigantiškomis investicijomis tiesiog pramynė kelią konservatyvesniems konkurentams?


Pirmuoju iš tiesų masiniu stambių gamintojų elektromobiliu tapo General Motors EV1 (Electrical Vehicle 1). Koncernas elektromobilius pradėjo gaminti, kai Kalifornija priėmė nulinių emisijų įstatymą – pagal jį kiekvienas automobilių gamintojas privalo parduoti ne mažiau nei 2% (vėliau – ne mažiau nei 10%) nulinės emisijos automobilių.


Nuo 1996 iki 1999 metų GM iš viso išleido 1117 EV1. Elektromobiliai buvo platinami – ne parduodami, o nuomojami už fiksuotą mėnesio įmoką be teisės išpirkti – tik Kalifornijoje ir Arizonoje. Vienos EV1 gamyba GM kainavo ne mažiau, nei 80 tūkstančių dolerių. 2003 metais Kalifornijos valdžia sušvelnino emisijų įstatymą ir GM nuostolinga EV1 gamybą nutraukė. Visi pagaminti elektromobiliai buvo atsiimti iš savininkų ir utilizuoti, liko tik keli egzemplioriai muziejuose ir GM tyrimų centre.


Naują susidomėjimo elektromobiliais bangą sukėlė 2003 metais įsteigta Tesla Motors. Po trijų metų kompanija pristatė savo pirmąjį automobilį, sportinį Tesla Roadster, o 2008 metais pradėjo serijinę jų gamybą. Paskui Tesla pradėjo gaminti hečbeką Model S, krosoverį Model X, sedaną Model 3, o taip pat sukūrė elektrinį sunkvežimį Tesla Semi.


Įkandin Teslos nuosavų elektromobilių kūrimu užsiėmė daugybė kompanijų. Tarp jų – ne tik daugybė garsių – ir nelabai – Kinijos gamintojų, bet ir įtakingi tarptautiniai koncernai. Naujausi, 2018 rugsėjį pristatyti Teslos konkurentai – krosoveriai Audi e-tron ir Mercedes EQC. Daimler koncernas, kuriam priklauso Mercedes, ir kuris kadaise pats investavo į Tesla, ketina savo elektromobilių padaliniui skirti $12 milijardų ir iki 2022-ųjų vartotojams pasiūlyti dešimt tokių automobilių modelių. Volkswagen grupė, kuriai priklauso Audi, pradėjo kampaniją „elektromobilis visiems“ ir iki 2020 siekia realizuoti 150 tūkstančių tokių mašinų.


Nuo 2019 metų savo elektromobilį planuoja leisti ir Porsche – kompanija turi sportinį Taycan. Gali būti, kad prieš tai bus parduodamas ir kompanijos krosoveris Mission E Cross Turismo. 2019 metų viduryje laukiama ir elektrinio sedano Volvo Polestar 1. Elektrinis krosoveris Jaguar I-Pace gaminamas nuo 2018 metų kovo, o be to, kompanija patvirtino, kad ateityje išleis „gražiausio pasaulyje automobilio“ E-type elektrinę versiją.


Savo ruožtu BMW rugsėjį pristatė elektrinio krosoverio Vision iNEXT konceptą. Serijinės jo versijos pasirodymo laukiama 2021 metais. Savo elektromobilio Mach 1 užuominas parodė Ford. Su Musku konkuruoja dar ir Toyota, anksčiau taip pat bendradarbiavusi su Tesla ir netgi turėjusia jos akcijų paketą – liepą ji pristatė vandeniliu ir elektra varomą sunkvežimį ⁠Project Portal.


Charizma be pelno


Iš pradžių Muskas investavo į Teslą $6,5 mln. Pirmąjį elektromobilį – Roadster – kompanija pristatė, praėjus penkiems metams nuo jo sukūrimo. 2009 metų pradžioje Tesla pritrauktos investicijos siekė $187 mln; iš jų Muskas įdėjo $70 mln. Tuo tarpu Roadster sukūrimas kainavo $140 mln, nors verslo plane tam buvo numatyti $25 mln rašė Musko biografijos autorius, žurnalistas Ashlee'is Vance'as.


