Visureigis arba krosoveris – sparčiai populiarėjantis automobilio kėbulo tipas. Šiomis dienomis žodžio „visureigis“ reikšmė yra truputį kita, nei buvo prieš dvidešimt metų: šešiolika ar septyniolika centimetrų nuo žemės pakilę priekiniais ratais varomi krosoveriai labiau primena tradicinius hečbekus nei tikrus bekelės galiūnus.
Lietuviams didelių, neekonomiškų ir brangių visureigių nelabai ir reikia, tačiau šiuolaikinių krosoverių nurašyti nereikėtų. Dėka elektroninių pagalbininkų ir tobulėjančių padangų, jų galimybės nėra mažos, tačiau kaip tiksliai jas įvertinti? Lietuviai sugalvojo būdą, unikalų visose Baltijos šalyse – sukonstravo specialią platformą, kurioje galima objektyviai įvertinti visureigių galimybes.
„Peak Point“ pavadintą platformą sukūrė žinomas bekelės specialistas Audrius Sutkus. Čia įrengtas penkių rampų kompleksas, kuriame galima įvertinti įvairių automobilyje esančių technologijų specifiką, diferencialų efektyvumą, įkalnės ir nuokalnės įveikimo, šoninio posvyrio galimybes, kėbulo ar rėmo standumą ir pan.
Pirmas rimtesnis visureigių išbandymas šiai platformai teko lapkričio pirmoje pusėje – ja pasinaudojo Lietuvos „Metų automobilio 2017“ rinkimų komisija. Viena šio konkurso nominacijų – „Metų visureigis“, tad panašūs bandymai siekiant kuo didesnio objektyvumo yra reikalingi.
Nors kiekvienos rungties tikslūs rezultatai nėra skelbiami, jų lyderiai aiškūs. Pirmoji vieta niekam nekelia abejonių – tarp „Metų automobilio 2017“ rinkimų dalyvių vienintelis rėminės konstrukcijos automobilis yra „Toyota Hilux“ pikapas. Jo ir prošvaisa didžiausia, tad niekam abejonių nekėlė jo lyderystė. Tačiau antros-trečios vietos laimėtojai gali nustebinti ne vieną automobilių entuziastą.
Įvertinus visų rungčių rezultatus, vieninteliam „Toyota Hilux“ nusileido... Prabangiausias Lietuvos „Metų automobilio 2017“ dalyvis „Maserati Levante“. Brangiausias konkursantas, kainuojantis apie 110 tūkst. eurų, dėl prošvaisos trūkumo neužkopė į 45 laipsnių statumo įkalnę (ją įveikė tik „Hilux“), tačiau kitose rungtyse pasirodė arba puikiai, arba labai gerai.
Trečioji vieta irgi gali nustebinti: tai – „Volkswagen Tiguan“. Triskart už „Maserati“ pigesnis modelis šiam nenusileido beveik visose rungtyse.
Vertinant diferencialų darbą, kai sukibimą turi tik vienas priekinis ratas, o likę trys sukasi laisvai, daugelis automobilių gavo aukštus balus. Konkurse dalyvaujantys „Volkswagen Group“ modeliai („SEAT Ateca“, „Škoda Kodiaq“ ir „Volkswagen Tiguan“), galintys pasigirti tokia pačia keturių varomų ratų sistema, gavo aukštus balus. Taip pat puikiai pasirodė „Jaguar F-Pace“ bei „Maserati“ visureigiai, o maksimalius balus surinko „Hilux“. Įdomu, kad diferencialų blokavimas neblogai veikia ir pačiame pigiausiame konkurso visureigyje „Suzuki SX4 S-Cross“.
Automobilio diferencialų blokavimo galimybės pasireiškia žiemos metu: privažiavus slidesnę įkalnę, keturiais ratais varomo automobilio sugebėjimas paskirstyti sukimo momentą pagal ratų turimą sukibimą yra svarbiausias dalykas visureigyje.
Kitas svarbus aspektas – kėbulo stabdumas, turintis įtakos ir saugumui. Automobilis pakabinamas ant dviejų ratų ir svyruoja į abi puses, o tuo metu darinėjamos jo šoninės durelės bei bagažinė. Jeigu viskas užsidaro be problemų – automobilis idealus, tačiau jeigu pakrypusiam visureigiui neužsidaro bagažinė, tai su tokiomis problemomis galima susidurti ir kasdienybėje. Pavyzdžiui, pastačius automobilį ant statesnio borto.
Tokių problemų garantuotai neteks patirti su... Lyderiais „Toyota Hilux“, „Maserati Levante“ ir „Volkswagen Tiguan“. Prie jų šioje kategorijoje prisijungė ir didžiausius balus surinko „Lexus RX“, „Mercedes-Benz GLC Coupe“, „Opel Mokka X“ ir „SEAT Ateca“.