2009 ir 2010 metais dalį Teslos įsigijo Daimler ir Toyota. Vokietijos koncernas už 10% Teslos sumokėjo ~$50 mln, tačiau paskui maždaug 4% iš jų perdavė Abu Dabio vyriausybės investicinei grupei, o likusią paketo dalį 2014 metais pardavė už $780 mln. Japonijos koncernas, Teslos akcijoms irgi išleidęs ~$50 mln, 2015 metais dalį jų pardavė už $690 mln, o likusias realizavo 2016 metais už neskelbiamą sumą.


2010 metų viduryje Tesla atliko pirminį viešą siūlymą (IPO) – nuo tada kompanija pritraukė $19 mlrd. (įskaičiuojant išleidžiamas akcijas ir įsiskolinimus), tačiau generuoja neigiamą pinigų srautą ($9 mlrd.). Nuo sukūrimo Tesla niekada metų nėra baigusi pelningai, o per pastaruosius aštuonerius metus buvo iš viso du pelningi ketvirčiai. Pirmąjį 2018 ketvirtį Tesla nuostolis buvo ~$710 mln, antrąjį – >$717 mln.


Jimo Collinso iš Forbes nuomone, savaime prašosi dvi išvados. Pirmoji: Muskas ir Tesla itin talentingai pritraukia lėšas, antra – Tesla neįtikėtinai nepelninga (pavyzdžiui, BYD iš Kinijos, elektromobilius pradėjusi gaminti dar anksčiau nei Tesla, lenkia amerikiečių kompaniją tiek pardavimų apimtimi, tiek pelnu). Tačiau elektromobilių rinkoje Tesla iki šiol neturi padorių konkurentų, ir, analitikų manymu, bent jau artimiausiais metais, – nebus. Viena iš priežasčių – „neįtikėtinas brendas“, o taip pat iškili paties Musko asmenybė. „Dirbdamas Tesla, visada jausdavaisi pulkininku Kurtzu iš „Šių dienų apokalipsės“: nebijok imtis beprotiškų metodų, tiesiog atlik darbą. Visa tai – iš Elono“, – kalbėdamasis su Collinsu prisiminė vienas Tesla inžinierius.


Konkurentų spaudimas


Nepaisant analitikų, manančių, kad Musko kompanija konkurentų neturi, po truputį rinkoje pasirodantys „Teslos žudikai“ visgi pradėjo veikti jos padėtį. IHS Markit duomenimis, pirmą 2018-ųjų metų pusmetį Tesla pardavimai pagrindinėse Europos rinkose sumažėjo (pavyzdžiui, Vokietijoje ir Didžiojoje Britanijoje – 30%). Be to, Teslos pirkėjų (pavyzdžiui, Norvegijoje, kur kompanijos pardavimai kol kas auga), ilgas atsarginių dalių ir remonto laukimas nežavi.


Pati Tesla pasisakė prieš IHS Markit vertinimus, pareikšdama, kad Europoje elektromobilių parduodama vis daugiau, tačiau konkrečių skaičių nepateikė. Be to, Muskas, komentuodamas pirmojo ketvirčio rezultatus, pareiškė, kad „paklausos ir pardavimų tendencija atrodo išties pozityviai“, o taip pat prognozavo, kad Teslos nuostolingumas greitai baigsis.


Laukiama, kad Tesla iki 2018 metų galo pristatys naują krosoverį Model Y, o kitų metų pradžioje jis bus pradėtas pardavinėti. Manoma, kad jis taps atsaku į potencialių konkurentų veiksmus ir padidins pardavimus. 2018 metais Tesla tiksi realizuoti 100 tūkstančių Model S ir Model X, tuo tarpu pernai ji pardavė 101 tūkstantį (ir padavimų augimas siekė 33%).


Kol kas Teslai tenka kovoti su Musko žodžių efektu, – jis rugpjūtį pažadėjo padaryti kompaniją privačia, bet paskui greitai šios idėjos atsisakė. Teslos atžvilgiu tyrimą pradėjo JAV teisingumo ministerija, o JAV Vertybinių popierių ir rinkų komisija įtarė Muską kompanijos akcijų kotiruočių manipuliacijomis. O ir Saudo Arabija, kuri, pasak verslininko, Teslos akcijų išpirkimą iš rinkos galėtų palaikyti, galiausiai investavo į Musko konkurentą – Lucid Motors.


Šaltinis: Technologijos.lt